بابایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دانش آموزان اولین یاوران امدادگران در مواقع بحران/ برگزاری المپیاد مهارت‌های امدادی در هلال احمر

معاون دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر گفت: دانش آموزان اولین یاوران امدادگران در مواقع بحران هستند.

دانش آموزان اولین یاوران هلال احمرسعید بابایی معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر در گفت و گو با  خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با نوزدهمین مانور زلزله و امداد و نجات گفت: این مانور با به صدا در آمدن زنگ مانور در ساعت 10 صبح روز گذشته به اجرا در آمد؛ این طرح که با مشارکت چندین سازمان برگزار می‌شود کنسرسیومی متشکل از سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت آموزش و پرروش، سازمان هلال احمر، سازمان صدا و سیما و شهرداری تهران بوده است.

بابایی با بیان اینکه این مانور در چند مدرسه سراسر کشور برگزار می‌شود گفت: در هر استان تعدادی از مدارس به عنوان مدارس محوری معرفی شده و مدارس دیگر در قالب پروتکل الحاقی و با تصمیم مدیریت آن واحد آموزشی این مانور را اجرا می‌کنند. در حقیقت همه مدارس باید این طرح را اجرا کنند گرچه ممکن است شاهد این باشیم که برخی از مدارس این مانور را اجرا نکند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه زلزله شناسی زیر نظر وزارت علوم محوریت این مانور را بر عهده دارد، گفت: این طرح بر اساس متدهای روز جهانی و با بررسی روش‌ها نوین مقابله با زلزله در مدارس برگزار می‌شود.

معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به نقش والدین در این مامور گفت: امسال سومین سالی است که حضور والدین به صورت جدی مطرح می‌شود. در دو سال گذشته در 5 استان کمک والدین به صورت آزمایشی انجام شد. همچنین تاب آوری محلات نیز در نظر گرفته شد. مدرسه باید سازه‌ای داشته باشد که نه تنها بتواند در برابر زلزله مقاوم باشد بلکه به عنوان اسکان اضطراری در محلات شناخته شود.

اجرای ششمین سال طرح دادرس

بابایی طرح دادرس را یکی دیگر از طرح‌های آموزشی هلال احمر دانست و گفت: طرح دادرس (طرح دانش آموز آماده در روزهای سخت) در پنج سال گذشته برگزار شده است و امسال نیز ششمین سال این طرح با حضور هشت هزار دبیرستان متوسطه دوره اول برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف طرح دادرس ارائه امداد و کمک‌های اولیه و کسب تجربه به هنگام وقوع زلزله است، گفت: تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که هر چه کشور دارای نیروهای امدادی، هلال احمر و اورژانس باشد باز هم اولین کسی که می‌تواند به یک خانواده کمک کند فردی از درون آن خانواده است، ما می‌خواهیم آموزش‌های امدادی را درون هر خانواده ببریم.

معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر دوره‌های طرح دادرس را آموزش پانسمان و بانداژ،‌ چادر زنی ،‌ پناه‌گیری، حمل مصدوم،‌ اطفای حریق برشمرد و گفت: تلاش ما این بوده است تا تمام مواردی که یک دانش آموز برای خود امدادی و کمک به دیگر اعضای خود لازم است بداند را فرا گیرد.

بابایی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها با مشارکت سازمان هلال احمر و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است، گفت‌: در انتهای هر سال آموزشی و در فصل تابستان المپیاد مهارت های امدادی امدادر‌سانان هلال احمر در مراحل درون مدرسه‌ای ،‌شهری ،‌استانی و کشوری برگزار می‌شود که تابستان امسال پنجمین دوره این المپیاد در استان گیلان برگزار شده بود.

وی با اشاره به اینکه امسال نوزدهمین دوره مانور امداد در مدراس برگزار شده است، افزود: تنها نباید به برگزاری این مانورها اکتفا کرد باید آمادگی خود را از هر جهت به خصوص در شهر تهران بالا ببریم. پایتخت بسیار آسیب پذیر بوده و باید مسئولین نگاه ویژه‌تری به مدارس این شهر داشته باشند.

معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر در انتها یاد آور شد: وقوع زلزله امری حتمی و طبیعی است؛ اینکه ما برای وقوع آن آماده نباشیم غیر طبیعی است . یک بخش از این آمادگی سازه‌ای و بخش دیگر از نظر مهارت‌های امدادی است. امید است با اجرای اقداماتی نظیر مانور زلزله و امداد و نجات  این آمادگی‌ها بیشتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار