استاندار آذربایجان غربی؛

دریاچه ارومیه به عنوان یک بحران بین المللی معرفی شود

استاندار آذربایجان غربی گفت:جامعه دانشگاهی به صورت جدی به موضوع دریاچه ارومیه وارد شوند و آن را به عنوان یک بحران بین المللی معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و ایده‌های برتر استان عصر امروز با حضور محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و جمعی از دانشگاهیان و مسئولان استان در محل سالن اجتماعات مرکز مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شد.

محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در این مراسم با بیان اهمیت تحقیق و پژوهش در رشد و توسعه جوامع بشری گفت: تحقیق و پژوهش مولفه اصلی پیشرفت و توسعه جوامع بشری و قدرت و امنیت کشورهاست و شاهد هستیم که هر کشوری که به تحقیق و پژوهش اهمیت قائل شده و پژوهش در آن نهادینه شده، به رشد و توسعه نیز نائل آمده است.

شهریاری افزود: در کشور ما علی رغم وجود منابع غنی و نیروی انسانی توانمند، متاسفانه تحقیق و پژوهش آن طور که باید و شاید جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و لازم است در این خصوص و برای جبران عقب ماندگی‌ها در این حوزه برنامه ریزی و اقدامات جدی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید منابع و امکانات کافی در اختیار جامعه دانشگاهی و محققین کشور قرار گیرد تا کشور بتواند با جهش علمی و جبران عقب ماندگی‌های گذشته، به رشد و توسعه دست یابد؛ این امر جزو سیاست‌های دولت دوازدهم است و امیدواریم با تلاش‌های هرچه بیشتر دانشگاهیان و پژوهشگران و با اهمیت دادن به تولید علم و جایگاه پژوهش در کشور بتوانیم به اهداف مورد نظر در این خصوص دست پیدا کنیم.

مقام عالی استان بر لزوم ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت نیز تاکید و گفت: شکاف عمیقی بین جامعه پژوهشی و بازار و صنعت در کشور وجود دارد و دانشگاه‌های ما با صنعت و بخش خصوصی خیلی عجین نشده اند که در این مورد و برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه نیز باید برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.


از پژوهشگران و فناوران استان حمایت می‌کنیم


شهریاری اظهار کرد: صرفا با چاپ مقالات ISI، رشد علمی در کشور محقق نمی‌شود؛ اگر رشد علمی به صورت واقعی اتفاق بیفتد، رشد را در همه ارکان و شاخص‌ها شاهد خواهیم بود؛ ما نیز در استان با تمام توان از دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران حمایت می‌کنیم تا با بهره گیری از دستاورد‌های تحقیقات علمی و دانشگاهی، بتوانیم شاخص‌های توسعه استان را ارتقا بخشیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه گفت:از جامعه دانشگاهی می خواهم موضوع خشکی دریاچه ارومیه به عنوان یک بحران بین المللی جلوه دهند.

وی افزود:بحران دریاچه ارومیه مختص آذربایجان غربی و شرقی نیست و صورت توجه نکردن به این معظل محیط زیست کشورهای منطقه نیز به خطر خواهد افتاد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از دانشگاه ارومیه خواست برنامه ریزی‌های لازم را برای صدور فراخوان علمی بین المللی در راستای بهره گیری از ایده‌ها و دستاورد‌های علمی پژوهشگران نقاط مختلف دنیا برای احیای دریاچه ارومیه انجام دهد.

وی همچنین از جامعه دانشگاهی و پژوهشی استان خواست ارتقای کشاورزی، صنایع و صنعت گردشگری استان را جزو اولویت‌های پژوهشی خود قرار دهند و در رابطه با این موضوعات تحقیقات علمی انجام دهند.

در این مراسم با اهدای لوح، تندیس و هدایایی از پژوهشگران و فناوران برتر استان تجلیل شد.

انتهای پیام/ن.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.