بررسی سرمربیان تیم‌های حاضر در سید یک جام جهانی

در میان تیم‌های حاضر در سید یک جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به جز بلژیک سایر تیم‌ها از سرمربیان وطنی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در آخرین بخش از بررسی سرمربیان تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با سرمربیان تیم‌های سید یک این رقابت‌ها آشنا می‌شویم.

آلمان، برزیل، پرتغال، آرژانتین، بلژیک، لهستان و فرانسه ۸ تیمی هستند که طبق رنکینگ فیفا در کنار روسیه میزبان در سید یک جام جهانی قرار گرفته اند.

تیم‌ها اکنون منتظر روز ۱۰ آذر (یک دسامبر) هستند تا با انجام قرعه کشی جام جهانی بیش از پیش خود را برای حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه جهان فوتبال آماده کنند. از میان تیم‌های حاضر در این سید روسیه، آلمان، پرتغال، بلژیک، لهستان و فرانسه اروپایی هستند و برزیل و آرژانتین هم ۲ تیمی هستند که از آمریکای جنوبی در این مسابقات شرکت می‌کنند.

روسیه، آلمان، برزیل، پرتغال، آرژانتین، لهستان و فرانسه در جام جهانی از سرمربیان وطنی بهره می‌گیرند و تنها بلژیک با هدایت یک مربی اسپانیایی در جام جهانی حاضر می‌شود.

روسیه (استانیسلاو چرچسوف)

میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ از یک مربی بومی روی نیمکت خود استفاده می‌کند. استانیسلاو چرچسوف، دروازه بان اسبق تیم ملی روسیه که بیشتر دوران بازیگری اش را در اسپارتاک مسکو پشت سر گذاشته است و سابقه ۳۹ بازی ملی را هم در کارنامه دارد، از ۱۱ آگوست ۲۰۱۶ جایگزین لئونید اسلاتسکی در تیم ملی روسیه شد تا مراحل آماده سازی تزار‌ها برای حضور در جام جهانی را زیرنظر بگیرد. چرچسوف تا پایان نوامبر ۲۰۱۸ آمار ۱۶ بازی، ۵ برد، ۵ مساوی و ۶ شکست را روی نیمکت روس‌ها ثبت کرده است که همین امر نگرانی زیادی را بین هواداران تیم ملی روسیه برای درخشش این تیم در جام جهانی‌ای که میزبانی آن را برعهده دارد به وجود آورده است.

بررسی سرمربیان تیم های حاضر در سید یک جام جهانی

چرچسوف از سال ۲۰۰۴ دوران مربیگری خود را خارج از روسیه آغاز کرد و در ۳ سال ابتدایی فعالیت به عنوان یک سرمربی هدایت تیم‌های کوفستین و واکر تیرول اتریش را در دست داشت. اسپارتاک مسکو، زمچوزینا سوچی، ترک گروژنی، آمکار پرم، دینامو مسکو هم تیم‌هایی هستند که این مربی در کشور خود روی نیمکت آن‌ها نشسته است. چرچسوف پیش از انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی روسیه در لژیا ورشو لهستان فعالیت می‌کرد و جالب اینجاست تنها افتخاراتش در دنیای مربیگری را با کسب یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام حذفی لهستان همراه با لژیا کسب کرد.

این مربی ۲ سپتامبر ۱۹۵۴ در آلاجیر شوروی سابق به دنیا آمد و اکنون ۵۴ سال سن دارد.  

آلمان (یواخیم لوو)

ثبات مهم‌ترین ویژگی سرمربیان تیم ملی آلمان است چراکه ژرمن‌ها در طول تاریخ تنها از ۱۱ سرمربی روی نیمکت توو استفاده کرده اند و حال یواخیم لوو با حضور در روسیه مانند سپ هربرگر سومین بار سرمربیگری آلمان در جام جهانی را تجربه می‌کند. البته او برای رسیدن به رکورد هلموت شون باید حتی پس از جام جهانی ۲۰۱۸ دوران حضورش روی نیمکت مانشافت را برای چهار سال دیگر تمدید کند.

البته یوگی این فرصت را دارد با دفاع از قهرمانی آلمان در جام جهانی آتی ضمن عبور از رکورد سرمربیان اسبق این تیم که هر کدام یک بار جام جهانی را بالای سر برده اند به بهترین مربی تاریخ جام جهانی هم تبدیل شود.

یواخیم لوو ۳ فوریه ۱۹۶۰ در شونائو آلمان متولد شد و به عنوان یک هافبک تهاجمی بیشتر دوران بازی گرش اش را در تیم فرایبورگ دنبال کرد. او که سابقه بازی برای تیم‌های مطرحی مانند اشتوتگارت، اینتراخت فرانکفورت و کارلسروهه را در کارنامه دارد سال ۱۹۹۵ با پیراهن تیم نه چندان مطرح فرونفلد سوئیس از فوتبال خداحافظی کرد.

البته لوو دوران سرمربیگری اش را هم در این تیم سوئیسی شروع کرد و در فصل ۹۵-۱۹۹۴ به عنوان بازیکن- مربی در فرونفلد فعالیت داشت.

