«حکمتیار» از سفر به آنکارا و ریاض به دنبال چیست؟

حکمتیار که برخی از رسانه‌ها زمینه بازگشت وی به افغانستان را نتیجه حمایت‌های ترکیه و عربستان اعلام کرده بودند، اکنون در نخستین سفر خود پس از صلح با دولت افغانستان عازم آنکارا و ریاض شده است.

«حکمتیار» از سفر به آنکارا و ریاض به دنبال چیست؟به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حکمتیار که برخی از رسانه‌ها زمینه بازگشت وی به افغانستان را نتیجه حمایت‌های ترکیه و عربستان اعلام کرده بودند، اکنون در نخستین سفر خود پس از صلح با دولت افغانستان عازم آنکارا و ریاض شده است.

یک منبع نزدیک به رسانه‌های افغانستان گفته که «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان عازم ترکیه و عربستان شده است.

با اینکه این نخستین سفر خارجی حکمتیار پس از امضای توافق‌نامه صلح با دولت افغانستان است، اما سفر رهبر حزب اسلامی به ترکیه و عربستان دور از ذهن نبود.

پیش از بازگشت حکمتیار به افغانستان، زمانی که وی با ترس از اتهامات بین‌المللی خود در مخفیگاه‌ها به سر می‌برد، رسانه پاکستانی «امت نیوز» گزارش داد که ترکیه و عربستان برای بازگشت رهبر حزب اسلامی به کابل و تقویت موقعیت وی تلاش می‌کنند.

براساس این گزارش، عربستان به دولت کابل پیشنهاد داد تا در صورت توافق با حکمتیار یک میلیارد دالر به افغانستان بپردازد و در صورت حضور اعضای حزب اسلامی در دولت افغانستان نیز ریاض پروژه‌های چند میلیارد دلاری را در افغانستان اجرا کند.

 «حکمتیار» از سفر به آنکارا و ریاض به دنبال چیست؟

اردوغان، حکمتیار و راشد الغنوشی

از سوی دیگر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز با ارسال پیامی گفته بود که در صورت بازگشت حکمتیار به کابل شخصا برای استقبال از وی به افغانستان سفر خواهد کرد.

حکمتیار و اردوغان یاران دیرینه هستند و اشتراکات فکری و ایدئولوژیکی اخوانی میان آنان وجود دارد.

حکمتیار در دوران تحصیلش در کابل در اواخر دهه چهل شمسی از جمله افرادی در افغانستان بود که به همراهی رهبران حلقات دانشجویی فعال و مبارز از جمله «عبدالرحیم نیازی» و «سیف‌الدین نصرتیار» نسخه‌ افغانستانی «جنبش اخوان‌المسلمین» را تحت نام «جوانان مسلمان» تأسیس کردند.

اردوغان نیز پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه، اولین تبریک خود را از «راشد الغنوشی» رئیس حرکت «النهضه اسلامی» تونس و یکی از اعضای برجسته‌ جنبش اخوان‌المسلمین دریافت کرد که نشان‌دهنده روابط نزدیک وی با این جنبش است.

 «حکمتیار» از سفر به آنکارا و ریاض به دنبال چیست؟

تسنیم نوشت: این در حالی است که تصاویری نیز از اردوغان و حکمتیار مربوط به دهه هفتاد وجود دارد که نشان‌دهنده روابط دیرینه این دو یار قدیمی است.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که حکمتیار که احتمال حضورش در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در افغانستان را رد نکرده است، در سفر به کشورهایی که زمینه بازگشت وی به افغانستان را فراهم کردند به دنبال چیست؟

انتهای پیام/

 

برچسب ها: حکمتیار ، ترکیه ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار