ترقی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

احزاب می‌توانند در بهبود معیارهای رجل سیاسی تأثیر بسیاری داشته باشند

عضو حزب موتلفه گفت: در قانون انتخابات باید جایگاه احزاب شفاف شود چرا که می‌توانند در معیارهای رجل سیاسی تأثیر بسیاری بگذارند.

تثبیت جایگاه تحزب نقش به سزایی در معیارهای رجل سیاسی خواهد داشتحمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ابهامات در تعریف رجل سیاسی اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های مربوط به انتخابات تأکید کرده‌اند تعریف رجال سیاسی از وظایف شورای نگهبان است که باید در این زمینه با استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان کشور تعریف مشخصی از رجل سیاسی ارائه شود.

وی افزود: این تعریف باید به عنوان امری قابل استناد برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گیرد.

ترقی تصریح کرد: البته درباره این مسئله در شورای نگهبان بحث‌هایی آغاز شده و حتی از نخبگان و اندیشمندان درخواست شده که نظرات خود را درباره معنای صحیح رجل سیاسی به شورای نگهبان اعلام کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: در نهایت لازم است که جمع‌بندی درباره معنای صحیح رجل سیاسی به سمع و نظر مردم برسد تا بر این اساس کسانی که خود را واجد شرایط مندرج در تعریف آن می‌دانند برای انتخابات به وزارت کشور مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: برخی ابهامات درباره جامعه زنان و جایگاه آنها در مصداق رجل سیاسی در مجلس خبرگان مورد بررسی قرار گرفته‌  است، همچنین درباره اینکه به لحاظ سیاسی و مذهبی رجل سیاسی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد لازم است تا بررسی‌های لازم  به لحاظ کیفی انجام شود. فردی که می‌خواهد شخصیت دوم کشور باشد باید به لحاظ مختصات دارای چنین لیاقتی باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به نبود احزاب ملی و نقش آن در تعریف رجل سیاسی گفت: یکی از مواردی که در بسیاری از کشورهای دنیا مبنای تشخیص رجل سیاسی قرار می‌گیرد این است که فرد باید توسط احزاب در سطح ملی تأیید شود چرا که داشتن سابقه تحزب یکی از معیارهای رجل سیاسی بودن است.

وی ادامه داد:‌ احزاب شخص را در زمینه سیاسی پخته و نگاه فرد را در حوزه‌های مختلف سیاسی گسترده‌تر می‌کند لذا لازم است که در قانون انتخابات جایگاه احزاب شفاف شود که طبیعتا می‌تواند در  بهبود معیارهای رجل سیاسی تأثیر بسیاری بگذارد.

ترقی در پایان خاطرنشان کرد: احزاب ملی می‌توانند در زمینه رجل سیاسی اظهار نظر کنند و این شامل تشکل‌هایی می‌شود که در 50 درصد استان‌های کشور تشکیلات عضو داشته و کنگره‌هایی با ظرفیت حداقل 300 نفر برگزار می‌کند لذا تشکل‌های صنفی که حیطه فعالیت محدودی دارند نمی‌توانند در این زمینه صاحب نظر باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار