مدیر گروه بخش مرمت دانشگاه هنر شیراز مطرح کرد؛

تهدید الگو‌های شهری با ساخت مجتمع‌های جدید

امین محمودزاده گفت: ساخت مجتمع‌های جدید در کنار بنا‌های تاریخی به نوعی الگوهای شهری را تهدید می‌کند.

امین محمودزاده، مدیر گروه بخش مرمت دانشگاه هنر شیراز با اشاره به ساخت مجتمع نیکان در کنار مدرسه خان، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ساخت مجتمع‌های جدید در کنار بنا‌های تاریخی موجب افزایش درصد تخریب بافت تاریخی شهر‌ها می‌شود.

وی با طرح این سؤال که چگونه مجوز ساخت یک مجتمع جدید در کنار بنا‌های تاریخی صادر می‌شود؟ اظهار داشت: هم‌اکنون شاهد ساخت مجتمع نیکان در کنار مدرسه خان هستیم و این امر موجب افزایش رطوبت محیط شده که تأثیر مخربی روی بنا‌های تاریخی دارد.

مدیر گروه بخش مرمت دانشگاه هنر شیراز با ابراز ناراحتی نسبت به تأثیر مخرب ساخت مجتمع‌های جدید روی بافت‌های تاریخی شهرها، تصریح کرد: نگاه ما این است که اسلام در مملکت ما با گذر از هنر و معماری به شهرسازی رسیده است؛ بنابر این معماری نقش بسزایی در ساختن الگو‌های شهری دارد و ما با ساخت مجتمع‌های جدید در کنار بنا‌های تاریخی و تخریب احتمالی بافت تاریخی شهر‌ها به نوعی الگوی شهری را از دست می‌دهیم و حیطه زندگی مردم را از آن‌ها می‌گیریم.

محمودزاده خاطر نشان کرد: با این رویه بی آن می رود که الگو‌های شهریمان را از دست بدهیم.

یادآور می‌شود در ماه‌های اخیر و پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، شاهد تخریب بنا‌های تاریخی این شهر به بهانه مقاوم‌سازی بنا‌ها بودیم. البته این امر فقط به یزد منحصر نشده است؛ به عنوان نمونه گنبد کبود مراغه نیز با ساخت یک مجتمع تجاری تهدید شده است و این نمونه مصداق عینی تأثیر مخرب ساخت مجتمع‌های جدید در کنار بنا‌های تاریخی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.