در نشست خبری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد؛

رقم بودجه جشنواره موسیقی فجر اعلام شد/ 20 دی؛ زمان آغاز جشنواره/ حذف سالن میلاد

نوربخش گفت: بودجه دولتی جشنواره موسیقی فجر، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

رقم بودجه جشنواره موسیقی فجر اعلام شد/ 20 دی؛ زمان آغاز رقابت هنرمندان برای کسب جایزه باربدبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با حضور حمیدرضا نوربخش مدیر این رویداد فرهنگی، در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا، نوربخش مدیر جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه برگزار می‌شود. ۹۰ اجرا در بخش های مختلف موسیقی همچون ردیف دستگاهی، ارکستر، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی، بین الملل به روی صحنه می‌روند.

وی در خصوص سالن های اجرای جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: سالن های تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد، مرکز همایش های ایرانیان از جمله مکان‌های برگزاری اجراها هستند.

نوربخش در خصوص برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: برنامه های مختلفی در جشنواره موسیقی فجر داریم؛ حدود ۱۲ اجرای موسیقی نواحی خواهیم داشت. از سال گذشته این بخش را در جشنواره داشتیم و می‌خواهیم موسیقی نواحی ایران را به صورت پررنگ در جشنواره داشته باشیم.

وی در خصوص بودجه جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: بودجه جشنواره مشابه سال گذشته است؛ وزارت ارشاد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای جشنواره موسیقی فجر اختصاص می‌دهد.

وی در خصوص شفاف سازی عملکرد مالی جشنواره در دوره گذشته تصریح کرد: روند همیشگی من تأکید بر حضور در اتاق شیشه‌ای است؛ اما در دوره های گذشته یکسری ابهاماتی مطرح شد. البته بخشی از آن قابل پیش بینی بود که با تغییرات ساختاری جشنواره و تغییر ریل آن چنین ابهاماتی وجود داشته باشد. در حال حاضر هم اگر دوستان مایل به ارائه گزارش باشند قطعا این کار را انجام خواهم داد.

نوربخش ادامه داد: همان طور که وعده داده بودیم، جدول برنامه جشنواره موسیقی را شهریور ماه آماده کرده ایم و بخشی از استعلامات را انجام داده ایم. دوستان نیز در بخش تبلیغات و بلیط فروشی کارهایی را انجام داده اند.

وی در خصوص بخش موسیقی انقلاب اسلامی در جشنواره عنوان کرد: در بخش موسیقی انقلاب اسلامی در جشنواره موسیقی فجر، برای اولین بار بخش کرال انقلاب را به موسیقی انقلاب اسلامی اضافه کرده‌ایم.

وی افزود: شش اجرا در بخش موسیقی انقلاب در جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت.

وی افزود: نگاه من در بخش بین‌الملل نسبت به سال گذشته جدی تر است؛ اگر بخواهیم جشنواره موسیقی فجر در ردیف جشنواره‌های معتبر جهانی قرار بگیرد، باید به بخش بین‌الملل توجه کنیم. البته با مدیران و آژانس های فعال ارتباط نزدیک برقرار کرده‌ایم. آنها برای حضور در جشنواره موسیقی فجر اعلام آمادگی کرده‌اند و ما در بخش بین الملل هم جنبه معرفی و هم تنوع را لحاظ کرده ایم.

وی درباره گروه‌های شرکت کننده در بخش بین‌الملل گفت: ما با تکیه بر حوزه ایران فرهنگی سعی کردیم، در این بخش تنوع را لحاظ کنیم و در جشنواره موسیقی فجر امسال هنرمندانی مانند فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون، مانو کچه نوازنده فرانسوی درامز، یک گروه مغولستانی، همایون سخی نوازنده افغانستانی ساز رباب و ارکان اوگور نوازنده ترک حضور خواهند داشت. همچنین پرویزخان نوازنده هندی که سال گذشته به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اجرای او دستخوش تغییر شد و آن طور که باید دیده نشد، بار دیگر به این رویداد دعوت شده است. در بخش موسیقی کلاسیک نیز گروه آیسو از اتریش، ریکاردو ریبرو خواننده موسیقی، فادو از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان و تریو شوسان از فرانسه به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین هنرمندانی از کشورهای اسلوونی، ژاپن، صربستان‌، سنگال و چین در این دوره از جشنواره حضور دارند.

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر درباره معرفی کارشناسان و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره ادامه داد: امیرعباس ستایشگر مدیر بخش پژوهش، مهدی وجدانی در بخش روابط عمومی، حسین زاده مدیر بخش مارکتینگ و تبلیغات و تعدادی از همکارانم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یاری کننده ما در این دوره جشنواره هستند. البته در بخش پاپ محسن رجب پور به عنوان مدیرعامل مجمع صنفی آثار شنیداری به ما کمک می کند، اما در نهایت انتخاب ها با خودم است.

نوربخش درباره تجلیل از محمدرضا شجریان عنوان کرد: قدردانی از محمدرضا شجریان وظیفه همه نهادهاست اما در این زمینه بخشی به ما ارتباط دارد و بخشی دیگر هم به ایشان ارتباط پیدا می‌کند. در این سال‌ها بیش از صدها نهاد درخواست دادند که از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان قدردانی شود؛ اما ایشان هیچ گاه این موضوع را نپذیرفتند. این هنرمند تا به امروز زیر بار تقدیر و تجلیل نرفته ضمن اینکه همه ما وظیفه داریم نام و یاد محمدرضا شجریان را زنده نگه داریم. البته ما در جشنواره امسال بخش قدردانی هم داریم که اطلاعات آن به زودی در اختیار اهالی رسانه قرار می گیرد.

نوربخش درباره جایزه «باربد» در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: جایزه «باربد» نقطه عطف جشنواره موسیقی فجر است و هرچه قدر بتوانیم بیشتر به آن بها می دهیم طبیعتا منشأ خیر و برکت برای موسیقی ما خواهد بود. این همت شما اهالی رسانه است که به خاطر موسیقی به این جایزه بپردازید؛ کما اینکه در شروع چنین حرکتی معایب هم وجود دارد. البته ما امسال از تعداد محدود هیئت داوران استفاده می کنیم و فکر می کنم حدود ۲۰۰ اثر در این بخش مورد ارزیابی هیئت داوران قرار می‌گیرند و هیئت داوران مجاز به ارائه آثارشان در این بخش نیستند.

وی در خصوص معیار انتخاب آثار بخش تلفیقی عنوان کرد: وجه نامگذاری این بخش برای خودم هم هنوز جانیفتاده و اگر بخواهیم ریز شویم، نمی‌دانیم جزو کدام گروه موسیقی قرار می‌گیرد.

نوربخش افزود: دو موضوع در انتخاب گروه‌ها در جشنواره مطرح است؛ اول نظر کارشناسان و بعد پذیرش گروه‌ها برای حضور در جشنواره.

این مدیر فرهنگی در خصوص تهیه بلیت از سایت‌ها اظهار داشت: با همه سایت‌ها برای تهیه بلیت مکاتبه کرده‌‌ و سه موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم. تنظیم فروش، اسپانسر، خدمات و در صد کارمزد را هم با سایت‌ها در میان گذاشته ایم.

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: اگر سایتی در این بلیت‌فروشی حضور نداشته، خود قبول نکرده است؛ چرا که برای ما خیلی مهم است تعداد سایت های فروش بیشتر باشد و از نظر ما فروش زیاد مثبت است. البته برخی به حضور مافیا در بخش فروش اعلام می‌کنند که اینگونه نیست.

نوربخش در خصوص اجاره سالن‌های جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: اجاره سالن تالار وحدت و تالار رودکی را طبق تعرفه پرداخته‌ایم. خوشبختانه بنیاد رودکی جزو همکاران ماست  و همه در یک مجموعه هستیم و مشکل و اختلافی نداریم.

 

انتهای پیام/

 

نشست خبری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار