استفاده از گونه های ماهیان بومی در چرخه آبزی پروری گلستان

معاون آبزي پروري سازمان شيلات ايران گفت: باید گونه های مختلف ماهیان بومی را وارد چرخه آبزی پروی استان گلستان کنیم .

 گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ حسین عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران در جلسه بررسی عملکرد مراکز بازسازی و حفاظت ژنتیکی آبزیان کشور که در محل سالن جلسات اداره کل شیلات استان گلستان برگزار شد، گفت: تجربه تکثیر ماهیان بومی در دیگر نقاط کشور مطلوب بوده و باید گونه‌های مختلف بومی را وارد چرخه آبزی پروی استان کنیم.

وی ادامه داد: ایران در سطح خاورمیانه رتبه دوم و در آسیای میانه رتبه نخست تولید آبزیان را دارد و آبزی پروری می‌تواند در افزایش رونق اقتصادی و اشتغال نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت ماهیان خاویاری در استان گلستان، یادآور شد: باید با استفاده از پتانسیل وام‌های کم بهره و همکاری بنیاد مستضعفان شرایط تولید و تکثیر ماهیان خاویاری را ارتقا دهیم.

وی خاطر نشان کرد: نقش مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر در توسعه تولیدات ماهیان خاویاری و قزل آلا نقشی کلیدی است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران به تاکید وزیر جهاد کشاورزی درخصوص پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از اولویت‌های سازمان شیلات است و گلستان باید تولیدات خود را در این روش افزایش دهد.

دکتر عبدالحی تولید میگو در سال جاری را قابل توجه دانست و افزود: امسال پیش بینی تولید ۲۷ هزار تن میگو در کشور را داشتیم که تا کنون بدون احتساب صید میگو در هرمزگان بیش از ۲۱ هزار تن برداشت کرده ایم و این موفقیت بزرگی برای حوزه آبزی پروری کشور است.

سید جواد قدس علوی مدیر کل شیلات استان همچنین در این جلسه گفت: یکی از سیاست‌های کلیدی شیلات در گلستان استفاده از آب‌های نامتعارف در حوزه آبزی پروی است.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در گذشته، یادآور شد: در دهه ۷۰ مطالعات امکان سنجی در خصوص مجتمع پرورش میگو گمیشان صورت گرفت و در آن زمان ۲۸ هزار هکتار برای این مسئله مناسب دیده شد.

قدس علوی در ادامه گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری به عنوان یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی دراستان گلستان، در سطح ۴۰۰ هکتار ایجاد خواهد شد که در فاز اول ۲۲۰ هکتار مساحت خواهد داشت و پیش بینی تولید ۸ هزار و ۲۰۰ تن گوشت و ۴۲۰ تن خاویار تولید خواهیم داشت.

مدیر کل شیلات گلستان پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از آب چاه‌های کشاورزی در استان را نیز یکی از طرح‌های تحول زای اقتصاد مقاومتی دانست واظهار کرد: وجود حدود ۱۸ هزار حلقه چاه‌های کشاورزی موجب شدکه یکی از سیاست‌های اداره کل شیلات گلستان استفاده بهینه از این منابع در قالب پرورش ماهی باشد. با برنامه ریزی انجام گرفته در افق سال ۱۴۰۴، ۱۸ هزار تن تولید در این زمینه خواهیم داشت که ماهیت آن با شاخص‌های اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا خواهد کرد.

مهندس قدس علوی بیان داشت: یکی از طرح‌های اداره کل شیلات گلستان که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عملی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، مورد برنامه ریزی و انجام قرار خواهد گرفت طرح پرورش ماهی در قفس و پن است که در قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور تصویب و به استان‌ها ابلاغ گردیده است.

وی گفت: در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی تولید ۸ هزار تن ماهی در قفس و پن برای استان صورت گرفته است که با میزان تولید، ۳ هزار و ۸۰۰ مورد اشتغال زایی نیز صورت خواهد گرفت.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به شرایط مناسب استان برای استقرار پن و قفس در سواحل دریای خزر اظهار کرد: با توجه به کم عمق بودن پهنه دریا در استان ما، خوشبختانه شرایط مساعدی برای استقرار پن در استان موجود است که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

وی در پایان یادآور شد: فاز اول و دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان نیز یکی دیگر از ۴ طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی استان است که و در مجموع، ۱۰ هزار هکتار خواهد بود که طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴ با بهره برداری از این ۱۰ هزار هکتار تولیدی بالغ بر سالانه ۱۷ هزار تن میگو خواهیم داشت که ۸۰ درصد این تولید به بازار‌های هدف بین المللی صادر خواهد شد و با این میزان تولید و صادرات، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت.

انتهای پیام/م
 

گونه های ماهیان بومی به چرخه آبزی پروری گلستان وارد می شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.