رئیس هیات مدیره انجمن زنان ناشر عنوان کرد؛

حمایت جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان از تولید اثر با تصویرگری ایرانی

مریم جدلی گفت: در نهمین دوره جشنواره کتاب برتر تنها به داوری کتاب‌های تالیفی می‌پردازیم که حسن بزرگی برای حمایت از تولید داخلی است.

به گزارش  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روابط عمومی  جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، مریم جدلی رئیس هیات مدیره انجمن زنان ناشر با اشاره به دومین سال همکاری خود با کارگروه انتخاب کتاب برتر انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف این جشنواره ارتقای کیفیت تولید کتاب‌های کودک و نوجوان و معرفی برای خانواده‌ها و جامعه است.

وی ادامه داد:‌ در نهمین دوره جشنواره برای حمایت از نویسندگان، شاعران، تصویرگران و سایر عوامل تولید کتاب‌، ما تنها به داوری کتاب‌های تالیفی می‌پردازیم که حسن بزرگی برای حمایت از تولید داخلی است. در کنار آن  جشنواره با نگاه ویژه به نقش مدیریتی ناشران در حوزه کتاب‌های تالیفی، داستان، شعر و آثار علمی و آموزشی به داوری می‌پردازد‌ و در این فرآیند نگاه مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است.

جدلی برنامه‌ریزی مستمر برای برگزاری این جشنواره را یکی دیگر از مزیت‌ها برشمرد و افزود:‌ بر همین اساس ما در یک فرآیند برنامه‌ریزی شده شاهد هستیم که جشنواره از شروع جشنواره از اوایل اردیبهشت فرآیند برگزاری خود را آغاز و تا به امروز نیز آن را ادامه داده است.

وی حذف کتاب‌های ترجمه از داوری این رویداد را موجب بها دادن به تصویرگران نیز دانست و گفت:‌ در کتاب‌های ترجمه ناشران معمولا از تصاویر کتاب اصلی استفاده می‌کنند‌، چرا که هم کار ساده تر شده و هم هزینه کمتری به همراه دارد. ولی در کتاب‌های تالیفی نقش تصویرگران برجسته می‌شود‌. ما با حذف بخش ترجمه از داوری‌هایمان به نوعی به تصویرگران توجه نشان داده‌ایم. البته ناگفته نماند کارهای خوبی در زمینه ترجمه در چاپ‌های ناشران وجود دارد که می توان در حوزه کار ترجمه به آن‌ها نگاه کارشناسانه کرد، اما در حال حاضر بدون در اختیار داشتن کتاب اصلی، بررسی ترجمه کارشناسانه نیست.

جدلی با اشاره به کمبود کتاب‌های آموزشی برای خردسالان گفت:‌ جشنواره‌هایی از این دست باید پس از اتمام هر دوره کمبودها و نیازها را مشخص و اعلام کنند. ناشران نیز باید توجه داشته باشند که اگر یک کتابی پرفروش شد،‌ همه به سراغ چاپ آن نروند و  به دنبال پرکردن خلاء‌های موجود نیز باشند.

وی خواستار فعالیت دبیرخانه جشنواره در طول سال شد و گفت:‌ در این صورت می‌توان شرایطی را ترتیب داد که ناشرانی که تمایل به شرکت در این جشنواره دارند، بعد از چاپ کتاب یک نسخه از آن را به دبیرخانه ارسال کنند تا کتاب با دقت و زمان بهتری مورد بررسی قرار گیرد.

جدلی هم‌چنین با اشاره به تاثیرگذاری تبلیغات برای جشنواره گفت:‌ بعد از انتخاب کتاب‌های برتر، بهتر است تبلیغات وسیعی داشته باشیم. معرفی کتاب‌ها در مکان‌های عمومی به بهتر دیده شدن آن‌ها کمک می‌کند. خرید کتاب از سوی مراکز فرهنگی نیز ضرورت دیگری است که باید انجام شود تا انگیزه و همت ناشر برای تولید کارهای بهتر و بیشتر دوچندان شود.

نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می گردد در دی ماه سال جاری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار