انتقادات تند مجید انصاری از روند حاکم بر مجلس

معاون اسبق رئیس جمهور در امور مجلس نسبت به روند حاکم بر مجلس انتقاد کرد.

انصاری: در اکثر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان را آچار فرانسه شهر می‌دانندبه گزارش حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام مجید انصاری عصر امروز در نشست "مجلس؛ عملکردها و انتظارها" که به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد،   با تاکید اینکه از نظر من مجلس موفق مجلسی است که قانون زیاد وضع نکند، اظهار کرد: از مشکلات مجلس تعداد قوانین بسیار است به گونه ای که عالم قانونگذاری لباس و ردایی بسیار ناموزون با وصله پینه‌های بسیار است. ما ۱۱ هزار عنوان قانون داریم که هر کدام از قوانین آیین نامه های اجرایی بسیاری دارد و اینها موجب شده اجرا قانون دشوار و نظارت بر قانون مشکل شود و از همین رهگذر کسانی که درصد سوءاستفاده هستند، گریزگاه های بسیاری از سوی همین قانون پیدا می‌کنند.

انصاری با اشاره به کارکرد نظارتی مجلس بیان کرد: یکی از ابزارهای نظارتی که قانون اساسی از مجلس خواسته حق تحقیق و تفحص در همه امور کشور است که در تفاسیر بعدی به تحقیق و تفحص در برخی از امور کاهش یافت که اولین نقص است و حتی مجلس در دوره‌هایی حق خود را به مسایل سیاسی و جناحی تقلیل کرده و کمتر تحقیق و تفحصی مربوط به کلان و ملی بوده است.

وی افزود: دیگر ابزارهای نظارتی مانند سوال و استیضاح و تذکر هم سیر نزولی و جزیی و موردی و بخشی پیدا کرده و در آسیب شناسی با کمال تاسف به ابزاری برای فشارها برای برخی امتیازگیری ها بوده است.

انصاری در پاسخ به سوالی برای بیان برخی فشارها برای امتیازگیری در دوران مسئولیتش یادآور شد: بخشی از مسایل به مصلحت نیست. متاسفانه انتظاراتی که از نمایندگان شکل گرفته و به آن دامن زده شده، مسیر انحرافی به خود گرفته است. در حوزه انتخابیه به غیر از تهران و چند شهر بزرگ در شهرستان‌ها، نمایندگان را آچار فرانسه شهر می‌دانند و همه چیز را از نمایندگان می‌خواهند و آنها نیز اجابت می‌کنند.

وی اضافه کرد: من در مجلس اول نماینده زرند بودم و فکر می کردم نماینده مردم بودم اما در اواخرش این تصور ایجاد شد که من به مردم توجهی ندارم. من به آقای هاشمی گفتم که درخصوص نقش و جایگاه مجلس سخنرانی کند. آن زمان بحث دفاتر استانی نمایندگان مطرح شد ولی شورای نگهبان این مساله را رد کرد اما اکنون نمایندگان براساس قانون رسمی، دفاتر متعدد دارند و پولش را مردم می‌دهند. در مجلس همه پذیرفتند که نماینده وظیفه‌اش این است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مطالبات نادرستی از نمایندگان شکل گرفته است، عنوان کرد: نمایندگان مکررا می‌آمدند و می‌گفتند فرماندار ما را تغییر بده چون با من همراه نیست. مگر شما چه می‌خواهی که فرماندار باید همراهت باشد؟ این مساله جا افتاده است که استانداران یا مدیران با نظر نمایندگان انتخاب شوند مگر نه وزرا استیضاح می‌شوند. پس حق رییس جمهور چه می‌شود؟ این روند موجب شده تا مجلس روند نزولی داشته باشد و البته وزرا هم استقبال می‌کنند تا با دادن امتیاز از فشار مصون بمانند.

 

انتهای پیام/

صحبت های مجید انصاری نشست مجلس؛ عملکردها و انتظارها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۵۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
نباید جای قانون گذار و مجری قانون عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
دولتی
۱۱:۵۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
مثل اینکه بعضی نماینده ها یادشون رفته رسالت اصلیشون چیه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۵۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
دلم برای رئیس جمهور میسوزه که از همه طرف تحت فشاره نماینده های محترم ی تلاشی بکنن برای کمک به اقای روحانی نه اینکه دنبال باند بازی باشن
Iran (Islamic Republic of)
کی هان
۰۹:۲۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس بیشترشون کار نظارتی رو به کار تجارتی عوض کردن و فقط دنبال منافع خود هستن.... تا ما باشیم نماینده درست انتخاب کنیم
Germany
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
انتخابات لیستی این عواقب رو هم داره
Germany
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
از اونجایی که خیلی از موارد قانونی قدیمی شدن بهتره که ی تغییرات کلی در قانون داده بشه و موارد اضافی ملقی بشه
شفافیت بندهای قانونی کمک میکنه که هم مردم و هم مسئولین کمتر به مشکل بربخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
سوال من اینه که شما چرا قبلا این صحبتها رو مطرح نکردین ؟
چرا اجازه میدین کارد به استخون برسه ؟ اصلا یکی از دلایلی که تو کشور مشکلات زیاده اینه که مسئولین زمانی که در راس کار هستن مطالب رو شفاف مطرح نمی کنن و میذارن رو هم جمع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
ممنون از شفاف سازی ها فقط کمی دیره
آخرین اخبار