نخست وزیر ترکیه: مذاکرات آستانه تعارضی با گفتگو‌های ژنو ندارد

بینعالی ییلدریم گفت مذاکرات آستانه با گفتگوهای ژنو تعارض ندارد و باید به فکر یک راه حل دائمی بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسوشیتدپرس؛ به نقل از تلویزیون الجزیره مباشر، بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: مذاکرات آستانه با گفتگو‌های ژنو تعارض ندارد و ما باید به فکر یک راه حل دائمی برای بحران سوریه باشیم.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی با تشریح راهبرد کشور در قبال تحولات خاورمیانه (غرب آسیا) گفت: سیاست خارجی ترکیه رویکردی انسان دوستانه دارد که بر اساس فهم جدید از تحولات منطقه شکل گرفته است. منطقه در نتیجه جنگ در عراق و سوریه و درگیری فلسطینی - اسرائیلی به یک زخم تازه تبدیل شده است.

ییلدریم افزود: تحولات منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) به یک فاجعه تبدیل شده است که بر تمام دنیا اثر گذاشته است. خونریزی، نابودی آموزش، گسترش فقر و افزایش افراط گرایی و خشونت در خاورمیانه در جریان است. هفتصد هزار نفر در سوریه به علت بحران در این کشور جان خود را از دست داده و هزاران نفر نیز به خارج از کشور فرار کرده اند.

ترکیه مرز‌های خود را به روی صد‌ها هزار آواره سوری که از سرکوب و کشتار فرار کرده بودند، گشود. دویست و پنجاه هزار کودک سوری در ترکیه متولد شدند و ما به ششصد هزار دانش آموز سوری خدمات آموزشی ارائه می‌دهیم. به حمایت خود از آوارگان سوری ادامه می‌دهیم چرا که این وظیفه انسانی ما است.

نخست وزیر ترکیه افزود: روند مذاکرات آستانه با گفتگو‌های ژنو هیچ گونه تعارضی ندارد، بلکه یک اقدام کمکی برای رسیدن به صلح در سوریه است. مبارزه با داعش این گروه را تضعیف کرده است، اما همچنان سلول‌های فعال این گروه در حال فعالیت هستند. در گفتگو‌های خود در سوچی روسیه در مورد (گروه وهابی -صهیونیستی) داعش صحبت نکردیم و باید به ایجاد یک راه حل دائمی در سوریه و روند بازسازی این کشور تمرکز کنیم.

ییلدریم در مورد تحولات کردستان عراق و ترکیه گفت: سران کردستان عراق به بزرگی اشتباهی که با برگزاری همه پرسی جدایی مرتکب شدند، پی بردند. کرد‌های ترکیه از هیچ گونه درخواست جدایی طلبانه حمایت نمی‌کنند و با ما در جنگ علیه حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) همکاری کردند.

ییلدریم خاطر نشان کرد: جنگ مذهبی در اروپا جان میلیون‌ها نفر را گرفت، دین به هیچ عنوان نباید محور اختلاف باشد. ترکیه به ایفای نقش خود در منطقه ادامه می‌دهد و ما بر برقراری ثبات و صلح منطقه اصرار داریم. اصول اساسی ما تقویت صداقت و دوری از نقاط اختلاف و نزاع است.

وی گفت: ترکیه روابط خود را با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بهبود بخشیده است و اسرائیل نیز خواهان ایجاد یک راه حل فراگیر در زمینه تنش با فلسطینی‌ها است.

ییلدریم در مورد بحران قطر گفت: اقدامات عربستان و برخی ازکشور‌های عربی منطقه علیه قطر، باعث برقراری ثبات در منطقه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کودتاچیان تلاش کردند آینده ترکیه را نابود و جناب رئیس جمهور اردوغان را ترور کنند و ما آنان را به دادگاه سپردیم. ما انتظار داشتیم اروپا موضع قویتری در مقابله با کودتاچیانی که جمهوری ترکیه را هدف گرفتند اتخاذ کند.

 انتهای پیام/

وزیر ترکیه گفت مذاکرات آستانه با گفتگو‌های ژنو تعارض ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار