مروری بر هفته‌نامه‌های افغانستان

نقض قانون اساسی توسط رئیس جمهوری؛ درخواست ها برای برگزاری «لویه جرگه» و جنجال آفرینی برای سخنرانی محقق در نشست محبان اهل بیت (ع) از جمله موضوعاتی است که در هفته‌نامه‌های افغانستان برای سرمقاله انتخاب شده است.

مروری بر هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نقض قانون اساسی توسط رئیس جمهوری؛ درخواست ها برای برگزاری «لویه جرگه»؛ جنجال آفرینی برای سخنرانی محقق در نشست محبان اهل بیت (ع) و پرداختن به شرکت افغان ها در جنگ دیگران از جمله موضوعاتی است که در هفته‌نامه‌های افغانستان برای سرمقاله انتخاب شده است.

** مدنیت
هفته نامه مدنیت سرمقاله این هفته خود را به برکناری رئیس کمیسیون انتخابات و دستور برای آغاز به کار کمیته گزینش برای معرفی عضو جدید اختصاص داده و نوشته است که آیا رئیس جمهوری حامی قانون و یا ناقض آن است.
مدنیت نوشت که برکناری رئیس کمیسیون انتخابات و فرمان برای تشکیل کمیته گزینش برای اعضای جدید خلاف قانون این کشور است در حال که در قانون انتخابات آمده که در صورت برکناری و مرگ یکی از اعضای کمیسیون انتخابات ؛ رئیس جمهوری در مدت یک هفته باید از فهرست قبلی که برای انتخاب اعضای کمیسیون معرفی شده اند یک نفر را برای جایگزینی به کمیسیون انتخاب کند.
اما رئیس جمهوری در حالی که فهرست قبلی در نزد اوست بر خلاف قانون دستور داده است تا کمیته ای اعضای جدید را به وی معرفی کنند تا از میان آنها یک نفر به کمیسیون معرفی شود که خود خلاف قانون است.
این هفته نامه تأکید کرده است که رئیس جمهوری افغانستان با چنین عملکردهایی خود باعث نقض قانون و تضعیف دموکراسی می شود و مداخله در کار کمیسیون انتخابات به معنی مهندسی آن است.

**شهادت
هفته نامه شهادت در سرمقاله خود به موضوع اظهارات مقامات سابق دولت پرداخته و نوشته است که مقامات سابق دولت حامد کرزی بطور هماهنگ خواستار برگزاری لویه جرگه شده اند که این درخواست به معنی نمایش قدرت است.
شهادت افزوده است که «رنگین دادفراسپنتا» دولت وحدت ملی افغانستان را نامشروع دانسته و افزوده است که تنها راه بیرون رفت از این وضعیت برگزاری انتخابات یا فراخوان لویه جرگه است.
بر اساس تحلیل سرمقاله شهادت ؛ لویه عبارت است از اعضای مجلس نمایندگان، شورای استانی، رئیسان شورای شهرستان ها، شورای وزیران و اعضای مجلس سنا و اعضای دادگاه عالی .
شهادت در ادامه نوشته است که لویه جرگه در سه مورد دایر می شود از جمله تعدیل قانون اساسی یا در صورت بروز مشکل جدی رئیس جمهوری صلاحیت دارد تا لویه جرگه را فرا خوان کند و سوم وقتی تشکیل می شود که در باره محاکمه رئیس جمهوری بخواهد تصمیم بگیرد.
اما اکنون هرکسی برای نمایش قدرت و یا استفاده از آن خواستار برگزاری لویه جرگه می شود که این خلاف قانون و دهن کجی به اعضای مجلس و دیگر نمایندگان مردم است که با انتخابات مشروع روی کار آمده اند.

** ائتلاف ملی
هفته نامه ائتلاف ملی در مقاله خود به سخنرانی محمد محقق در مجمع جهانی «محبان اهل بیت (ع) » درتهران پرداخته و نوشته است که چرا سخنرانی محقق در ایران جنجالی شده است .
این هفته نامه افزوده است که محقق در این نشست گروه تکفیری را دشمن بشریت دانسته و از شکست آن استقبال کرد و از کسانی که در این شکست نقش داشتند قدردانی کرد.
ائتلاف ملی نوشت که این سخنان محقق در صفحات اجتماعی و رسانه های افغانستان تحریف شد و بجای آن نوشتند که محقق از اعزام جنگجویان افغان در سوریه استقبال کرده است.
هفته نامه ائتلاف نوشته است که محقق در باره این واکنش ها پاسخ داد و شماری از افراد را که از شکست داعش سرخورده شده اند را طرفداران این گروه دانسته است.
وی گروه دیگر را دشمن تشیع و مکتب امام صادق (ع) دانسته و گروه دیگر را کسانی خوانده که از ماهیت داعش اطلاعی ندارند.
محقق برخی ها را نیز افرادی دانسته که می خواهند در انتخابات بعدی شرکت کنند و برای خود کمپین می کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار