معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد:

هیچ انحصار طلبی در سازمان اوقاف وجود ندارد

فقهی زاده درنشست مشترک با سازمان اوقاف گفت:من هیچ انحصار طلبی از سوی سازمان اوقاف ندیدم و هیچ فرقی بین معاونت و سازمان اوقاف قائل نیستیم.

هیچ انحصار طلبی و تبعیض در برگزاری آزمون قرآنی وجود نداردبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز مورخ دوشنبه سیزدهم آذرماه با حضور مدیران و معاونان این دو سازمان در ساختمان مهر، برگزار شد.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست با بیان سخنانی از مقام معظم رهبری، گفت: پیامبر (ص) مجسمه قرآن بود و اخلاق الهی و قرآن در ایشان به طور کامل نمایان شده و پیامبر(ص) شاهد و الگو هستند.

وی ادامه داد: ما مفتخریم به آموزش و آموختن قرآن کریم که انشالله قرآن را بیاموزیم و در رفتار و نگرش خودمان قرار دهیم.

کاهش موازی کاری در معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ وارشاد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه به تازگی وارد این معاونت شده، بیان کرد: پیش از پذیرش معاونت در صحبتهایی که با وزیر محترم ارشاد داشتم، صحبت‌ها بر این مبنا بود که موازی کاری ها و هزینه‌های اضافی را کم کنیم. حجت الاسلام و المسلمین حشتمی در زمان مدیریت خود در معاونت قرآن و عترت کاری را برای ادغام فعالیت های موازی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز کرده بود که امروز آن را اجرایی کرده‌ایم.

فقهی زاده در پایان افزود: من هیچ انحصار طلبی از سوی سازمان اوقاف نه دیدم و نه وجود دارد؛ خطاب من بیشتر معطوف به استان‌ها است، که ما هیچ فرقی بین معاونت قرآن و عترت و سازمان اوقاف قائل نیستیم و تمام امور به طور مساوی بین این دو نهاد تقسیم می شود و با هم افزایی فعالیت ها صحیح تر انجام می شود.

حجت‌ السلام و المسلمین حمید محمدی قائم مقام رئيس و دبیر شوراي توسعه فرهنگ قرآني، در ادامه این مراسم با ابزار خرسندی از دو میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع)، گفت: قبل از تشکیل اتحادیه های قرآنی، یک عقبه ای برای تشکیل اتحادیه ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با حضور آقای امیرنیا معاون هنری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وی  در خصوص حفظ قرآن کریم و حافظان بیان کرد: قرائت زمانی می‌تواند به تلاوت تبدیل شود که استمرار هم داشته باشد. حفظ قرآن جایگاه خاصی دارد و مقام معظم رهبری هم مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن داشتند که بارها افراد از معظم له پرسیدند و متوجه شدیم منظور ایشان هم حافظ کل قرآن است.

برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم بصورت یکپارچه

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: قرآن کریم دو ویژگی اساسی در بعد لفظی و معنایی دارد که بسیار روی قرائت آن که بخشی از اعجاز قرآن است، تاکید شده است.

وی افزود: ما از مرحوم آیت‌الله معرفت درباره حدیث تغنی قرآن روایت داریم که صوت و لحن در تلاوت قرآن بسیار تاکید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی بیان کرد: بخش آوایی و موسیقیایی عمدتا در سوره‌های پایانی قرآن کریم قرار دارد و دیگر بخش مهم قرآن معنایی است که باید گفت مدخل انس با قرآن لفظ است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: پیوند آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم که به صورت یکپارچه انجام می شود، امر خوبی است که، در حال اجرایی است و آن چیزی که در مسیر قرآنی کردن نسل به نظر می رسد، این است که به عقیده من اگر کلاس‌های قرآنی به ترغیب دانش آموختگان قرآنی منجر شود، کار مناسبی است.

حجت‌ السلام والمسلمین سید مصطفی حسینی معاون قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در خلال این مراسم با یادی از قاری و پیشکسوت قرآنی استاد سید مهدی فاطمیان اظهار کرد: امیدواریم با زنده نگاه داشتن چنین اساتیدی جریان قرآن کریم در جامعه ما حرکت کند. ما بنا داریم از فرصت آزمون استفاده​ کنیم و شبیه کمپین هایی که در ماه مبارک رمضان و ماه محرم داشتیم، در برگزاری این آزمون نیز کمپین قرآنی برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است، پس از صحبت های دبیر شورای سیاستگذاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم، حجت الاسلام والمسلمین محمدی، فقهی زاده و سید محسن میرباقری  از پوستر یادبود استاد فاطمیان رونمایی کردند.

هیچ انحصار طلبی و تبعیض در برگزاری آزمون قرآنی وجود ندارد

معاون توسعه فرهنگی قرآن کریم، با اشاره به اثرگذاری سازمان صدا و سیما در ترویج و تبلیغ قرآن کریم، اظهار کرد: امام (ره) فرمودند «صدا و سیما دانشگاه است»، ما تکایا و مکاتب خانگی داریم، اما اگر بخواهیم کاری را پایه ریزی کنیم باید از ظرفیت های صدا و سیما استفاده کنیم.

حجت‌ السلام والمسلمین محمدی، با اشاره به جلسه توسعه فرهنگ قرآن و عترت بیان کرد: در جلسه‌ای که با معاونان توسعه فرهنگ قرآن و عترت برگزار شد، تصمیم گرفتیم، تأسیس موسسات قرآنی را به اوقاف بسپاریم، چراکه این نهاد بیشترین فعالیت و تربیت قرآن کریم را انجام داده است.

سید محسن میرباقری مدیر موسسه قرآنی نور المجتبی با بیان اینکه سالها تجربه تدریس قرآنی را دارم، گفت: با توجه به تدریس قرآنی در سنین مختلف به خصوص کودکان و نوجوانان، توانستیم ۸۰ درصد از مباحث امامت را از راه قرآن بیان کنیم، به همین سبب باید یک سیر قرآنی را شروع می کردیم.

وی ادامه داد: برمبنای تمام دروسی که تدریس کرده ام و آن چیزی که دغدغه ام بود، منتقل کردن مفاهیم قرآن کریم بر جوانان و نسل جدید است، که در موسسه نورالمجتبی با در نظر گرفتن واحد‌های درسی مباحث قرآنی را نشر بدهیم.

میرباقری اظهار کرد: یک کار قرآنی علمی برای همه قشرهای جامعه بخصوص جوانان در حال انجام است که تا پایان امسال ۳۳ واحد درسی به روی کانال نور المجتبی قرار می گیرد.

میرباقری مدیر موسسه نورالمجتبی با بیان اینکه این موسسه با هدف ترویج مباحث قرآنی دینی و اخلاقی تشکیل شد اظهار داشت: ما با تدریس 33 واحد درسی به صورت مجازی و الکترونیکی فعالیت خود را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت علمی آموزشی در عرصه تدبر  در قرآن برای همه اقشار جامعه صورت می‌گیرد و دوره تربیت مربی در مشهد برگزار می‌شود خاطر نشان کرد: امسال 33 واحد درسی در کانال موسسه نورالمجتبی قرار گرفته است. برای هر درس علاوه بر صوت کلاس به صورت مکتوب هم مطالب درسی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

میر باقری از تدریس سرفصل های آموزشی به سایر زبان ها خبر داد و گفت: تاکنون این مطالب به زبان انگلیسی هم ترجمه شده و سعی داریم به سایر زبان ها هم ترجمه شود. همچنین گام بعدی تربیت مربی است که فعالیتهایی هم در این زمینه صورت دادیم که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

مسعود وکیل استاد قرآن در ادامه بخش دوم نشست با اشاره به اینکه قرائت بدون درک معنا منطقی نیست اظهار کرد: آموزش درک معنا باید به صورت مستقیم از خود قرآن باشد. در مجامع علمی تصور این بود که اگر اموزش درک معنا را از خود قرآن اغاز کنیم بهتر به نتیجه میرسیم اما متاسفانه در حوزه اموزش تدبر و دک معنا در بخش علمی فعالیت قابل توجهی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات اولیه توسط موسسه نورالمجتبی صورت گرفت که آموزشی برای تدبر و درک معنا انجام شد گفت: 16 درس تدوین و تدریس شده و فیلم آموزشی اماده ارائه است. در هر درس یک قطعه ای از آیات قران خوانده شده و به روش درک معنا آموزش داده می‌شود.همچنین یک کارگاه ترجمه و تدبر داریم که در آن نکات پرکاربرد در فهم قرآن ارائه شده که هر کدام متناسب با آیات درس است.

وکیل با بیان اینکه یکی از کلیدهای تدبر در قرآن تفکر در کشف ارتباط آیات قرآن کریم است خاطر نشان کرد: در کارگاه تدبر در قرآن حدود 15 کلید تدبر مورد اموزش قرار گرفته و ارتباط هر کدام از آیات برای افراد القا می‌شود تا مخاطبان بتوانند به خوبی از این مطالب بهره ببرند.

در پایان این مراسم از سایت ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و همچنین دروس الکترونیکی این آزمون سراسری رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار