پورسید آقایی در جلسه علنی شورای شهر تهران:

٦٧٠٠ دستگاه اتوبوس جدید برای تهران نیاز است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: در مجموع به ٦٧٠٠ دستگاه اتوبوس جدید در تهران نیاز داریم که با کمبود بودجه نمی‌توانیم آن‌ها را تامین کنیم.

٦٧٠٠ دستگاه اتوبوس جدید برای تهران نیاز استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در بیست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در گزارش عملکرد حوزه حمل و نقل و ترافیک این معاونت در شهرداری تهران اظهار کرد: ما در قوانین حمل و نقل و ترافیک کمبود نداریم، البته نواقصی هست که باید نقطه کور آن گرفته و رفع شود.

پور سید آقایی ادامه داد: چشم اندازی که برای حمل و نقل و ترافیک طراحی شده است، حمل و نقلی راحت، پاک، روان و ایمن است.

وی با اشاره به وجود 9 شرکت و سازمان در معاونت حمل و نقل شهرداری ادامه داد: 19 هزار نفر از کارکنان شهرداری در این معاونت مشغول به کار هستند و اعتبار در نظر گرفته شده برای این معاونت 6 هزار میلیارد تومان است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تفکیک تخصیص بودجه در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اضافه کرد: 57 درصد از بودجه در مترو و 12 درصد آن در بهره‌برداری از مترو و 20 درصد هزینه اتوبوسرانی و ما بقی در سایر بخش‌ها هزینه می‌شود.

میزان پرداختی دولت به شهرداری در حوزه جرایم رانندگی صفر است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به ردیف‌های در نظر گرفته شده برای توسعه حمل و نقل از طرف دولت ادامه داد: دریافتی از دولت بسیار ناچیز بوده است و تا امروز دو مورد 48 و 29 میلیارد تومانی البته به صورت غیرنقدی به ما پرداخت شده است، همین طور از دولت برای یارانه مترو و اتوبوس هیچ پولی دریافت نکردیم و در بخش جرایم رانندگی نیز پرداختی دولت به شهرداری صفر است.

پورسیدآقایی ادامه داد: آمارهای 60 درصدی توسعه حمل و نقل در پایتخت صحیح نیست و توسعه آن با در نظر گرفتن تاکسی‌ها به 45 درصد می‌رسد و این در حالی است که در دنیا تاکسی‌ها جزء حمل و نقل عمومی محسوب نمی شوند.

وی با اشاره به استفاده زیاد از خودروهای شخصی در پایتخت گفت: یکی از دلایل استفاده از خودروهای شخصی و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی در تهران، عوارض پایین ناشی از استفاده از خودروی شخصی است و این خود عاملی برای تقویت استفاده از خودروهای شخصی است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار با تاکید بر کمبود منابع اظهار داشت: در توسعه حمل و نقل عمومی منابع محدود است، به طوری که برای تکمیل خط هفت مترو، 22 هزار میلیارد تومان بودجه لازم داریم.

وی افزود: علاوه بر چالش‌ها در بخش مترو، در بخش‌ اتوبوسرانی هم با مشکل روبرو هستیم. به طوری که به 6700 دستگاه اتوبوس که بین 600 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند، احتیاج داریم.

کمبود سیستم حمل و نقل عمومی در غرب پایتخت

پورسیدآقایی با اشاره به ضعف حمل و نقل عمومی در منطقه 22 تهران افزود: این منطقه فاقد خطوط بی‌آرتی و مترو است، البته به طور کلی در غرب پایتخت کمبود سیستم حمل و نقل عمومی داریم.

وی ادامه داد: باید در ساخت و سازها و توسعه شهر به حمل و نقل عمومی توجه کرد، لذا لازم است هماهنگی با معاونت حمل و نقل در بلندمرتبه‌سازی‌ها لحاظ شود و طراحی شهری مورد بازنگری قرار گیرد.

پورسید آقایی ادامه داد: استفاده از خودروهای برقی و نصب فیلتر روی کامیون‌ها می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد، اما حمایت از خودروسازان داخلی این اجازه را به ما نمی‌دهد. در واقع هماهنگی کافی بین دولت و مدیریت شهری در تهران وجود ندارد.

معاون حمل و نقل ترافیکی شهردار تهران با اشاره به عوارض استفاده از خودروهای شخصی در دنیا افزود: سوختی که در تردد شهرها در دنیا مصرف می‌شود، عوارض دارد و شامل کسانی می‌شود که بیش از اندازه از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند، اما ما چنین مکانیزمی در تهران نداریم.

وی با بیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی پایبند به مقررات نیستند، گفت: تعداد تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران بیش از تاکسی های تحت نظر سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران است. شهرداری 80 هزار تاکسی دارد، در حالی که تاکسی‌های اینترنتی فعال در پایتخت چیزی حدود دو برابر این عدد در پایتخت است.

وی افزود: در شبکه تاکسیرانی پایتخت 22 شرکت اینترنتی فعالیت دارند و از نحوه عملکرد آن ها اطلاعات درستی وجود ندارد.

لزوم بازنگری در اجرای طرح ترافیک در پایتخت

پورسیدآقایی ادامه داد: بیش از سی سال است که طرح ترافیک در پایتخت اجرا می‌شود. به نظر می‌رسد باید در این طرح بازنگری صورت گیرد و همین طور لازم است در خصوص کارت‌های طرح ترافیک شناور که مورد اعتراض دستگاه‌های نظارتی است، بازنگری انجام شود.

وی با پدیده خواندن موتورسیکلت‌ها در سطح شهر ادامه داد: در هیچ جای دنیا چنین پدیده‌ای وجود ندارد. بیش از 3 میلیون موتور در پایتخت تردد می‌کنند که میزان آلایندگی آن ها بسیار زیاد بوده و بیشترین آمار کشته‌شدگان در تصادفات به آن ها تعلق دارد. بخش زیادی از ترافیک نیز به موتورسواران برمی‌گردد که باید برای آن نیز تدبیری اتخاذ شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به عدم پرداخت پول جرایم رانندگی به شهرداری اظهار داشت: 4600 میلیارد تومان ردیف درآمدی برای جرایم در نظر گرفته شده است، اما عملا 550 میلیارد تومان به کل شهرداری‌های کشور تخصیص یافته است و این در حالی است که طبق قانون باید 60 درصد از جرایم به شهرداری‌ها و 20 درصد برای نیروی انتظامی تخصیص یابد. متاسفانه از مبلغی که برای شهرداری تهران در نظر گرفته شده هنوز پرداختی به شهرداری صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
اگه مسیر اتوبوسا رو دو طبقه کنین همین اتوباسم زیادن
آخرین اخبار