آشنایی با تیم ملی دانمارک در جام جهانی روسیه/ شاگردان هاریده درپی خلق شگفتی مانند ۲۰ سال قبل!

تیم ملی دانمارک در تلاش است با سبقت از ۳ تیم فرانسه، پرو و استرالیا راهی مرحله بعد جام جهانی شود.

آشنایی با تیم ملی دانمارک در جام جهانی روسیه/ شاگردان هاریده درپی خلق شگفتی مانند 20 سال قبل!به گزارش  خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در حالی از خردادماه سال آینده در روسیه برگزار می‌شود که شاگردان آگه هاریده در گروه C. با تیم‌های فرانسه، پرو و استرالیا همگروه هستند و تلاش می‌کنند تا به مرحله بعد راه یابند.

شاگردان هاریده در مرحله برگشت رقابت‌های پلی آف جام جهانی مقابل ایرلند قرار گرفتند و به پیروزی ۵ بر یک رسیدند تا راهی روسیه شوند. در جدال مرگ و زندگی برای ۲ کشور، شین دافی در دقیقه ۶ تیم ایرلند را پیش انداخت، اما در ادامه دانمارک میزبان را گلباران کرد و اندرس کریستنسن (۲۹) و کریستین اریکسن (۳۲، ۶۳ و ۷۴) و نیکلاس بنتنر (۹۰ - پنالتی) زننده گل‌های دانمارک بودند.

تیم ملی فوتبال دانمارک تاکنون ۴ بار در جام جهانی فوتبال حضور داشته که نخستین بار آن در سال ۱۹۸۶ بوده است و بهترین نتیجه را در سال ۱۹۹۸ رخ داد که به مرحله یک چهارم نهایی صعود کردند. همچنین این تیم در جام ملت‌های اروپا نیز هشت بار حضور داشت و در سال ۱۹۹۲ توانست قهرمان این جام شود. دانمارک در سال ۱۹۹۵ به جام کنفدراسیون‌ها راه یافت و در همان سال قهرمان این جام شد.

نخستین بازی ملی دانمارک در سال ۱۹۰۸ رخ داد که آن‌ها موفق شدند با نتیجه ۱۷ بر یک فرانسه را شکست دادند و بهترین پیروزی شان را کسب کردند، اما بدترین شکست آن‌ها در تقابل با آلمان رخ داد که ۸ - صفر باختند.

طبق آخرین رنکینگ اعلام شده فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) دانمارک در رده دوازدهم قرار دارد و این نکته را باید اظهار کرد که بهترین رده آن‌ها در سال ۱۹۹۷ بود که در رتبه سوم قرار گرفتند و بدترین آن هم رده ۳۸ بود. بیشترین تعداد بازی در وایکینگ‌ها را پیتر اشمایکل، دروازه بان اسطوره‌ای این کشور دارد و همچنین پل نیلسن و یان دال توماسون با ۵۲ گل زده بهترین گلزنان هستند.

دانمارک ستاره‌های زیادی دارد، اما کریستین اریکسن که در چند فصل اخیر در ترکیب تاتنهام نمایش‌های بسیار خوبی ارائه داده است، ستاره تیمش محسوب می‌شود. این بازیکن تاکنون برای دانمارک ۷۵ بازی انجام داده و ۲۱ گل به ثمر رسانده‌است.

 

بر همین اساس، پیتر آرکنسن، مدافع دانمارک درباره قرعه تیم ملی کشورش در جام جهانی می گوید: فرانسه واقعا قدرتمند است، اما من بازی آنها مقابل سوئد را تماشا کردم. آنها نقاط ضعفی دارند که می توانند از آن به فرانسه ضربه زد. با دو تیم دیگر، استرالیا و پرو زیاد آشنا نیستم اما در حال حاضر فکر می کنم گروه خوبی است.

تیم ملی دانمارک در نخستین بازی اش در جام جهانی باید با استرالیا دیدار کند و در صدد است تا بتواند یکی از تیم های صعود کننده لقب بگیرد.

سرمربی تیم ملی دانمارک ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۳ در هارید نروژ به دنیا آمد. او بیشتر دوران بازیگری اش را در تیم مولده سپری کرد و البته مدتی هم برای تیم‌های انگلیسی منچستر سیتی و نورویچ سیتی به میدان رفت. هاریده که توانایی بازی در پست دفاع را داشت درحالی سال ۱۹۸۷ از فوتبال خداحافظی کرد که ۵۰ بازی و ۵ گل ملی در کارنامه اش ثبت شده بود. البته او در ۲ سال آخر دوران فوتبال خود به عنوان سرمربی مولده هم فعالیت می‌کرد و تا سال ۱۹۹۷ در این تیم ماند. کسب جام حذفی نروژ در سال ۱۹۹۴ تنها افتخار هاریده با مولده است.

این سرمربی در فصل ۹۹-۱۹۹۸ روی نیمکت هلسینگبورگ سوئد نشست و با این تیم قهرمانی لیگ و سوپرکاپ سوئد را به دست آورد.

هاریده اول ژانویه ۲۰۰۰ به عنوان سرمربی بروندبی دانمارک انتخاب شد و با این تیم هم قهرمانی سوپرلیگ را در فصل ۰۲-۲۰۰۱ کسب کرد. او همچنین در ۱۰ ماه حضورش در تیم روزنبورگ نروژ در سال ۲۰۰۳ قهرمانی لیگ و جام حذفی این کشور را به ارمغان آورد تا مسئولان فدراسیون فوتبال نروژ اول ژانویه ۲۰۰۴ برای انتخاب این مربی موفق به عنوان سرمربی تیم ملی اقدام کنند.

هاریده چهار سال روی نیمکت تیم ملی کشورش نشست، اما نتوانست این تیم را به جام جهانی ۲۰۰۶ و یورو ۲۰۰۸ برساند و به همین دلیل هشت دسامبر ۲۰۰۸ از سمت خود برکنار شد.

پس از جدایی هاریده از تیم ملی سوئد او هدایت تیم اورگریت سوئد را در دست گرفت، اما به دلیل کسب نتایج ضعیف فقط ۶ ماه در این تیم ماندگار و در دسامبر ۲۰۰۹ اخراج شد تا برای ادامه مربیگری به نروژ بازگردد و این بار تا پایان ژوئن ۲۰۱۲ روی نیمکت تیم ویکینگ بنشیند.

این سرمربی ۶۴ ساله پس از خداحافظی با تیم ویکینگ پس از ۱۳ سال بار دیگر سرمربیگری هلسینگبورگ سوئد را برعهده گرفت، اما برخلاف دوره اول حضورش در این تیم در دوره جدید هیچ توفیقی نداشت و مجبور شد پس از پایان رقابت‌های لیگ آلسونسکان سوئد در فصل ۲۰۱۲ با هلسینگبورگ قطع همکاری کند.

پس از یک سال و نیم استراحت هاریده به عنوان سرمربی مالمو سوئد انتخاب شد و در سال ۲۰۱۴ با این تیم قهرمانی لیگ و سوپرکاپ را کسب کرد. البته او در پایان رقابت‌های فصل ۲۰۱۵ لیگ سوئد با مالمو هم خداحافظی کرد تا از اول مارس ۲۰۱۶ جایگزین مورتن اولسن در تیم ملی دانمارک شود.

هاریده تاکنون آمار ۱۹ بازی، ۱۰ برد، ۶ مساوی و ۳ باخت را در تیم ملی دانمارک ثبت کرده است.

انتهای پیام/

شگفتی سازی دانمارک در روسیه انجام می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار