ایران‌زمین؛

آشتیان؛ تاریخی فراموش شده

شهر آشتیان درگذشته با جاذبه‌های گردشگری متشکل از ۱۵ آتشکده و ۷ قلعه شناخته می‌شد، اما امروز به دلیل بی‌توجهی مسئولان تاریخی فراموش شده به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهری که در مرکز شهرستان آشتیان استان مرکزی قرار گرفته با عنوان شهر آشتیان شناخته می‌شود. این شهر متعلق به عراق عجم بوده و به گواه اسناد موجود، یکی از تاریخی‌ترین شهر‌های کشورمان به حساب می‌آید.

آشتیان؛ تاریخی فراموش شده

 

بنابراین گزارش، بخشی از شهر آشتیان در زمان سکونت زرتشتیان به موبدان و آتشکده‌ها اختصاص داشت. این شهر درگذشته با جاذبه‌های گردشگری متشکل از ۱۵ آتشکده و ۷ قلعه شناخته می‌شد، اما امروز به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت فقط نامی از اکثر این میراث تاریخی باقی مانده است بنابراین آشتیان تاریخی فراموش شده به حساب می‌آید.

آشتیان؛ تاریخی فراموش شده


شهر آشتیان که در گذشته با نام‌های ابرشتیجان، براشتیجان، سیجان، استجان، اشتیجان شناخته می‌شده است، دربرگیرنده محله‌های صادق بیک، مازری، باغچه حلاری، آقازیارت، محنت آباد، باقرآباد، بازار، دشت، گلشن، حسن‌آباد، شهرک سجادیه، شهرک جوادیه، لاقه وکله پشته است. این شهر زادگاه افراد شناخته‌شده‌ای، چون محمد قریب گرکانی (پدر پزشکی کودکان کشورمان) و پروین اعتصامی (شاعر) است.

آشتیان؛ تاریخی فراموش شده


از اماکن و مناطق دیدنی شهر آشتیان می‌توان به روستای نمونه‌گردشگری آهو، روستای شهرآب، موزه آشتیان، خانه دکتر عبدالعظیم قریب (پدر محمد قریب گرکانی)، منطقه شکار ممنوع کلاهه و عمارت مستوفی‌الممالک اشاره کرد.

گفتنی است موزه آشتیان در بافت تاریخی شهر آشتیان قرار گرفته است و نسخ خطی، سفالینه‌های دوره اسلامی، ابزار و وسایل روشنایی، وسایل آشپزخانه و ابزارآلات کشاورزی را به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
زنده باد وطن عزیزم.زنده باد استان مرکزی.
آخرین اخبار