معاون بهداشت وزارت بهداشت:

ايدز در ايران جان ١٠ هزار نفر را گرفته است/ افزايش مبتلايان به ايدز از راه رابطه جنسى

رئیسی گفت: طبق آخرین آمارها تاکنون ايدز در ايران جان ١٠ هزار نفر را گرفته است. 

ايدز در ايران جان ١٠ هزار نفر  را گرفته است/ افزايش مبتلايان به ايدز از راه رابطه جنسىبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا رئیسی در مراسم روز جهانی ایدز كه در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به برنامه جهانى ٩٠، ٩٠، ٩٠ كه در ارتباط با ايدز است، گفت: تا سال ۲۰۲۰ باید ۹۰ درصد افراد مبتلا به ایدز شناسایی شوند و ۹۰ درصد موارد شناسایی شده نیز تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند و ۹۰ درصد کسانی که تحت درمان هستند تکثیر ویروس در بدن آن‌ها به حدی کاهش پیدا کند که قابلیت انتقال نداشته باشند.

وی به اهداف برنامه مقابله با ايدز تا پایان سال ۲۰۳۰ اشاره كرد و ادامه داد: تا سال ٢٠٣٠ بايد ۹۵ درصد موارد شناسایی شوند و ۹۵ درصد موارد شناسایی شده تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند و ۹۵ درصد نیز قابلیت انتقال نداشته باشند.

رئیسی با بيان آمار ابتلا به ايدز در دنيا گفت: تا سال ۲۰۱۶ حدود ۳۶.۷ میلیون نفر به اچ آی وی مبتلا شده‌اند كه از اين جمعيت ۳۴.۵ میلیون نفر را بالغین و ۲.۱ میلیون نفر مبتلايان به ايدز را کودکان زیر ۱۵ سال تشكيل مى دهند و از شروع اپیدمی ایدز تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۳۵ میلیون نفر به دليل ابتلا به این بیماری یا عوارض آن جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشت اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱.۸ میلیون مورد جدید ابتلا به اچ آی وی در جهان شناخته شد و تعداد موارد جدید ابتلا در کودکان در مقایسه با سال ۲۰۱۰ میلادی کاهش ۴۷ درصدی و در بالغین کاهش ۱۱ درصدی داشت البته در منطقه مدیترانه شرقی تعداد موارد جدید ابتلا به اچ آی وی فقط کاهشی ۴ درصدی داشت كه اين موضوع نشان از توجه ويژه به اين مورد دارد.

وى به افزايش مرگ و مير ناشى از ایدز در منطقه مدیترانه شرقی اشاره كرد و گفت: در جهان سال ٢٠٠٥ حدود ١.٩ ميليون نفر جان خود را به دليل ايدز از دست دادند اما در سال ٢٠١٦ اين ميزان به يک ميليون نفر رسيد و شاهد كاهش ٤٥ درصدى مرگ و مير ناشى از ايدز بوديم اما در منطقه مدينرانه شرقى مرگ و مير ناشى از ايدز ۱۹ درصد افزایش داشته است اما اين در حالى است كه دنیا به سمت کنترل این بیماری می‌رود.

رئيسى در ادامه ميزان دسترسى مبتلايان به ايدز را در دنيا تشريح كرد و افزود: در سال ۲۰۱۰ تعداد ۷.۷ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۷.۱ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۶ ۱۹.۵ میلیون نفر به درمان ايدز دسترسی داشتند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمار ايدز در ايران تا ابتداى پاييز سال ٩٦ گفت: ۶۶ هزار و ٣٥٩ مبتلا به اچ آی وی در ايران وجود دارند که ٣٦ هزار و ٥٧١ نفر از آنها شناسایی شدند و تاکنون ١٠ هزار و ٩٧ نفر به دليل ابتلا به ايدز جان خود را در كشور از دست دادند.

کاهش آمار انتقال ايدز از راه اعتياد در ایران

رئیسی با اشاره به سير صعودى انتقال ايدز از راه جنسى گفت: انتقال ایدز از راه رابطه جنسی در کشور در حال افزایش است و کارهایی که در زندان‌ها و جاهای دیگر در زمینه کاهش ابتلا از طریق سرنگ آلوده انجام شد، موفقيت آميز بوده است و شاهد كاهش انتقال ايدز از راه اعتياد و افزايش انتقال از طریق رابطه جنسی هستيم و سال گذشته آمار ابتلا به ايدز از راه اعتياد و رابطه جنسى يكسان بوده است.

وی به اقدامات انجام شده در حاشيه شهرها و نقاط آسيب اشاره كرد و افزود: در طرح تحول سلامت به محرومان و حاشیه نشینان خدمات زیادی داد شد و ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار گرفتند و سطح دسترسی خدمات افزايش پيدا كرد.

 رييسی عنوان كرد: یکی از اهداف ما برای راه اندازی مراکز بهداشتی آموزش در زمینه اعتیاد و ایدز بود و ادغام خدمات بیماریابی اچ آی وی در قالب شبکه نیز در حال توسعه است.

وى تصريح كرد: از ابتدای سال ۹۶ همه جمعيت مناطق حاشیه نشین تحت پوشش خدمات قرار گرفتند و در ۶ ماه نخست امسال ۱۲۸ هزار زن باردار آزمایش شدند و تاکنون ۳۰ زن باردار مبتلا تشخیص داده شدند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند و در يكسال گذشته ٢١٣ زن باردار مبتلا به ايدز شناسايى شدند واز ١١٢ نوزاد متولد شده ٩٧ درصد سالم بودند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به ميزان پيشرفت در برنامه پيشگيرى و مقابله با ايدز و اچ آی وی کار بسیار سخت و دشواری پیش رو داریم البته بايد بدانيم كه این بیماری فقط به دست وزارت بهداشت قابل کنترل نیست، بلکه ايدز یک بیماری اجتماعی است و همه باید اقدامى ملی انجام شود و همه در اين زمينه دست به دست هم بدهیم و فعاليت كنيم.

سلامتى حقى براى همه ، شعار امسال روز جهانى ايدز

در ادامه افسر كازرونى رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی در همایش روز جهانی مبارزه با ایدز كه در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: شعار امسال روز جهانی مبارزه با ایدز « سلامتی حقی برای همه با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام درمان و حمایت از مبتلایان HIV» است.

وى ادامه داد: حق سلامتی برای افراد مبتلا به HIV و ایدز شامل مواردی مثل تصمیم گیری در مورد سلامتی خود، پیشگیری و درمان با توام با احترام و بدون تبعیض است.

 كازرونى عنوان كرد: بسيارى از افراد مبتلا بهHIV يا ايدز به دلیل عوامل متفاوتى كه ناشی از انگ و تبعیض است ممكن است از وضعیت ابتلای خود اطلاعی نداشته باشند و در مراحل اوليه بيمارى شناخته نشوند.

وى با تاكيد بر لزوم افزايش آگاهى بخشى‌ها در زمينه بيمارى ايدز عنوان كرد: در زمینه اچ ای وی و راه‌های پیشگیری از آن باید اطلاع رسانی گسترده در جامعه انجام شود و رسانه ها و دستگاه هاى مختلف در اين زمينه تلاش كنند.

كازرونى به نقش حمايتى برخى دستگاه ها اشاره كرد و گفت: وزارت کشور نقش کلیدی و حمایت کننده‌اى در هماهنگی و تشکیل کارگروه‌های استانی و قرار دادن برنامه کنترل ایدز در اعتبارات آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها دارد همچنين در اين زمينه صدا و سيما، سازمان زندان ها و سازمان هاى مردم نهاد نيز تاثير بسزايى دارند.


انتهاى پيام/

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار