در اولین نشست کنسرسیوم فرش و صنایع دستی مطرح شد؛

جدایی ساختاری فرش و صنایع دستی لطمه زننده است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: فرش و صنایع دستی مغایر یکدیگر نیستند و ما به خوبی می‌دانیم که جدایی ساختاری فرش و صنایع دستی صدمه زننده است.

جدایی ساختاری فرش و صنایع دستی به این صنعت صدمه می‌زندبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در اولین نشست کنسرسیوم فرش و صنایع دستی که امروز در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنعت فرش و صنایع دستی از زمانی که جدا شده‌اند، ضعیف شده‌اند و اگر با هم باشند، قوی می‌شوند.

نامور مطلق افزود: فرش و صنایع دستی مغایر یکدیگر نیستند و همگن هستند و ما به خوبی می‌دانیم که جدایی ساختاری فرش و صنایع دستی به همه صدمه می‌زند.

وی بر لزوم تشکیل سریع کارگروه کنسرسیوم فرش و صنایع دستی تاکید و خاطرنشان کرد: این کارگروه باید بعد از تشکیل، برنامه ای را تدوین کند و بگوید که دولت از مجلس چه می‌خواهد.

نامور مطلق ادامه داد: کنسرسیوم به معنای همکاری افرادی است که یک سرشت و سرنوشت مشترک دارند. کنسرسیوم فرش و صنایع دستی به وجود آمده که همکاری بین همه افراد فعال این عرصه شکل بگیرد.

وی به افتتاح نمایشگاه میلان اشاره کرد و گفت: شاید اگر پیش از این کنسرسیوم فرش و صنایع دستی بود، می‌توانستیم حضور بهتری در این نمایشگاه داشته باشیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: دولت ما در عرصه صادرات صنایع دستی با کمبود بازیگر برای فعالیت در این عرصه مواجه است.

حریری، رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی در بخش دیگری از اولین نشست کنسرسیوم صنایع دستی با اشاره به تنیدگی فرش و صنایع دستی، گفت: خوشبختانه من انشقاقی میان فرش و صنایع دستی ندیده‌ام و احساس نمی‌کنم کسانی که در بخش‌های دولتی فرش را از صنایع دستی جدا کردند، عمد و قصدی داشته باشند.

بختیاری مدیر عامل مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی کشور، در بخش دیگری از این نشست گفت: من نمی‌دانم چه کسی فرش و صنایع‌دستی را از یکدیگر جدا کرده است؛ اما ما اکنون به یک جبهه واحد برای زمینه‌سازی تشکیل کنسرسیوم فرش و صنایع دستی نیاز داریم.

احد عظیم‌زاده عضو اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران در بخش دیگری از این مراسم، با بیان اینکه فرش دستبافت ایران تا دو سال پیش دو میلیون و ۵۵ هزار بافنده داشته است، خواهان جداسازی صنعت فرش دستی و فرش ماشینی شد.

پویا محمودیان مدیر دفتر صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی هم با اشاره به میزان استقبال میلان و پاریس از طرح خانه ایرانی، اظهار داشت: خانه ایرانی، بدون فرش ایرانی معنای چندانی پیدا نمی‌کند و ناقص است.

 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.