با مخترعین ایرانی؛

عایق‌های دانش بنیان؛ پوشش‌هایی مقاوم در برابر آتش

یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید عایقی شده است که از ساختمان در برابر آتش سوزی محافظت می‌کند.

با عایق‌های دانش بنیان حادثه پلاسکو تکرار نمی‌شود/ عایق‌هایی که تا پایان اطفای حریق از ساختمان شما محافظت می‌کنند/ پوشش‌های مقاوم در برابر آتش سوزی/ عدم تکرار تجربه تلخ پلاسکو با عایق‌های دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روزمره جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های مبتنی بر دانش باعث رشد و پیشرفت کشور می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد به معرفی محصولات دانش بنیانی بپردازد که توسط محققین این شرکت‌ها تولید شده است.

یکی از محصولاتی که شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید آن شده‌اند عایق مقاوم در برابر آتش است، این عایق به عنوان پوششی بر روی سطح آهن و اسکلت ساختمان به کار می‌رود که در برابر آتش مقاوم است و تا زمانی که اطفاء حریق به صورت کامل انجام نشده از ریزش آهن جلوگیری می‌کند.

مدیر این شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این پوشش تولید شده، اظهار کرد: پوشش‌هایی که به عنوان عایق در برابر آتش سوزی تولید می‌شوند به 2 صورت معدنی- آلی هستند. پوششی که شرکت ما موفق به تولید آن شده است از نوع آلی است، این پوشش در دمای 250 درجه سانتی گراد طی یک سری فعل و انفعالات شیمیایی ضخامتش بالا می‌ رود و 80 برابر ضخامت اولیه‌اش می‌شود.

جلوگيرى از تکرار تجربه تلخ پلاسکو با عایق‌های دانش بنیان

وی ادامه داد: این افزایش ضخامت به عنوان عایقی جلوگیری می‌کند از رسیدن حرارت به سطح زیرین. وقتی که به آهن حرارت بسیار زیادی برسد مقاومت خود را از دست می‌دهد و فرو می‌ریزد. برای مثال در حادثه ساختمان پلاسکو دیدیم که به علت درجه حرارت بالا آهن و اسکلت ساختمان مقاومت خود را از دست داد و کل ساختمان فرو ریخت.

مدیر این شرکت دانش بنیان در خصوص طراحی این عایق و مقاومتش از اسکلت ساختمان در برابر آتش گفت: وقتی که از این پوشش بر روی آهن اسکلت ساختمان استفاده کنیم دیگر هیچ نگرانی مبنی بر ریزش ساختمان در برابر آتش نخواهیم داشت و حادثه تلخ ساختمان پلاسکو تکرار نخواهد شد این پوشش همانند یک رنگ بر روی آهن ساختمان به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پوشش تنها برای آهن تولید نشده است، خاطر نشان کرد: در سطوح دیگری همچون چوب، کابل های برق،‌ خطوط لوله‌ای، راکتورهای هسته‌ای و قسمت‌های مختلف صنعت هم می‌توانند از این پوشش برای محافظت کردن خود در برابر آتش سوزی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: خصوصیت مثبتی که این پوشش عایقی دارد این است که تا پایان اطفاء حریق از سطوح محافظت می‌کند. عایق‌های دیگری که در بازار وجود دارند، تنها به مدت 60 دقیقه مقاوم هستند اما این عایق به دلیل آنکه دانش بنیان است و فرمول‌های مختلفی در آن استفاده شده تا زمانی که تمام آتش خاموش نشده از ساختمان محافظت می‌کند.

مدیر این شرکت در خصوص هزینه این پوشش عایقی یادآور شد: هزینه‌ای که برای تهیه و خرید این پوشش لازم است، 40 درصد ارزان تر از نمونه خارجی آن است، البته به نوع سازه و ضخامت آهن و ستون‌ها نیز بستگی دارد اما به طور کل می‌توانم بگویم بسیار به صرفه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
این عایق ها کاربرد بسیار خوبی در هواپیمای مسافر بری و تانک های جنگی می تواند داشته باشد.
آخرین اخبار