گزارش/

پهپاد RQ170، گریزپایی که به دام صیاد افتاد

ایران در 13 آذر 1390 با شکار پهپاد «آر کیو 170» کاری کرد که جهانیان بفهمند ادعای ابرقدرتی آمریکا پوچ و بی‌اساس است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰ خبری پنتاگون را به لرزه انداخت؛ خبر توقیف یک فروند هواپیمای بدون سرنشین یا به اصطلاح پهپاد آمریکایی آن هم نه یک پهپاد معمولی، بلکه پرنده‌ای که ایالات متحده آمریکا از آن به عنوان جانور قندهار یاد می‌کرد.

جوانان ایرانی در نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این روز توانستند یکی از پرنده‌های جاسوسی، فوق پیشرفته و البته رادارگریز آمریکایی با نام «آرکیو ۱۷۰» را به اختیار بگیرند تا هم یانکی‌ها را در بهت فرو ببرند، هم توان رزم الکترونیک خود به رخ جهانیان بکشند و به صدر اخبار جهان بیایند.

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

مبارزه با تروریسم بهانه آمریکایی‌ها برای ورود به منطقه

پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و توهم آمریکایی‌ها مبنی بر انجام این عملیات تروریستی توسط مسلمانان؛ بهانه لازم برای لشکرکشی آمریکا به منطقه غرب آسیا فراهم شد و این اتفاق افتاد؛ جنگ در عراق و افغانستان به بهانه حضور گروه‌های تروریستی، چون القاعده درگرفت و در این بین فعالیت هوایی به خصوص یگان پهپادی آمریکا بیشتر از همه بود.

اما این تمام ماجرا نبود؛ آمریکایی‌ها که با پیروزی انقلاب ضربه سهمگینی خورده بودند برای رصد وضعیت ایران پا به منطقه گذاشتند و از این رو بیشترین فعالیت خود را بر فعالیت‌های پهپادی قرار دادند به نحوی که حتی بار‌ها به مرز‌های کشورمان نیز نزدیک شدند، اما جرات نفوذ را پیدا نکردند.

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

در همین زمان سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوای فضای سپاه با گسترش فعالیت پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی گزارش‌هایی را محضر فرمانده کل قوا می‌رساند و ایشان بر رصد تمام وقت این فعالیت‌ها تاکید می‌کنند؛ در نتیجه یگان‌های پدافند هوایی و جنگ الکترونیک نیرو‌های مسلح دستور رصد را می‌گیرند که این کار منجر به شکار پهپادهایی، چون «اسکن ایگل» اسرائیلی و «شادو ۲۰۰» آمریکایی می‌شود، اما ماجرا در این نقطه پایان نمی‌یابد.

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

کامل شدن سکته ناقص آمریکایی‌ها با شکار جانور قندهار

با گسترش فعالیت‌های پهپادی؛ آمریکا پرنده‌های فوق پیشرفته و رادارگریز خود را به منطقه فراخواند که در بین آن‌ها نام «آرکیو ۱۷۰» به چشم می‌خورد؛ هواپیمایی فوق پیشرفته و رادار گریز که مقامات پنتاگون روی آن حساب زیادی باز کردند و از این رو دوست نداشتند اطلاعات ساخت لو برود.

اما این کابوس آمریکایی‌ها در ۱۳ آذر ۱۳۹۰ به واقعیت تبدیل شد و «آرکیو ۱۷۰» آن‌ها که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود به دست نیرو‌های جنگ الکترونیک سپاه اسیر و در منطقه شمال شرقی؛ حومه شهر بردسکن فرود آمد.

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

پس از این کار؛ نیرو‌های سپاه احتمال واکنش از سوی آمریکایی‌ها در قالب دو فرضیه هلی‌برن تکاوران و بمباران منطقه فرود پرنده را دادند و برای احتمال بمباران هوایی پایگاه‌های موشکی را به حالت آماده‌باش درآوردند، چرا که احتمال فرضیه اول بسیار ضعیف بود.

اما پس از این توقیف آمریکایی‌ها که نمی‌خواستند به توان بالای جنگ الکترونیک ایران اعتراف کنند، در ابتدا اصل موضوع را تکذیب و اعلام کردند که ایالات متحده چنین پهپادی را گم نکرده است، اما ساعتی بعد نیروی هوایی آمریکا از گم‌شدن یک فروند پرنده بی‌سرنشین خود از اسکادران پهپاد‌های «آرکیو ۱۷۰» خبر داد و اعلام کرد که این پهپاد دچار نقص فنی در سیستم موقعیت‌یابی خود شده و در جایی سقوط کرده و نیروی هوایی قادر به یافتن آن نیست.

تأیید و تکذیب‌ها ادامه داشت و اکثر رسانه‌های مطرح جهان درباره شکار بزرگ ایران صحبت می‌کردند، اما مقامات آمریکایی همچنان از تأیید شکار این پرنده بدون سرنشین توسط ایران طفره می‌رفتند تا اینکه تصاویر و فیلم آن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.

با اثبات آمریکایی بودن این پهپاد و موفقیت بی‌نظیر ایران در شکار آن، باراک اوباما رسما اعلام کرد که از ایران خواسته که آن را به آمریکا بازگرداند، اما مقامات ایران در پاسخ به این درخواست، صراحتا گفتند که هرگز این پهپاد متجاوز را به آمریکا پس نمی‌دهند و حتی گفتند که آمریکایی‌ها باید منتظر باشند نمونه ایرانی آن را پس بگیرند؛ حرفی که مقامات پنتاگون آن را باور نکردند.

کاری بزرگ که بعد از یکسال انجام شد

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران بعد از گذشت یکسال خبری را که آمریکایی‌ها آن را یک ادعا می‌خواندند اعلام کرد؛ خبر رمزگشایی از هواپیمای آمریکایی که باز هم تعجب آن‌ها را بیش از پیش برانگیخت.

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

فرمانده هوافضای سپاه در تشریح ویژگی‌های این پهپاد گفته بود: موتور این پهپاد، اختلاف دما با محیط ایجاد نمی‌کند و به همین خاطر با حسگر حرارتی قابل ردگیری نیست و صدای موتور از مسافتی خاص به بعد، قابل شنیدن نیست و ابر سفید نیز به جا نمی‌گذارد؛ همچنین رنگ پهپاد به‌گونه‌ای است که از فاصله‌ای خاص به بعد قابل رؤیت نیست.

اما این پایان ماجرا نبود...

«آرکیو ۱۷۰» ایرانی که کابوس آمریکایی‌ها شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از این توقیف این پهپاد دست از کار نکشید و پس از رمزگشایی از «آرکیو ۱۷۰» کار طراحی و ساخت نمونه ایرانی آن را آغاز کرد؛ کاری که سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در مهرماه سال ۹۲ از آن خبر داد.

پس آن نیروی هوافضای سپاه در سال ۹۳ نمایشگاهی از دستاورد‌های خود را برگزار کرد؛ نمایشگاهی که عطر و بوی اقتدار داشت؛ افتتاح‌کننده نمایشگاه فرمانده معظم کل قوا بودند و طی آن از پهپاد «آرکیو ۱۷۰» ایران به طور رسمی رونمایی به عمل آمد؛ پهپادی که کار به روزرسانی آن تا همین لحظه ادامه دارد و تا کنون نمونه جدید آن هم ساخته شده است.

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

باز هم نوبت به مقامات و رسانه‌های غربی رسید تا با ادعا‌های پوچ این توان ایران را زیر سوال ببرند، اما در آبان همان سال تمامی پنبه‌های دشمن با پخش تصاویر و فیلم‌های پرواز آرکیو ۱۷۰ ایرانی یا به عبارت بهتر «سیمرغ» نامی که مردم بر آن نهاده بودند؛ رشته شد.

این اول راه بود و ایران تازه داشت قدرت طراحی خود را به رخ جهانیان می‌کشید؛ تازه دو سال از ساخت نمونه اولیه سیمرغ می‌گذشت که نیروی هوافضای سپاه اقتداری دیگر را رقم زد و نمونه جدید سمیرغ را با نام «صاعقه» در نمایشگاه خود رونمایی کرد. [بیشتر بخوانید]

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

پهپاد‌هایی که ایران ساخت نه فقط از حیث شکل بلکه از نظر تجهیزات بهتر از نمونه آمریکایی بود برای نمونه می‌توان به صاعقه اشاره کرد؛ آمریکا این پهپاد را برای جاسوسی ساخته بود، اما ایران توانست آن را به بمب‌های هوشمند نقطه زن مسلح کند؛ کاری که حتی خود امریکایی‌ها توان ان را ندارند.

ادعای پوچ آمریکایی‌ها؛ گریزپایی که به دام افتاد

این توان رزم ایران دوباره پس از جنگ تحمیلی که آمریکا در آن هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم دست داشت؛ نشان داد که هنوز هم مشت این به اصطلاح ابرقدرت غرب در برابر جوانان این مرز و بوم خالی است و جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه نخواهد گذاشت که فتنه‌گر بزرگ جهان خواب راحت داشته باشد.

گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۶
زنده باد ایران زنده باد جوانان پرافتخار ارتش و سپاه درود خدا بر شهدای این عرصه که اینها همه نتیجه خون این راست قامتان جاودانه تاریخند دمتان گرم دلاورمردان .
آخرین اخبار