لاریجانی در نطق پیش از دستور:

دخالت‌های دولت مشکل امروز اقتصاد کشور است/در صورت حل نشدن مشکل سپرده گذاران، رفتار مجلس با دولت تغییر خواهد کرد

رئیس مجلس گفت: رفتار مجلس در صورت حل نشدن مشکل سپرده گذاران موسسات مالی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

لاریجانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز چهارشنبه ( 8 آذرماه 96) گفت: امروز با حجم مشکلات کشور در ابعاد مختلف نیازمند همگرایی و هم افزایی هستیم و حل مسائل اصلی کشور در گرو این راهبرد است. تمرکز بر مشکلات اقتصادی مردم، دولت و مجلس وظیفه‌ای مهم‌تر از حل مشکلات و چالش‌های اساسی کشور ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث‌های مهم امسال مجلس اظهار کرد: کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس درگیر تهیه طرح برای این مشکلات شدند که یک نمونه آن مشکل سازمان تأمین اجتماعی بود که ابعاد آن مشخص و پیشنهاد برای حل مشکلات آن نیز ارائه شد که امیدواریم با سرعت بیشتری در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

وی بیان کرد: بانک‌ها و موسسات اعتباری که باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده‌ است، مجلس با وقت گذاری بسیار و پیگیری مستمر مشکل مردم را پیگیری کرده و بانک مرکزی را در مسیر حل این مشکل قرار داد. بانک مرکزی باید با سرعت بیشتری به حل مشکل سپرده گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

لاریجانی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در آستانه بودجه سال 97 هستیم فرصت مهمی است که به جای روند متعارف که در سال‌های اخیر موجب به نشر اوراق مشارکت به صورت غیرموجه شده است بودجه هدفمند را ساماندهی کنیم، لذا از کمیسیون‌های تخصصی به ویژه کمیسیون تلفیق می‌خواهم گام‌های اساسی را در اصلاح ساختار بودجه و جایگزینی اوراق با منافع راکد نمایند و مسیر را برای پیشبرد صادرات کشور و رونق تولید سازمان یافته‌تر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته بسیج بیان کرد: بدون تردید استواری ملت شریف ما در این شرایط پرمسئله منطقه مرهون فداکاری این شجره طیبه است که امام راحل در سال 58 آن را تأسیس کرده‌اند و سپاه قدس و فرمانده شجاع آن سردار سلیمانی نیز سپاسگذاریم که در مبارزه با تروریسم در منطقه گامی بی‌همتا برداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت به نمایندگان، ملت و مسلمانان گفت:‌ پیامبری که تکیه اصلی او بر توحید و وحدت مسلمانان بود و فرمود با هم اختلاف نکنید که پیشینیان شما دچار اختلاف و نابود شدند.

وی ادامه داد:‌ پیامبر اکرم همچنین فرمودند که مومنان برادرند و خونشان یک رنگ است و در برابر دیگران قدرتی واحد هستند، از میان دریای معارفی که پیامبر اکرم(ص) برای بشریت به ارمغان آورد اگر به همین دوره باید تکیه می‌شد امروز وضع مسلمانان این گونه نبود که با داشتن بیش از یک میلیارد نفر جمعیت مجبور باشند در مقابل قدرت‌های بزرگ سر خم کنند.

لاریجانی اظهار کرد:‌ ریشه این درد بزرگ را مرحوم مدرس به خوبی بیان داشت که نماد نمایندگی مجلس در جمهوری اسلامی است، در نطقی چنین فرمود که "فکر می‌کردم چرا ممالک اسلامی رو به ضعف رفته و ممالک غیراسلامی رو به ترقی پیش می‌روند چندین روز فکر می‌کردم که سرانجام به این نتیجه رسیدم که ممالک اسلامی سیاست و دیانت خود را از هم جدا کرده‌اند اما ممالک دیگر سیاست‌شان عین دیانت‌شان است و یا جزء آن است".

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ممکن است که امروز کشورهای غیر اسلامی صحبت از سکولاریسم و جدایی دین از سیاست سر دهند، پس حرف مدرس در حقیقت عمل آنهاست نه شعارهایی که آنها سر می‌دهند، یک فیلسوف فرانسوی ژان پل سارتر این حقیقت دوگانه این رفتاری را چنان عیان کرده‌ است و می‌گویند غرب همیشه با عرب‌ها به مثابه موجوداتی مادون انسان رفتار می‌کرد و از نظر آنها مردمان آنجا تنها ساکنان سرزمین‌های عربی بودند نه مالک واقعی آن.

وی تصریح کرد: چرا سارتر تفکر غربی‌ها را این گونه بیان داشته در حالی که چند قرن در اروپا صحبت از جدایی دین از سیاست مطرح بود، زیرا در پس تئوری سکولاریسم تحقیر مسلمانان و استعمار آنها نهفته بوده و هست و آن ماجرا را می‌توان در استعمار فرانسه در الجزیره به درستی دریافت.

لاریجانی ادامه داد: اینگونه نیست که غربی‌ها از تاریخ مسلمانان و خدمات علمی آنها‌ بی‌اطلاع باشند بلکه نوعی سلطه‌طلبی بر مسلمانان را مبنای حرکت خود قرار داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ اکو نویسنده و فیلسوف ایتالیایی در کتاب فاشیسم ادبی زمانی که درباره ارتجاع در دنیای پست مدرن صحبت می‌کند با صراحت اعلام می‌کند که از یاد نبرید دنیای اسلام مردانی چون ابن‌سینا،‌ ابن‌رشد، ابن باجه، ابن طفیل، ابن خلدون که اروپایی‌ها وی را پدر علوم اجتماعی می‌دانند را به دنیا عرضه کرده است.

وی در ادامه گفت: عرب‌های مسلمان اسپانیا دانش‌هایی چون جغرافیا، نجوم، ریاضیات یا پزشکی را در دوره‌ای که جهان مسیحیت در خواب غفلت به سر می‌برد گسترش دادند، ضمنا به خاطر داشته باشیم که صلاح‌الدین ایوبی هنگامی که قدس را برای بار دوم فتح کرد نسبت به مسیحیان بسیار مهربان‌تر و دل‌رحم‌تر بود تا مسیحیان در غلبه مجدد بر قدس با مسلمانان. این نمونه‌ها نشان می‌دهد که حرکت پیامبر عظیم‌الشان در تفکر مسلمانان ایجاد کرده و پیشرفت‌هایی که مسلمان در صدر اسلام داشته‌اند دیگران به مقابله گسترده با آن برخواستند البته هر زمانی به نحوی.

لاریجانی بیان کرد:‌ در دهه‌های اخیر در ایجاد جریان‌های تروریستی این حرکت ظهور کرد و همین رفتار تحقیر آمیز و ماجراجویانه غرب باعث نفرت و انزجار ملت‌های مسلمان از آمریکا شده‌ است، برژینسکی زمانی که مشاور امنیت ملی آمریکا بود می‌گفت در کشورهای مسلمان خاورمیانه انزجار حاد در مقابل دخالت‌های بی‌مورد آ‌مریکا در آنجا و پشتیبانی از اسرائیل وجود دارد و آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می‌کنند می‌دانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود:‌ مرحوم مدرس که ما در آستانه روز مجلس قرار داریم با توجه به شرایط غرب و سایر کشورها و وضعیت داخلی ایران تئوری توازن عدمی را پیشنهاد کرد و فرمود من از هر کسی که بر ضد من باشد می‌ترسم و از هر دولتی که بخواهد ذره‌ای دخالت در امور ما انجام دهد هم می‌ترسم و باید توازن عدمی را به همه مراعات کرده و نه توازن وجودی را.

وی تأکید کرد:‌ ترس مدرس جنبه فرضی نداشت و سخن او برای حفظ منافع ملی کشور بود وگرنه مدرس در شجاعت بی‌نظیر و شماها توصیف رفتارهای غیورانه وی را شنیده‌اید، مستوفی که از جریان سوسیالیست‌ها بود مأموریت یافت که با مدرس درباره سردار سپه صحبت کند و او را قدری نرم کند اما مدرس می‌گوید آیا تصور نمی‌کنید که متنبه شدن سردار سپه این اندازه اقدام کافی باشد؟ گفت خیر باید لامهاله دستش از هیئت وزرا کوتاه گردد.

لاریجانی تصریح کرد:‌ گفتند در این چند ماه او خوب عمل کرده و به قشوم سامان داده، مالیات‌ها را منظم کرده اما مدرس گفت سگ هرچقدر هم همخون باشد همین که پای بچه صاحب خانه را گرفت دیگر به درد نمی‌خورد و باید از خانه بیرونش کرد. مدرس در مبارزه با استبداد و استعمار در تاریخ ایران و به خصوص در تاریخ مجالس ایران نقش بی‌بدیلی داشت و او بود که در مقابل تهدیدهای روس‌ها برای ورود به تهران یک تنه ایستاد و شرایط را تغییر داد و او بود که در مقابل جمهوری رضاخانی ایستاد و نگذاشت تا به هدفش برسد. مدرس در همان زمان مسئله ایران را توسعه اقتصادی می‌دانست و می‌گفت دولت و مجلس باید همتشان را در این بگذارند که اقتصاد کشور سامان پیدا کند و تجربه نشان داده دولت نه ملّاک خوبی است و ته تاجر خوبی و نه مدیر حمل و نقل خوبی، هرچه به این امور بپردازد موجبات خسارت و ضرر دولت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ملاحظه کنید بیش از یکصد سال از دوره مدرس می‌گذرد همچنان مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است و این مشکل با دخالت‌های مستمر دولت وجود دارد، این موضوع نشان می‌دهد که با همه منابع زیرزمینی نفت و گاز و همه گونه ارتباطات ایران با غرب تفکر توسعه‌ای در ایران حرکت رو به جلویی نداشته است اما این در صورتی است که ایرانیان از دیرباز مردمانی با ذهنی اقتصادی بودند، سقراط حکیم می‌گوید اولین ملتی که احتیاج به مواد غذایی و خوراک نداشت ایرانیان بودند و ایرانیان با اخلاق‌ترین مردم دنیا هستند و ایرانی بی‌باک، فداکار و با تربیت است اما چرا این پتانسیل فرهنگی در جا زد و بعد از یکصد سال مشکل ما همچنان در بعد اقتصادی همان است؟

وی اذعان کرد:‌ دلایل آن این است که از تجدد، ایرانیان تنها رویه آن را یافته‌اند و شگرد باطن آن را درست فهم نکردند. رضاخان به جای تکنولوژی غرب کلاه فرنگی و مبارزه با روحانیت را و دین را دریافت کرد و به جای تکیه بر توانمندی داخلی نگاه به واردات اولویت یافت، بانک‌ها به جای آن که مسیر توسعه کشور را و رونق تولید باز کند خود موضوعی خودبنیان شدند که گاه مانع تولید کشور می‌شدند.

لاریجانی تصریح کرد: بنده نمی‌خواهم سخن برتولت برشت را بپذیرم که گفت دزدها دو قسم هستند، یکی دزدان حرفه‌ای که برای دزدی بانک احداث می‌کنند و دیگری دزدان نا وارد که به بانک‌ها دستبرد می‌زدند و پول سرقت می‌کنند قطعا در این سخن اغراق است اما بانک‌ها در کشورهای توسعه یافته در خدمت تولید و توسعه کشورها هستند نه اینکه خود اصلی شوند و دیگر مسائل توسعه‌ای را فرع آن قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان بیان کرد: با مجموع شرایط امروز کشور چیزی واجب‌تر این نیست که محور تلاش‌های ما بر دو قسم استوار باشد. یک ایجاد وفاق در کشور و ترک مراع همان گونه که پیامبر اکرم(ص)‌ فرمود با پروا ترین مردم کسانی هستند که مراع و جدال‌گری را رها کرده اگر چه حق با او باشد.

وی ادامه داد:‌ ملک الشعرای بهار درباره مدرس می‌گوید وی مجتهدی مسلم بود فقیهی اصول بزرگ و به تاریخ و منطق و کلام آشنا بود و در سخنرانی و خطابه همتا نداشت و چون عوام فریب نبود و پاکدامنی و ثبات عقیده بی‌اندازه قوی داشت هیچگاه در صدد دفاع از حمله‌ها و تهمت‌هایی که به وی زده می‌شد برنمی آمد. همچنین هتاک نبود و حقایق در افکارش بیشتر متمرکز بود تا ظاهرسازی و مردم فریبی.

رئیس مجلس شورای در پایان تصریح کرد: با مجلس مصر و مردم مسلمان این کشور در حادثه تأثر برانگیز اخیر تروریستی ابراز همدردی می‌کنیم که فاجعه‌ای که شباهت به حادثه تروریستی و حمایت صهیونیست‌ها در مسجد الخلیل داشت.

انتهای پیام/

برای مشاهده تصاویر صحن علنی امروز مجلس اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
چرا همه چیز گران میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
مسئولان باید توضیح بدهند که چرا وضع معیشت مردم تغییری نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
مسئولان باید توضیح بدهند که چرا وضع معیشت مردم تغییری نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۲۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
برای جوانان بااستعداد وتحصیلکرده و متعهد چه راه حلی دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
برای فارغ التحصيلان چه برنامه هایی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
طرح تحول سلامت به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
sam
۲۱:۳۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
نباید اجازه فعالیت بهشون بدن تا پول های مردم رو برگردونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
آ خدا....
Oman
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
خداوند مشکلات اقتصادی رو از این مملکت دور کنه
Netherlands
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
متاسفانه فساد اقتصادی در همه جا رخنه کرده کشور به کسی نیاز داره که با قدرت تمام ریشه های فساد رو قطع کنه. و این بنظرم از دولت بر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۴۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
تورو خدا الان پول موسسات غیر مجاز میدن فقط نگن میدن چون هنوز خیلی ها پولشون رو نگرفتن زیر سه میلیون پس صد در صد پول بالای صد میلیون رو نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
اکثرا جوانان تحصیلکرده بیکار هستند چرا آخه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
کو کار ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
منی که فوق لیسانس دارم چرا کار نیست هرجا میرم میگن باید آشنا یا پارتی داشته باشی منی که پارتی یا آشنا ندارم باید چیکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
اقا تورو به خدا پیگیر باشید .باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
بنده به نوبه خودم به هموطنان کرمانشاه تسلیت عرض کنم
Germany
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
وضعیت استخدام جوانان به کجا رسید ؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
آخه کسی که بیکار چطور میتونه نفری ۲۴۰تومان حق بیمه پرداخت کنه.؟!!.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
آخه کسی که بیکار چطور میتونه نفری ۲۴۰تومان حق بیمه پرداخت کنه.؟!!.
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۳:۵۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
اما وقتی من یه فوق لیسانس میگرم مخصوصا در رشته های صنعتی آیا واقعا ماهرم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۰۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
؟؟؟؟؟؟

مرخصی ذخیره بازنشستگان سال 95
کمک هزینه ازدواج و فوت سال 95
مرخصی مناطق محروم از سال60 تا سال 80
فرهنگیان از سال 88 تاکنون
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
خواهشمندم حقوق باز نشستگان را زیاد کنید باتشکر
Germany
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
بیکاری در بین جوانان تحصیلکرده روز به روز داره زیاد میشه لطفا بررسی کنید
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
منم الان بیکارم چند روز پیش رفتم دنبال کار اما کارنیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
الان بیکاری در بین تحصیلکردها به 35درصد رسید.خواهشمندم بررسی ورسیدگی کنید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
در مورد اشتغال جوانان لطفاً برنامه ای جامع و کاربردی ارائه دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
دیروز رفته بودم برای مصاحبه جایی که مشغول به کار بشم اما به دلایلی به من گفتند الان در حال حضر استخدام نداریم در صورتی که من فوق لیسانس دارم چرا باید بیکار باشم
منی که میتونم در جایی مشغول به کار باشم به من این حرفو میزنن ؟
اگر آشنا یا پارتی داشتم الان مشغول به کار بودم و ازدواج میکردم
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
منم بیکارم کار نیست تحصیلاتم لیسانس برق دارم اما کو کار ؟
-
علی
۱۱:۵۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا هیچ افزایش حقوقی شاملمون نمیشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا هیچ افزایش حقوقی شاملمون نمیشه؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
استفاده از جوانان در دستگاه های دولتی و ایجاد شغل برای آن ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
استفاده از جوانان در دستگاه های دولتی و ایجاد شغل برای آن ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا اجناس ارزان نشد؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
دوست عزیز تازه همه چیزو گرون کردند
Germany
علی
۱۱:۰۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
به غیر از سپرده گذاران بسیاری از مردم در سرمایه های خود را در بخشهای دیگر اقتصادی مثلا در تولید به همان دلیلی که صندوق ها ورشکست شدند . نیز ورشکست شدند و خانه و زندگیشان را از دست دادند.
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
باید نظارت بیشتر بشه
آخرین اخبار