عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

ورود کالای قاچاق به بازار با افزایش تعرفه ها

حریری گفت: با وجود تقاضا برای برخی کالاها در کشور، ممنوعیت واردات و افزایش تعرفه از سوی دولتمردان، زمینه قاچاق را فراهم می‌کند.

منع ورود کالا و افزایش تعرفه ها عرصه را برای قاچاق کالا فراهم می سازد

مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: وضع قوانین برای منع ورود یا افزایش تعرفه واردات برای برخی از کالاهای خارجی، باعث کاهش کیفیت کالای داخلی و نداشتن انگیزه‌ای برای رقابت در بازار داخلی و خارجی می‌شود.

وی افزود: بررسی صادرات کشور در این سال‌های اخیر نشان می‌دهد؛ عمده صادرات صنایع پتروشیمی، موادخام و منابع معدنی است که در بیشتر موارد بدون ارزش افزوده به صورت خام فروشی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

حریری با بیان اینکه قیمت کالا مهمترین عامل در صادرات است، بیان کرد: به دلیل نداشتن ثبات در بازار و برخی از مشکلات موجود قیمت تمام شده کالا‌های تولیدی در کشور بالاتر از میانگین جهانی است، درحالیکه یکی از اصلی‌ترین پیش شرط‌های حضور در بازار‌های جهانی، ارائه کالا با قیمت مناسب است.

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص تاثیرات منفی قاچاق کالا بر اقتصاد کشور، یادآور شد:  با وجود تقاضا برای برخی کالاها در کشور ممنوعیت واردات و افزایش تعرفه از سوی دولتمردان، زمینه قاچاق را فراهم می‌کند که این به مراتب تاثیرات منفی بیشتری بر اقتصاد گذاشته و باعث زیان تولیدکنندگان داخلی می‌شود و دولت را نیز از دریافت هزینه‌های گمرکی محروم می‌کند.

حریری در پایان با بیان اینکه تقویت تولیدات داخلی اقتصاد کشور را در مقابل بازار‌های جهانی بیمه می‌کند، گفت: تقویت تولیدکنندگان داخلی باعث می‌شود که بازار‌های داخلی تاثیر کمتری از شرایط جهانی بپذیرد که از نمونه‌های آن می‌توان به تولید زعفران و پسته در ایران اشاره کرد که با توجه به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران و پسته در جهان است؛ وضع تحریم‌های گسترده پیش از برجام تاثیری در صادرات این دو محصول نداشته و این نشان می‌دهد که در صورت تولید کالایی با کیفیت عالی تحریم و محدودیت نیز نمی‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

بر این اساس؛ تولید کالا در داخل کشور با پیچیدگی‌های خاصی رو به رو است که باعث کاهش تولید و روی آوردن به واردات کالا می‌شود. از میان برداشتن موانع تولید باعث اشتغالزایی و تقویت منابع داخلی ثبات در تولید می‌شود، این پایداری اقتصادی بازار کشور را نیز در مقابل تاثیرات بازار‌های خارجی بیمه می‌کند.

ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه‌های تولیدی و کالای ایرانی راه حل اساسی برحرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می‌توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید و با رفتاری مثبت نسبت به ارتقاء کیفیت و بهره تولیدات داخلی نیز گامی اساسی را اعمال کرد. دراین رویکرد توجه به خرید کالا‌های مورد نیاز از بازار داخلی و تولید ملی بعنوان گام اساسی درحمایت از چرخه‌های تولید و درخواست بجای مردم برای بهبود کیفیت و ارتقاء اجناس ایرانی است.

انتهای پیام/

 بالا بودن قیمت تمام شده تولید، سد راه صادرات

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
امیدوارم مشکلات اقتصادی و رکود حاکم در بخش تولید رفع بشه و شاهد رونق باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
بله بیشتر از قبل شده
آخرین اخبار