بررسی سرمربیان تیم های حاضر در سید یک جام جهانی

پس از یک سال مربیگری در سوئیس لو برای حضور در کادرفنی اشتوتگارت به آلمان بازگشت و از جولای ۱۹۹۵ تا آگوست ۱۹۹۶ به عنوان دستیار رالف فرینگر اتریشی در این تیم فعالیت کرد تا اینکه به دنبال جدایی او به عنوان سرمربی موقت اشتوتگارت معرفی شد تا اینکه پس از موفقیت در شش بازی سپتامبر همان سال به سرمربی دائم سرخ‌ها تبدیل شد.  

لو در دوران ۲ ساله سرمربیگری اش در اشتوتگارت یک قهرمانی جام حذفی، یک نایب قهرمانی سوپرلیگ آلمان و یک نایب قهرمانی جام در جام اروپا را کسب کرد و در فصل ۹۹-۱۹۹۸ روی نیمکت فنرباغچه ترکیه نشست که البته توفیق خاصی در جمع زرد و مشکی‌های استانبول به دست نیاورد.

این مربی به دنبال بازگشت از ترکیه اکتبر ۱۹۹۹ هدایت کارلسروهه را برعهده گرفت، اما آوریل ۲۰۰۰ به دلیل کسب تنها یک پیروزی در ۱۸ بازی از سرمربیگری این تیم اخراج شد.

دوران ناکامی لوو در آدانااسپور ترکیه هم تداوم یافت و او تنها سه ماه پس از قبول هدایت این تیم به دلیل ثبت ۲ تساوی و چهار شکست در ۶ بازی دوم مارس ۲۰۰۱ اخراج شد.

حضور در اتریش فصل جدیدی را در کارنامه یواخیم لوو ایجاد کرد و او از ۱۰ اکتبر ۲۰۰۱ تا ۲۴ مارس ۲۰۰۴ موفق شد قهرمانی لیگ اتریش با واکرایسنابروک (واکر تیرول) در فصل ۰۲-۲۰۰۱ و قهرمانی سوپر کاپ این کشور در سال ۲۰۰۳ با آستریاوین را کسب کند.

یورگن کلینزمن جوان پس از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی آلمان در آگوست ۲۰۰۴ تصمیم گرفت برای کسب جام قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۶ یواخیم لوو را به عنوان دستیار اول خود انتخاب کند، اما پروژه بزرگ این ۲ نفر با شکست ۲ بر صفر ژرمن‌ها مقابل ایتالیا در مرحله نیمه نهایی جام جهانی به کام هواداران آلمان تلخ شد. با این وجود کسب رتبه سوم این رقابت‌ها کام سبب شد تا حدی درد آن‌ها کمتر و به آینده امیدوار‌تر شوند.

البته از دست دادن جام قهرمانی سبب شد کلینزمن پس از پایان این رقابت‌ها از سمت خود استعفا دهد تا مسئولان فدراسیون فوتبال آلمان بلافاصله لوو را به عنوان جانشین او انتخاب کنند.

یوگی پس از قبول این مسئولیت روند تغییر نسل تیم ملی آلمان را ادامه داد که حاصل آن نایب قهرمانی یورو ۲۰۰۸ با شکست برابر اسپانیا و کسب رتبه سوم جام جهانی ۲۰۱۰ بود. ژرمن‌ها که استاد صعود به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های معتبر هستند این روند را در یورو ۲۰۱۲ هم ادانه دادند، اما شکست ۲ بر یک مقابل ایتالیا در مرحله نیمه نهایی آن مسابقات بار دیگر ناکامی بزرگی را برای لوو و شاگردانش همراه داشت. با این وجود پروسه‌ای که این مربی در تیم ملی آلمان آغاز کرده بود سرانجام در جام جهانی ۲۰۱۴ نتیجه داد و مانشافت موفق شد چهارمین بار قهرمانی جام جهانی را کسب کند. شگفتی بزرگ این تیم در جام جهانی قبلی برتری هفت بر یک برابر برزیل میزبان در مرحله نیمه نهایی بود تا هواداران سلسائو از این شکست به عنوان فاجعه بلوهوریزونته یاد کنند.

آلمانی‌ها در فینال رقابت‌ها هم با تک گل دقیقه ۱۱۳ ماریو گوتزه از سد آرژانتین عبور کردند تا به تنها تیم اروپایی تاریخ تبدیل شوند که در قاره آمریکا جام قهرمانی جهان را بالای سر برده است.

البته لوو و تیمش در یورو ۲۰۱۶ که در فرانسه برگزار شد به هیچ وجه صلابت جام جهانی را نداشتند و با شکست ۲ بر صفر مقابل میزبان رقابت‌ها در مرحله نیمه نهایی برای دومین بار متوالی از صعود به فینال بازماندند.

آلمان با قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ و کسب نخستین قهرمانی اش در این رقابت‌ها نشان داد اصلی‌ترین مدعی کسب فتح جام جهانی روسیه و دفاع از قهرمانی در نوزدهمین حضور خود در این رقابت‌ها است.

یواخیم لوو از ابتدای حضورش روی نیمکت سرمربیگری آلمان آمار ۱۵۸ بازی، ۱۰۶ برد، ۲۹ مساوی و ۲۳ باخت را ثبت کرده است و از این لحاظ پس از سپ هربرگر در رده دوم برترین مربیان تاریخ فوتبال آلمان قرار می‌گیرد.

جایزه برترین سرمربی جهان، بهترین سرمربی عرصه ملی، بهترین سرمربی اروپا، بهترین سرمربی جهان از نگاه مجله معتبر ورلدساکر در سال ۲۰۱۴، بهترین سرمربی جام جهانی ۲۰۱۴ جزء مهم‌ترین افتخار‌های فردی این سرمربی ۵۷ ساله است.

برزیل (تیته)

سلسائو به عنوان تنها تیم تاریخ که در تمام دوره‌های جام جهانی حضور داشته است این بار با تیته در معتبرترین آوردگاه جهان فوتبال شرکت می‌کند.

تیته از ابتدای حضورش روی نیمکت سلسائو تحول بزرگی در این تیم ایجاد کرده و موفق شد پس از چند سال پرافتخارترین تیم جهان فوتبال را به روز‌های اوجش نزدیک کند.

آدنور لئوناردو باچی (تیته) ۲۵ می ۱۹۶۱ در کاکسیاس دو سول به دنیا آمد و پس از بازی برای تیم‌های کاکسیاس، اپورتیوو، پورتوگیسا و گوارانی سال ۱۹۸۹ کفش‌های خود را آویخت.

دوران مربیگری او یک می ۱۹۹۰ با هدایت تیم گوارانی گاریبالدی شروع شد، اما پس از یک سال حضور در این تیم روی نیمکت کاکسیاس نشست.

نخستین افتخار این مربی در سال ۱۹۹۳ رقم خورد. جایی که او توانست با تیم ورانوپولیس قهرمانی لیگ دسته دوم ایالت گائوچو برزیل را کسب کند و در دسامبر ۱۹۹۴ هم از این تیم جدا شد.

تیته در فصل ۹۷-۱۹۹۶ و ۹۸-۱۹۹۷ به ترتیب در تیم‌های یپرینگا ارچیم و یوونتود سرمربیگری کرد و در می ۱۹۹۹ بار دیگر به عنوان سرمربی کاکسیاس انتخاب شد که توانست این تیم را به قهرمانی ایالت گائوچو در سال ۲۰۰۰ برساند.

او بین ژانویه ۲۰۰۱ تا جولای ۲۰۰۳ در گرمیو سرمربیگری کرد و توانست با این تیم قهرمانی ایالت گائوچو و جام حذفی برزیل را به دست آورد.

تیته پیش از اینکه برای نخستین بار سرمربیگری تیمی غیر برزیلی را برعهده بگیرد در تیم‌های سائوکتانو، کورینتیانس، اتلتیکو مینیه رو و پالمیراس فعالیت کرد، اما با آن‌ها افتخاری کسب نکرد و این روند ناموفق را در دوران شش ماهه حضورش در العین امارات هم دنبال کرد تا ژوئن ۲۰۰۸ از هدایت این تیم هم برکنار شود.

بررسی سرمربیان تیم های حاضر در سید یک جام جهانی

البته مسئولان باشگاه اینترناسیونال برزیل ۱۳ ژوئن ۲۰۰۸ از تیته به عنوان سرمربی این تیم استفاده کردند و او موفق شد تا اکتبر ۲۰۰۹ یک قهرمانی جام سود آمریکانا و یک قهرمانی ایالت گائوچو را برای اینترناسیونال به ارمغان آورد.

عملکرد درخشان تیته در اینترناسیونال سبب شد مسئولان باشگاه الوحده امارات برای انتخاب این مربی در آگوست ۲۰۱۰ به جمع بندی برسند، اما باز هم دلار‌های شیخ نشین‌های ابوظبی برای این مربی برزیلی خوش یمن نبود و درحالیکه کمتر از ۲ ماه از حضورش در الوحده می‌گذشت مجبور شد با این تیم خداحافظی کند.

تیته از اکتبر ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۳ و ژانویه ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۶ بار دیگر در کورنتیانس فعالیت کرد. این دوران طلایی‌ترین روز‌های سرمربیگری تیته را در عرصه فوتبال باشگاهی رقم زد. ۲ قهرمانی لیگ برزیل، یک قهرمانی جام لیبرتادورس، یک قهرمانی جام باشگاه‌های جهان، یک قهرمانی ایالت پائولیستا و یک قهرمانی جام سودآمریکانا افتخارات این مربی ۵۶ ساله در زمان حضورش در کورنتیانس است.

پس از حذف تیم ملی برزیل از رقابت‌های کوپا آمه ریکا ۲۰۱۶ مسئولان فدراسیون این کشور تیته را به عنوان جانشین کارلوس دونگا انتخاب کردند تا او موفق شود طلایی پوشان را با اقتدار کامل به عنوان نخستین تیم به جام جهانی روسیه برساند. ۱۷ بازی، ۱۳ برد، ۳ مساوی و یک باخت آمار تیته در تیم ملی برزیل است.

پرتغال (فرناندو سانتوس)

پرتغالی‌ها در طلایی‌ترین دوران تاریخ فوتبالشان، با هدایت فرناندو سانتوس موفق شدند به عنوان صدرنشین گروه دوم مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا بالاتر از سوئیس جواز جام جهانی ۲۰۱۸ را هم کسب کنند تا شانس خود را برای قهرمانی در این رقابت‌ها امتحان کند.

فرناندو سانتوس ۱۰ اکتبر ۱۹۵۴ در لیسبون متولد شد. او با تخصص بازی در پست مدافع میانی پس از پوشیدن پیراهن تیم‌های استوریل و ماریتیمو در سال ۱۹۸۷ از فوتبال خداحافظی کرد.

او اول جولای ۱۹۸۷ به عنوان دستیار آنتونیو فیدالگو در استوریل انتخاب شد تا رسما وارد عرصه مربیگری شود، اما پس از یک سال برای سرمربیگری این تیم انتخاب شد و تا ژوئن ۱۹۹۴ در استوریل ماند.

سانتوس از جولای ۱۹۹۴ تا ژوئن ۱۹۹۸ در تیم استرلا آمادورا هم توفیق خاصی به دست نیاورد، اما اول جولای ۱۹۹۸ مسئولان باشگاه پورتو تصمیم گرفتند از سانتوس برای سرمربیگری آبی و سفید‌های دراگائو استفاده کنند.

بهترین دوران مربیگری او در عرصه باشگاهی فوتبال پرتغال در زمان حضور ۳ ساله اش در پورتو رقم خورد. یک قهرمانی لیگ، ۲ قهرمانی جام حذفی و ۲ قهرمانی سوپرکاپ پرتغال حاصل سرمربیگری سانتوس در پورتو است.

او ژوئن ۲۰۰۱ برای ادامه سرمربیگری به فوتبال یونان رفت و در یک سال حضور در آ. ا. ک. آتن یک قهرمانی جام حذفی یونان و رتبه سوم لیگ را کسب کرد.

عملکرد درخشان سانتوس در آ. ا. ک. سبب شد مسئولان باشگاه پاناتینایکوس جولای ۲۰۰۲ او را به عنوان سرمربی سبز‌های آتن انتخاب کنند، اما نتایج ضعیف سانتوس منجر به صدور حکم اخراجش در اکتبر همان سال شد.

بررسی سرمربیان تیم های حاضر در سید یک جام جهانی

او در جولای ۲۰۰۳ به پرتغال بازگشت و این بار برای یک فصل هدایت اسپورتینگ لیسبون را برعهده گرفت و در پایان با کسب رتبه سوم سوپرلیگ پرتغال از اسپورتینگ جدا شد و از جولای ۲۰۰۴ تا ژوئن ۲۰۰۶ برای دومین بار روی نیمکت آ. ا. ک. آتن نشست. جالب اینجاست او بازهم رتبه سوم سوپرلیگ یونان را برای مشکی و زردپوشان آتن تکرار کرد.

سانتوس ژوئن ۲۰۰۶ جانشین رونالد کومان هلندی در بنفیکا شد و توانست رتبه سوم سوپرلیگ پرتغال و حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام یوفا را تجربه کند.

پس از یک سال سرمربیگری در جمع عقاب ها، سانتوس بار دیگر به فوتبال یونان بازگشت و این بار هدایت پائوک تسالونیکی را برعهده گرفت و تا آگوست ۲۰۱۰ در سه فصل متوالی رتبه نهم، دوم و سوم لیگ این کشور را به دست آورد.

سانتوس اول جولای ۲۰۱۰ جانشین اتوره‌ها گل در تیم ملی یونان شد و توانست با این تیم صعود به مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۲ و یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ را تجربه کند که البته با شکست مقابل آلمان و کاستاریکا از این ۲ رقابت مهم کنار رفت.

۴۹ بازی، ۲۶ برد، ۱۷ مساوی و ۶ باخت آمار این مربی پرتغالی روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی یونان است.

پس از پایان جام جهانی ۲۰۱۴ و در تاریخ ۲۴ سپتامبر مسئولان فدراسیون فوتبال پرتغال تصمیم گرفتند سانتوس را جانشین پائولو بنتو روی نیمکت سرمربیگری سلسائو کنند. قهرمانی یورو ۲۰۱۶ مهم‌ترین افتخار تاریخ فوتبال پرتغال است که با هدایت سانتوس به ارمغان آمد. جالب اینجاست یاران کریستیانو رونالدو با سه تساوی در مرحله گروهی مقابل ایسلند، مجارستان و ایرلند شمالی، برتری یک بر صفر در وقت‌های اضافی دیدار با کرواسی در مرحله یک هشتم نهایی، برتری در ضربات پنالتی مقابل لهستان در مرحله یک چهارم نهایی، پیروزی ۲ بر صفر برابر ولز در مرحله نیمه نهایی و البته برتری یک بر صفر در وقت‌های اضافی مقابل فرانسه میزبان در بازی نهایی برای نخستین بار قهرمانی یورو را کسب کردند تا این امر در شرایطی محقق شود که پرتغال در مجموع هفت بازی این رقابت‌ها تنها در یک بازی در جریان ۹۰ دقیقه معمول به پیروزی رسید.

درحالیکه پرتغال در فاصله یک هفته مانده به پایان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با سه امتیاز اختلاف نسبت به سوئیس در رتبه دوم گروه ۲ قرار داشت، اما تدابیر سانتوس سبب شد این تیم در بازی پایانی این رقابت‌ها با نتیجه ۲ بر صفر سوئیس را شکست دهد و به صورت مستقیم برای هفتمین بار جواز جام جهانی را کسب کند. پرتغالی‌ها همچنین رتبه سوم جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۷ با سانتوس را به دست آوردند.

۴۶ بازی، ۳۱ برد، ۷ مساوی و ۸ باخت آمار فرناندو سانتوس در تیم ملی پرتغال تا پایان سال ۲۰۱۷ است.

چهار جایزه برترین سرمربی فوتبال یونان، بهترین سرمربی اروپا در سال ۲۰۱۶ و جایزه گلدن گلوب مربیگری پرتغال در سال ۲۰۱۶ هم جزء افتخار‌های فردی سانتوس است.

آرژانتین (خورخه سامپائولی)

درحالیکه نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در آستانه از دست دادن جواز حضور در جام جهانی روسیه قرار داشت، اما در نهایت آلبی سلسته موفق شد با تکیه بر توانایی‌های خارق العاده لیونل مسی و البته تا حدی بهره گیری از تدابیر خورخه سامپائولی در رتبه سوم جدول مقدماتی جام جهانی در منطقه آمریکای جنوبی قرار گیرد و برای هفدهمین بار به این رقابت‌ها صعود کند.

سامپائولی در چهار بازی پایانی رقاتب‌های مقدماتی جام جهانی روی نیمکت آرژانتین نشست، اما خوش شانس بود که با وجود کسب تنها ۶ امتیاز موفق شد بلیت سفر به سرزمین تزار‌ها را برای آبی و سفید‌ها نهایی کند.

سامپائولی ۱۳ مارس ۱۹۶۰ در کاسیلدا سانتافه آرژانتین متولد شد. او به عنوان یک هافبک دفاعی به هیچ وجه کارنامه روشنی در زمان بازیگری ندارد و خیلی زود به عرصه استعدایابی و مربیگری رو آورد. نیوولز اولدبویز تنها تیمی است که خورخه برای مدتی در ترکیب آن به میدان رفت.

او سرمربیگری را از ژانویه ۲۰۰۲ با هدایت تیم خوان‌اوریچ پرو آغاز کرد، اما در یک فصل حضور در این تیم جامی کسب نکرد.

اسپورت بویز، کورونل بولونسی و اسپورتینگ کریستال دیگر تیم‌های پرویی بودند که سامپائولی تا پیش از سال ۲۰۰۷ روی نیمکت آن‌ها نشست.

او از اول دسامبر ۲۰۰۷ هدایت اوهیگینس شیلی را برعهده گرفت، اما تا ۴ آگوست ۲۰۰۹ نتوانست افتخار قابل ذکری با این تیم به دست آورد.

این مربی آرژانتینی سال ۲۰۱۰ در املک اکوادور سرمربیگری کرد، اما با این تیم هم در کسب جام ناکام ماند.

بررسی سرمربیان تیم های حاضر در سید یک جام جهانی

 سامپائولی در یونیورسیداد شیلی بهترین دوران مربیگری اش در عرصه باشگاهی را تجربه کرد چراکه از ابتدای ژانویه ۲۰۱۱ تا ۳ دسامبر ۲۰۱۲ دو قهرمانی لیگ آپرتورا، یک قهرمانی لیگ کلاسورا و یک قهرمانی جام سودآمریکانا را به ارمغان آورد تا با ثبت این عملکرد درخشان ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲ جانشین کلودیو بورخی، هم وطن خود در تیم ملی شیلی شود.

حضور در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و قهرمانی کوپا آمه ریکا ۲۰۱۵ حاصل عملکرد سامپائولی با لاروخا است. او تا ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ در ۴۳ بازی آمار ۲۷ برد، ۹ مساوی و ۷ باخت را در تیم ملی شیلی ثبت کرد.

مسئولان باشگاه سویا اسپانیا ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند این مربی آرژانتینی را جانشین اونای امری کنند، اما سامپائولی در یک فصل حضورش در این تیم به جز کسب نایب قهرمانی سوپرجام اروپا و سوپرجام اسپانیا و کسی سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان اروپا افتخاری با سرخ و سفید‌ها به دست نیاورد.

عملکرد فوق العاده ضعیف ادگاردو بائوزا در تیم ملی آرژانتین سبب شد مسئولان فدراسیون این کشور روز اول ژوئن ۲۰۱۷ سامپائولی را به جای این مربی انتخاب کنند تا او برای نخستین بار در سرزمین مادری اش مربیگری کند. هرچند این مربی ۵۷ ساله به هیچ وجه نتوانست در چهار بازی پایانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره آمریکای جنوبی نتایج خوبی بگیرد و آلبی سلسته با ۳ تساوی متوالی مقابل اروگوئه، ونزوئلا و پرو در آستانه حذف از این مسابقات قرار داشت، اما نبوغ لیونل مسی در بازی با اکوادور به کمک سامپائولی و تیمش آمد و هت تریک کاپیتان آرژانتین سند حضور این تیم در جام جهانی را امضا کرد.

سامپائولی تاکنون در ۸ بازی آمار ۴ برد، ۳ مساوی و یک باخت را در تیم ملی آرژانتین به جا گذاشته است.

بهترین سرمربی کوپا آمه ریکا ۲۰۱۵، بهترین سرمربی قاره آمریکای جنوبی در همان سال و برترین سرمربی ماه اکتبر ۲۰۱۶ لیگ اسپانیا هم جزء افتخارات فردی سامپائولی است.

بلژیک (روبرتو مارتینز)

بلژیک از سال ۲۰۰۲ در هیچ رقابت معتبری، چون جام جهانی و یورو شرکت نکرد، اما صعود شیاطین سرخ با مارک ویلموتس به جام جهانی ۲۰۱۴ سبب شد تا عصر تازه‌ای در این کشور آغاز شود و بلژیکی‌ها حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی برزیل و یورو ۲۰۱۶ فرانسه را تجربه کنند.

شکست ناباورانه بلژیک در مرحله یک چهارم نهایی یورو مقابل ولز، مارک ویلموتس را به سمت در‌های خروج از این تیم هدایت کرد تا یک مربی اسپانیایی مطرح جایگزین او شود.

روزگار طلایی بلژیکی‌ها با سرمربیگری روبرتو مارتینز هم تداوم یافت و آن‌ها توانستند با صدرنشینی در گروه هشتم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا برای سیزدهمین بار جواز حضور در جام جهانی را کسب کنند.

روبرتو مارتینز ۱۳ جولای ۱۹۷۳ در بالاگوئر کاتالونیا اسپانیا متولد شد. او پس از چهارفصل بازی در تیم‌های ساراگوسا B، ساراگوسا و بالاگوئر برای ادامه دوران بازی اش راهی فوتبال انگلیس شد و به عنوان یک هافبک تدافعی برای تیم‌های ویگان اتلتیک، ماترول، والسال، سوانسی سیتی و چسترسیتی به میدان رفت و سال ۲۰۰۷ از فوتبال خداحافظی کرد.

مارتینز دوران مربیگری را از فوریه ۲۰۰۷ با هدایت سوانسی سیتی در لیگ دسته اول انگلیس استارت زد. او در دومین فصل سرمربیگری در سوانسی موفق شد این تیم را از لیگ دسته دوم انگلیس (لیگ وان) به لیگ دسته اول (چمپیون شیپ) این کشور برساند. ۱۱۷ بازی، ۵۶ برد، ۳۶ مساوی و ۲۵ باخت آمار این مربی اسپانیایی در سوانسی است.

مارتینز ۱۵ ژوئن ۲۰۰۹ روی نیمکت سرمربیگری ویگان در لیگ برتر انگلیس نشست. این تیم در سه فصل ابتدایی دوران سرمربیگری مارتینز در رتبه‌های یازدهم، شانزدهم و پانزدهم جدول لیگ برتر ایستاد، اما در آخرین فصل حضور این مربی اسپانیایی با قرارگرفتن در رتبه هجدهم به لیگ دسته اول سقوط کرد. البته کاج‌ها در فصل ۱۳-۲۰۱۲ در کمال شگفتی و باوجود اینکه جزء تیم‌های سقوط کرده به لیگ دسته اول قرار گرفتند توانستند در فینال جام حذفی جزیره منچستر سیتی را با یک گل شکست دهند ومهم‌ترین افتخار تاریخ خود را به دست آورند.

بررسی سرمربیان تیم های حاضر در سید یک جام جهانی

پس از سقوط ویگان به لیگ دسته اول مارتینز هم برای سرمربیگری اورتون از این تیم جدا شد، اما در دوران سه ساله حضورش در جمع تافی‌ها تنها ۲ عنوان یازدهمی و یک رتبه پنجمی لیگ جزیره را کسب کرد و جامی با اورتون به دست نیاورد. ۱۴۳ بازی، ۶۱ برد، ۳۹ مساوی و ۴۳ باخت آمار این مربی در آبی‌های بندر لیورپول است.

مارتینز ۸ آگوست ۲۰۱۶ جانشین ویلموتس در تیم ملی بلژیک شد تا برای نخستین بار هدایت یک تیم ملی را برعهده گیرد. ۱۶ بازی، ۱۱ برد، ۴ مساوی و یک باخت آمار این مربی ۴۴ ساله در جمع سرخ پوشان جنوب اروپا است.

لهستان (آدام نووالکا)

لهستان پس از ۲ دوره غیبت با قرار گرفتن در صدرجدول گروه E. رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا بالاتر از دانمارک جواز حضور مستقیم در این رقابت‌ها را کسب کرد تا حسرت عقاب‌ها برای شرکت در جام جهانی به ۱۶ سال نرسد.

آدام نووالکا که از زمان حضورش روی نیمکت سرخ و سفید‌ها تحول بزرگی در تیم ملی لهستان ایجاد کرده است در ادامه موفقیت‌های خود با این تیم موفق شد لهستان را برای هشتمین بار در تاریخ فوتبال این کشور به جام جهانی برساند.

بررسی سرمربیان تیم های حاضر در سید یک جام جهانی

نووالکا ۲۳ اکتبر ۱۹۵۷ در کراکوف متولد شد. او که بیشتر دوران بازیگری خود را در ویسلاکراکوف پشت سرگذاشت در سال ۱۹۹۸ با پیراهن تیم گمنام عقاب‌های آمریکایی- لهستانی از فوتبال خداحافظی کرد.

او که توانایی بازی در پست هافبک را داشت در جام جهانی ۱۹۷۸ با پیراهن شماره ۵ در ترکیب لهستان به میدان رفت و سال ۱۹۸۰ پس از انجام ۳۴ بازی و زدن یک گل ملی با عقاب‌ها خداحافظی کرد.

دوران سرمربیگری نووالکا هم از جولای ۱۹۹۶ با هدایت تیم سوئیت کرزژوویس شروع شد و او پس از سه سال حضور در این تیم مارس ۲۰۰۰ برای یک ماه به عنوان سرمربی ویسلاکراکوف انتخاب شد.

نووالکا از آوریل تا ژوئن ۲۰۰۱ بار دیگر به عنوان سرمربی ویسلاکراکوف فعالیت کرد و در ۱۲ بازی هفت پیروزی با این تیم به دست آورد. او البته در دوران سه ماهه حضور روی نیمکت زاگلبی لوبین یعنی بین جولای تا اکتبر ۲۰۰۲ عملکرد موفقی نداشت و به دلیل اینکه در ۹ بازی تنها ۲ پیروزی کسب کرد از سرمربیگری این تیم اخراج شد.

ساندسیا نووی ساژ دیگر تیمی بود که نووالکا در فصل ۰۴-۲۰۰۳ هدایت آن را برعهده داشت و مانند تیم‌های قبلی اش در آن‌تیم هم توفیق خاصی کسب نکرد.

او از سپتامبر ۲۰۰۴ تا آوریل ۲۰۰۶ در جاجیئلونیا بیالیستوک فعالیت کرد که در این تیم هم موفقیتی به دست نیاورد.

نووالکا از دسامبر ۲۰۰۶ تا اوریل ۲۰۰۷ برای سومین بار هدایت ویسلاکراکوف را برعهده گرفت که البته باتوجه به کسب یک پیروزی و پنج تساوی در شش بازی از این تیم اخراج شد تا مجموع در مجموع فعالیتش در این تیم به هفت ماه هم نرسد.

او در می ۲۰۰۷ به عنوان دستیار لئوبین هاکر هلندی در تیم ملی لهستان انتخاب شد، اما باوجود میزبانی این کشور در یورو ۲۰۰۸ نتوانست تاثیر خاصی در تیم ملی لهستان داشته باشد و پس از حذف عقاب‌ها در مرحله گروهی برای ادامه مربیگری به عرصه باشگاهی بازگشت.

نووالکا از سپتامبر ۲۰۰۸ تا دسامبر ۲۰۰۹ در تیم GKS کاتوویس آمار ۴۶ بازی، ۱۶ برد، ۱۳ مساوی و ۱۳ باخت را ثبت کرد، اما با این تیم هم جامی به دست نیاورد.

تیم گورنیک زابرزه از ژانویه ۲۰۱۰ تا اکتبر ۲۰۱۳ از نووالکا به عنوان سرمربی استفاده کرد، اما او بدون اینکه در این تیم هم جامی کسب کند در ۱۲۶ بازی آمار ۵۶ برد، ۲۹ مساوی و ۴۰ باخت را در گورنیک به جا گذاشت.

این مربی ۶۰ ساله از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ جانشین ولادمار فورنالیک در تیم ملی لهستان شد و توانست ضمن رساندن این تیم به مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۶ برای نخستین بار در تاریخ فوتبال لهستان، عقاب‌ها را پس از ۱۲ سال به جام جهانی برساند. جالب اینجاست شاگردان نووالکا در مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۶ در ضربات پنالتی مغلوب پرتغال شدند که در پایان جام قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد.

۴۳ بازی، ۲۳ برد، ۱۴ مساوی و ۶ باخت حاصل عملکرد نووالکا در جمع سرخ و سفید‌ها تا پایان نوامبر ۲۰۱۷ است.

فرانسه (دیدیه دشان)

کاپیتان اسبق تیم ملی فرانسه که تنها کاپ قهرمانی خروس‌ها در تاریخ جام جهانی را بالای سر برد برای دومین دوره متوالی در این رقابت‌ها روی نیمکت فرانسه می‌نشیند و امیدوار است با خلق یک شگفتی، این بار به عنوان سرمربی موفق به فتح جام معتبرترین رویداد فوتبال جهان شود.

دیدیه دشان ۱۵ اکتبر ۱۹۶۸ در باین فرانسه به دنیا آمد. او یکی از مطرح‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال این کشور است که افتخارات بیشماری مانند قهرمانی جام جهانی ۱۹۹۸، قهرمانی یورو ۲۰۰۰، قهرانی لیگ قهرمانان اروپا با المپیک مارسی و یوونتوس در فصل‌های ۹۳-۱۹۹۲ و ۹۶-۱۹۹۵، ۲ قهرمانی لوشامپیونا با مارسی، ۳ قهرمانی سری A، یک قهرمانی جام حذفی و ۲ قهرمانی سوپرکاپ ایتالیا، یک قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک قهرمانی جام اینترتوتو با یوونتوس، یک قهرمانی جام حذفی انگلیس با چلسی، ۲ نایب قهرمانی لیگ قهرمانان با یووه و یک نایب قهرمانی این رقابت‌ها با یوونتوس را در کارنامه بازیگری اش ثبت کرده است.

دشان فوتبال باشگاهی خود را از سال ۱۹۸۵ با نانت فرانسه شروع کرد و پس از پوشیدن پیراهن تیم‌های المپیک مارسی، بوردو، یوونتوس ایتالیا، چلسی انگلیس و والنسیا در سال ۲۰۰۱ کفش هایش را آویخت.

او همچنین به عنوان یک هافبک دفاعی از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ در ۱۰۳ بازی برای خروس‌ها چهار گل به ثمر رساند و پس از بالا بردن جام قهرمانی یورو در پایان قرن بیستم از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

کسب عنوان بهترین بازیکن فرانسه در سال ۱۹۹۶، حضور در جمع ۱۰۰ بازیکن برتر قرن بیستم از نگاه فیفا در سال ۲۰۰۴، حضور در تیم منتخب یورو ۹۶ از مهم‌ترین افتخار‌های فردی دشان در زمان بازیگری است.

او بلافاصله پس از اتمام دوران بازیگری اش در جمع خفاش‌های مستایا، به عنوان سرمربی موناکو انتخاب شد و تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ در این تیم قهرمانی جام اتحادیه فرانسه در سال ۲۰۰۳ و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۰۴-۲۰۰۳ را کسب کرد.

سقوط یوونتوس به سری B. به دلیل مسائل مربوط به کالچوپولی و جدایی فابیو کاپلو از نیمکت بانوی پیر سبب شد مسئولان این باشگاه برای بازگشت به سری A. دست نیاز به سمت هافبک دفاعی سابق خود دراز کنند. دشان ۱۰ جولای ۲۰۰۶ سرمرییگری یوونتوس را برعهده گرفت و پس از رساندن این تیم به قهرمانی سری B. جای خود را به جیانلوکا کورادینی داد تا فرصت همراهی بزرگ‌ترین باشگاه ایتالیا در بالاترین سطح فوتبال این کشور را از دست دهد.

این مربی ۴۹ ساله به دنبال جدایی از یووه ۲ سال استراحت کرد و جولای ۲۰۰۹ جایگزین اریک گرتس بلژیکی در المپیک مارسی شد. دوران سه ساله سرمربیگری دشان در جمع بندرنشینان مارسی، یک قهرمانی لیگ، ۲ قهرمانی جام حذفی و ۲ قهرمانی سوپرکاپ را برای این تیم به ارمغان آورد.

عملکرد درخشان دشان در مارسی سبب شد مسئولان فدراسیون فوتبال فرانسه در پی ناکامی آبی‌ها در یورو ۲۰۱۲ تصمیم بگیرند ۸ جولای آن سال کاپیتان اسبق تیم ملی این کشور را به جای هم تیمی اش در تیم رویایی فرانسه ۱۹۹۸ یعنی لورن بلان انتخاب کنند.

دشان از ابتدای فعالیتش در تیم ملی فرانسه نتایج نسبتا خوبی گرفته است که از صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ و حذف از این رقابت‌ها با شکست یک بر صفر مقابل آلمان و همچنین نایب قهرمانی یورو ۲۰۱۶ می‌توان به عنوان مهم‌ترین دست آوردهایش نام برد.

دشان که برای پانزدهمین بار توانسته است خروس‌ها را به جام جهانی برساند امیدوار است با قهرمانی در جام جهانی روسیه به نخستین چهره تاریخ فوتبال فرانسه تبدیل شود که هم به عنوان کاپیتان و هم به عنوان سرمربی جام جهانی را فتح می‌کند.

او در ۷۰ بازی آمار ۴۴ برد، ۱۲ مساوی و ۱۴ باخت را همراه تیم ملی فرانسه ثبت کرده است.

بررسی سرمربیان تیم‌های حاضر در سید ۲ جام جهانی

بررسی سرمربیان تیم‌های حاضر در سید ۳ جام جهانی

بررسی سرمربیان تیم‌های حاضر در سید ۴ جام جهانی


 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آیحان
۲۲:۰۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
ایران برندست
آخرین اخبار