گزارش نیویورک تایمز از وضعیت جسمی وخیم آیت‌الله شیخ عیسی قاسم

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی وضعیت جسمانی رهبر معنوی شیعیان بحرین و مخالفت رژیم آل‌خلیفه با ارائه خدمات درمانی به وی پرداخت.

گزارش نیویورک تایمز از وضعیت جسمی وخیم آیت‌الله شیخ عیسی قاسمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به بحرانی شدن وضعیت سلامت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نوشت: ماه‌هاست که مهمترین روحانی اکثریت شیعه بحرین در بازداشت خانگی به سر می‌برد و از سوی اقلیت سُنی حاکم بر این کشور به اخراج از بحرین تهدید می‌شود.

اما تنش‌های سیاسی در بحرین از روز دوشنبه با انتشار خبری درباره وخامت حال آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مجددا به نقطه اوج خود رسیده است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند آیت‌الله عیسی قاسم – رهبر معنوی شیعیان بحرین – برای بهبودی نیازمند بستری شدن و دریافت خدمات فوری پزشکی است.

با این حال، هنوز آل‌خلیفه اجازه انتقال او به بیمارستان را نداده و مشخص نیست که آیا اساسا اجازه چنین کاری را خواهد داد یا خیر. حامیان این روحانی برجسته شیعه معتقدند حاکمیت بحرین او را عمدا از ترس تبعید نکردن، در بازداشت خانگی قرار داده است.

موسسه حقوق بشر و دموکراسی در بحرین (یک نهاد مستقر در انگلیس که تحولات بحرین را زیر نظر دارد) معتقد است مقامات بحرین مترصد فرصتی هستند تا شیخ عیسی قاسم از خانه خارج شود و به همین بهانه او را از کشور اخراج کنند.

طبق گزارش این موسسه، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم که بیش از 70 سال از عمرش گذشته است، به خاطر کهولت سن، از مشکلات جسمی متعددی از جمله فشار خون بالا و دیابت رنج می‌برد و به طور پیوسته درد دارد و خون دفع می‌کند.

خانواده شیخ عیسی قاسم طی چند روز گذشته با التماس از نیروهای پلیس که خانه آنها را محاصره کرده‌اند، خواسته‌اند با ورود پزشکان به منزل آیت‌الله موافقت کنند اما درخواست آنها بدون پاسخ مانده است.

شیح میثم سلمان یکی دیگر از روحانیون برجسته بحرین طی بیانیه‌ای دولت بحرین را مسئول مستقیم حفظ جان شیخ عیسی قاسم معرفی کرده و هشدار داده است اگر اتفاقی بواسطه عدم دسترسی به پزشک برای او بیفتد، مسئولیت آن با دولت بحرین خواهد بود.

در ادامه گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: در چنین شرایطی، وخیم‌تر شدن وضعیت سلامت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مطمئنا باعث از سرگیری دوباره ناآرامی‌ها در کشور نفت‌خیزی خواهد شد که متحد نزدیک عربستان و آمریکاست و ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده را نیز برای گشت‌زنی در خلیج فارس در خود جای داده است.

بحرین از زمان ناآرامی‌های سال 2011 در کشورهای عربی شاهد اعتراضات گسترده اکثریت شیعه خود بوده است اما این اعتراضات همواره از سوی نهادهای پلیسی و امنیتی آن که به "استفاده بیش از حد از زور" شهره هستند، با خشونت هر چه تمام سرکوب شده‌اند.

در این میان، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم یکی از منتقدین سرسخت و صریح‌اللهجه نظام حاکم بر بحرین به شمار می‌رود و به خاطر همین انتقادات، وزارت کشور در سال 2016 از وی سلب تابعیت کرد.

البته وی تنها یکی از 480 شهروند بحرینی است که از سال 2012 تاکنون به دلیل اعتراض به رفتار آل‌خلیفه به طور غیرقانونی از حق تابعیت کشورشان محروم شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
مرگبر ال سعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
اگه خدایی نکرده روزی بلایی سرش بیاد اون روز رو باید روز مباره با آل سعود تو تقویمشون ثبت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
لعنت بر آل خلیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
خدا کمکشون کنه
آخرین اخبار