کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در سیستان و بلوچستان

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بارش سال زراعی جاری در استان (۱/۷/۹۶ تا ۶/۹/۹۶) نسبت به بلندمدت حدود ۶۶ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی  استان اظهار داشت: بر اساس نمایه خشکسالی ۱۲ ماهه SPEI منتهی به پایان مهر امسال اغلب نقاط استان شاهد درجات مختلف خشکسالی بوده اند.

وی ادامه داد: حدود چهار درصد مساحت سیستان و بلوچستان خشکسالی بسیارشدید، ۲۸ درصد خشکسالی شدید، ۵۲ درصد خشکسالی متوسط و ۱۶ درصد خشکسالی خفیف را تجربه کرده اند.

رئیس گروه هشدار و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: با وجود کمبود بارش در ماه‌های مهر و آبان، انتظار می‌رود بارندگی تا پایان سال نرمال باشد.

ملاشاهی گفت: همچنین در سه ماه آینده دمای سیستان و بلوچستان در محدوده نرمال تا نیم درجه بیش از نرمال پیش بینی می‌شود، اما احتمال کاهش دما به کمتر از نرمال در مقیاس هفتگی تا ماهیانه وجود دارد.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع (معادل ۵/۱۱ درصد مساحت کشور) و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله طوفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.