اتحادیه عرب: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خشونت را تقویت می‌کند

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب روز شنبه گفت تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خشونت را در خاورمیانه تقویت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز از قاهره؛ یک مسئول بلندپایه آمریکایی روز جمعه گفته بود احتمالا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی چهارشنبه آینده خود، بیت المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت خواهد شناخت؛ اقدامی که سیاست آمریکا را که از چند دهه پیش ادامه دارد تغییر می‌دهد و به تنش در خاورمیانه دامن خواهد زد.

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای که پایگاه اینترنتی اتحادیه عرب آن را منتشر کرد افزود: «امروز به وضوح می‌گوییم که اقدام به چنین رفتاری به هیچ وجه قابل توجیه نیست و به نفع صلح و ثبات نخواهد بود بلکه تندروی و توسل به خشونت را تقویت خواهد کرد. چنین اقدامی تنها به نفع یک طرف که آن دولت ضد صلح اسرائیل است خواهد بود.»

فلسطینی‌ها می‌خواهند قدس را پایتخت کشور آینده خود قرار دهند و جامعه بین المللی درخواست اسرائیل را برای حاکمیت بر تمامی قدس به رسمیت نمی‌شناسد.

چنین اقدامی از طرف آمریکا تغییر مواضع روسای پیشین آمریکا به شمار می‌آید که بر ضرورت مشخص شدن وضعیت قدس در چارچوب مذاکرات صلح اصرار داشتند و انتقاد تشکیلات خودگردان را برمی انگیزد و همچنین خشم جهان عرب را به دنبال خواهد داشت.

ابوالغیط به وجود تماس‌هایی با دولت فلسطین و کشور‌های عربی برای هماهنگی مواضع در خصوص این تحولات اشاره کرد.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس وعده داده بود.

مسئولان فلسطینی درباره تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به شرق بیت المقدس که فلسطینی‌ها آن را پایتخت کشور آینده خود می‌دانند به شدت احساس نگرانی می‌کنند.

مسئولان فلسطینی به قطع روابط رسمی با سفارت آمریکا و بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن به عنوان واکنش به انتقال احتمالی سفارت آمریکا به بیت المقدس اشاره کرده بودند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین بار‌ها هشدار داده است این اقدام ضربه سنگینی به امید‌ها برای دستیابی به صلح در خاورمیانه وارد خواهد کرد.

وضعیت قدس یکی از مسائل مورد اختلاف مهم در حل و فصل منازعه اسرائیل و فلسطین به شمار می‌رود و درخواست‌های فلسطینی‌ها برای جلوگیری از اجرای این اقدام افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز درباره این اقدام به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

اسرائیل شرق قدس را اشغال و در سال ۱۹۶۷ آن را به فلسطین اشغالی ضمیمه کرد و پس از آن در سال ۱۹۸۰ اعلام کرد این شهر پایتخت اسرائیل است، اما جامعه بین المللی از جمله آمریکا این اقدام را به رسمیت نشناختند.

انتهای پیام/

هشدار دبیرکل اتحادیه عرب درباره به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار