بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ادامه افزایش قیمت کاغذ، نشر را تعطیل می‌کند

سیدعباس حسینی نیک گفت: اگر افزایش قیمت کاغذ تا پنجاه درصد ادامه پیدا کند، نشر به طور کامل تعطیل می شود.

سید عباس حسینی نیک، بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و مدیر مسئول انتشارات مجد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص گرانی کاغذ گفت: قیمت کاغذ در حال حاضر 40 درصد افزایش پیدا کرده؛ اگر گرانی کاغذ با همین روند ادامه پیدا کند، صنعت نشر کشور به طور کامل تعطیل می شود.

وی افزود: افزایش قیمت کاغذ به دو دلیل عمده ایجاد شد. یکی آنکه دیگر ارز مبادله ای به کاغذ اختصاص نمی دهند و در واقع کاغذ را از لیست کالاهای استراتژیک خارج کردند. این یک دلیل مهم افزایش قیمت کاغذ است. دوم اینکه سود گمرکی واردات کاغذ را سه برابر کردند که این مسئله هم نشان دهنده خارج کردن کاغذ از لیست کالاهای استراتژیک است.

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به واردات کاغذ با نرخ آزاد و دولتی تصریح کرد: وارد کردن کاغذ با ارز آزاد و با سود گمرکی 15 درصد باعث افزایش قیمت عرضه کاغذ در بازار خواهد شد، اما فعلاً گرانی کاغذ مربوط به این است که بازار از آینده واردات اطلاعی ندارد و حاضر به فروش کاغذ نیست.

حسینی نیک ادامه داد: دولت باید جلوی افزایش قیمت کاغذ را بگیرد و حداقل کاغذ تحریر را که مورد استفاده کتاب و مطبوعات است در لیست کالای استراتژیک نگه دارد؛ در غیر این صورت شاهد افزایش قیمت کتاب به تناسب قیمت کاغذ خواهیم بود. در همین وضعیت کنونی  مردم کتاب نمی خوانند؛ با افزایش بیشتر قیمت کتاب، مردم دیگر سراغ مطالعه نخواهند رفت.

مدیر مسئول انتشارات «مجد» یادآور شد: سود نبردن و هزینه نکردن دولت در حوزه فرهنگ را نباید در ردیف هزینه ای بودجه دولت قرار داد، بلکه سرمایه گذاری است که در  آینده مانع از بروز اختلالات اجتماعی خواهد شد. مدیریت جامعه و برخورد با اختلالات اجتماعی مستلزم اختصاص بودجه کلان است، در حالی که با فرهنگ سازی و آموزش و تربیت می توان از صرف آن مبالغ کلان بی نیاز شد. کتاب و آثار فرهنگی را نابود نکنیم؛ چرا که حامل ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار