راستاد خبرداد:

تخلیه و بارگیری بیش از ۹۸ میلیون تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر طی ۸ ماهه گذشته / سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری هندی ها در بندر چابهار

رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی هشت ماهه گذشته ۹۸ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۱۲ تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد.

بهافتتاح بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با حضور رییس جمهور در هفته آینده/ سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری هندی ها در بندر چابهارگزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  در نشست خبری با اشاره به این‌که فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکشنبه هفته آینده با حضور رییس جمهوری و مقامات 13 کشور منطقه به بهره‌برداری رسمی می‌رسد،‌اظهار کرد: بندر چابهار، به عنوان یکی از پروژه‌های مهم بندری کشور به شمار می‌رود که ظرفیت آن با افتتاح این بندر 2.5 برابر می‌شود.

وی در ادامه افزود: هم اکنون، ظرفیت بندر چابهار 2.5 میلیون تن است که بعد از توسعه و بهره‌برداری به 8.5 میلیون خواهد رسید.

 تبدیل بندر چابهار به هاب ترانزیتی منطقه

راستاد با بیان اینکه با افتتاح این بندر تبدیل به هاب ترانزیتی در منطقه خواهیم شد، گفت: بندر چابهار، یک بندر بسیار مهم و راهبردی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه بندر چابهار مزایای بسیاری دارد، تصریح کرد: موتور محرک توسعه اقتصادی کشور به ویژه در جنوب شرق کشور، یکی از مهمترین مزایای توسعه بندر چابهار به شمار می‌رود.

راستاد یادآورشد: فعالیت‌های بندری با ایجاد فعالیت‌های لجستیک کالا و نیز افزایش ارزش افزوده و ایجاد اشتغال بسیار، از جمله فعالیت‌های بندری در این منطقه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مجاورت منطقه آزاد تجاری از دیگر مزیت‌های این بندر به شمار می‌رود افزود: این منطقه می تواند نقش موثری در رشد بهره‌برداری و نیز بهبود فعالیت‌های زیرساختی به حساب آید.

راستاد در خصوص توسعه پایدار و توجه به مسائل محیط زیستی در این بندر اشاره کرد و اضافه کرد: در بستر دریا، مرجان‌های دریایی بودند که توانستیم 32 هزار کلونی را به سازمان محیط زیست برای حفاظت بیشتر از آنها تحویل دهیم که خوشبختانه این اقدام و جابجایی با موفقیت انجام شده است.

 ساخت 1700 متر اسکله در بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه 1700 متر اسکله برای کاربری بیشتر کشتی‌ها ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: ساخت این میزان اسکله در ایران بی‌نظیر بوده و یکی از شاخص‌های مهم در توسعه زیرساخت‌ها به شمار می‌رود.

 راستاد در ادامه به ترانزیت و ترانشیپ بندر چابهار اشاره کرد و تصریح کرد: 3 فروند کشتی حامل گندم ترانزیتی از مبدأ هندوستان به مقصد افغانستان داشته‌ایم که توسط این بندر توانسته‌ایم سرویسهای مناسب برای تخلیه کالای کشتی‌ها ارائه دهیم.

وی یادآور شد: با این روند تخلیه، ایران توانست جایگاه خودش را به عنوان مهمترین بندر در محموله ترانزیتی و ترانشیپی حفظ کند.

راستاد با بیان اینکه رویکرد ما تنها در روند ورود و خروج و تخلیه بارگیری کالاها نبوده است، افزود: معرفی ظرفیت و جایگاه این بندر برای جذب کشتی‌ها و کالای سایر کشورها بوده است که به واسطه نقش محوری در حوزه ترانزیتی، باید بتوانیم از موقعیت‌ها و مزیت‌های این بندر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: بندر چابهار، یک بندر بین‌المللی است که باید بتوانیم به وسیله توجه به آنها از مزایای آن استفاده بهتری داشته باشیم.

 سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری هندی‌ها در بندر چابهار

راستاد اظهار کرد: در نظر داریم اپراتوری این بندر را به شرکت هندی که در قالب سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری، برخی اقدامات توسعه ای این بندر را انجام داده واگذار کنیم اما هم اکنون، این شرکت قبل از بهره برداری بلندمدت با همکاری چند شرکت محلی، اپراتوری موقت کشتی های ورودی به بندر شهید بهشتی را انجام می دهد.

وی با اشاره به قرارگاه خاتم النبیا که به عنوان پیمانکار این پروژه توانستیم تعامل و همکاری مناسبی داشته باشم افزود: آخرین صورت وضعیت‌های طرفین در شرف پرداخت است و مشکل خاصی وجود ندارد.

راستاد تاکید کرد: خوشبختانه تعامل و همکاری خوبی در خصوص قرارداد با کشور هندی در خصوص بندر چابهار انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 403 میلیون دلار از صندوق توسعه برای تجهیزات بندر شهید بهشتی تسهیلات دریافت شده است، گفت: این تجهیزات با یک شریک ایرانی به صورت bot انجام شده و شامل لایروب‌ها ، یدک‌کش‌ها و تجهیزات نجات است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به تخلیه و بارگیری بنادر کشور اشاره کرد و یادآورشد: 66 میلیون و 266 هزار و 706 تن تخلیه و بارگیری معادل 6.4 درصد، نسبت به 8 ماهه سال گذشته در بخش‌های غیرنفتی رشد داشته‌ایم.

راستاد تصریح کرد: 20 میلیون و 454 هزار و 844 تن معادل 1.4 درصد کاهش میزان واردات و 33 میلیون و 302 هزار و 11 تن، معادل 16.6 درصد در بخش صادرات در حوزه بنادر داشته‌ایم.

وی  با بیان اینکه 3 میلیون و 708 هزار و 441 تن معادل 24.5 درصد رشد در بخش ترانزیت و 2 میلیون و 268 هزار و 49 تن معادل 68.4 درصد در حوزه ترانشیپ رشد داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با  اشاره به اینکه در 8 ماهه امسال 31 میلیون و 879 هزار و 907 تن معادل نیم درصد در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی کاهش داشته‌ایم، افزود: 2 میلیون و 273 هزار و 773 تن معادل 15.3 درصد در بخش واردات افزایش داشته‌ایم و 15 میلیون و 471 هزار تن در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی کاهش داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: 98 میلیون و 146 هزار و 613 تن معادل 4.1 درصد در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 1 میلیون و 973 هزار و 856 TEU عملیات کانتینری داشته‌ایم،  تصریح کرد: این میزان عملکرد نشان می‌دهد که 21.9 درصد در بخش عملیات کانتینری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاری تمامی سازمان‌ها در بخش بانکرینگ حمایت می‌کند، گفت: در همین خصوص مذاکرات با انجمن بانکرینگ و شرکت نفت در بخش افزایش سوخت رسانی کشتی‌ها از مبدأ بنادر، انجام شده است.

 تا به امروز 10 میلیارد تن حمل و نقل از طریق دریا انجام شده است

وی با بیان اینکه کالاهای نفتی و غیرنفتی بین 300 الی 350 میلیون تن از طریق دریا حمل و نقل می‌شود، افزود: تا به امروز 10 میلیارد تن حمل و نقل از طریق دریا انجام شده است و امیدوار هستیم تا سال 2030 ظرفیت بندر چابهار که معادل 80 میلیون تن است را تکمیل کنیم.

راستاد با بیان اینکه به دلیل حضور منطقه آزاد در بندر شهید بهشتی در حوزه پتروشیمی و محصولات پتروشیمی می‌توانیم اقدامات موثری را در حوزه ترانزیتی داشته باشیم یادآورشد: این امر می تواند بخشی از ترافیک ورودی و خروجی مربوط به بنادر را  کاهش دهد.

وی تاکید کرد: هم اکنون، در حوزه نفتی  بیشترین جاذبه پتانسیل در محصولات پتروشیمی است.

راستاد با بیان اینکه مشکل خاصی در مسیر حمل ترانزیتی محموله‌های گندم تا به امروز نداشته‌ایم افزود: در مرحله اول 130 هزار تن محموله گندم ترانزیتی جابجا شده و خوشبختانه در این مسیر مشکلی ایجاد نشده است.

 تبدیل سوخت 3.6 سلفور به 0.5 درصد در دو سال آینده در تمامی کشتی‌ها لازم‌الاجرا است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سوخت کشتی‌ها اظهار کرد: تبدیل سوخت 3.6 سلفور به 0.5 درصد در دو سال آینده در تمامی کشتی‌ها لازم‌الاجرا است و کشتی‌هایی که از این به بعد ساخته می‌شوند باید به اسکراپر مجهز شوند.

راستاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در چند ماه گذشته محموله‌های فرآورده‌های نفتی در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است که از نظر وزنی، معادل محموله‌های گندم است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
تشکر از مطالبتون
آخرین اخبار