طرح حفاظت و ساماندهی خانه برونی تهیه شد

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد، از تهیه طرح حفاظت و ساماندهی خانه برونی متعلق به دوران آل مظفر خبر داد.

طرح حفاظت و ساماندهی خانه برونی تهیه شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد از تهیه طرح حفاظت و ساماندهی خانه برونی متعلق به دوران آل مظفر خبر داد.

خانه برونی در مرکز ده ـ دژ بیده در گذر مجاور مسجد زیرک و جامع معروف به کوچه توده یا تودیه واقع شده است. این خانه در میانه هسته قدیم آبادی و از قدیمی ترین خانه های منطقه مرکزی کشور است.

ساشا ریاحی مقدم، مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد در خصوص اهمیت این بنای تاریخی گفت: با توجه به اینکه خانه برونی یکی از بناهای ارزشمند و تاریخی شهرستان میبد محسوب می شود و نگهداری و حفاظت از آن بسیار ضروری است، به همین منظور طرح حفاظت و ساماندهی خانه برونی تهیه شد.

وی در رابطه با ویژگی‌های بنای تاریخی و مکان قرارگیری و موقعیت خانه برونی گفت: محدودیت مکانی بیده به سبب تل طبیعی بسترآبادی از چهار طرف به خاطر وجود خندق های طبیعی یا مسئله های قدیمی در سه جاب شرق، جنوب و غرب و همچنین یک نشست به دلیل تراس (فالز) طبیعی منطقه و اختلاف ارتفاعی حدود 10- 13 متر در شمال باعث پدید آمدن یک کلونی مسکونی با فضاهای مذهبی و خدماتی شده که دارای نظمی ارگانیک است.

وی افزود: معماری این محدوده با وجود حیاط های بسیار کوچک، اتاق های بدون پنجره و گاه روزنه های کوچک جهت تهویه، فضاهای تو در تو، فضاهای بوکنی (دستکند) در کف و دیواره بعضی اتاق ها و ... درونگرایی است.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد در ادامه افزود: خانه برونی دقیقاً در قلب بافت آبادی واقع است و در اکثر بناهای واقع در روی تل آبادی ویژگی هایی دیده می شود که بسته به وجود این بستر در منطقه، تحت تأثیر اقلیم آن منطقه یعنی بادهای طوفان زا، باران های به صورت رگبار، تابش تند آفتاب و نوع مصالح موجود، معماری خاص خود را پیدا کرده است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار