اذعان نیویورک تایمز به دروغگویی سعودی‌ها:

موشک یمنی‌ها از سامانه دفاعی آمریکا در عربستان عبور کرده است

یک روزنامه آمریکایی نوشت موشکی که یمنی‌ها به سمت فرودگاه ریاض شلیک کردند از سامانه دفاعی «پاتریوت» عبور کرده و ادعای عربستان درباره انهدام آن کذب بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت موشکی که یمنی‌ها ماه گذشته به سمت فرودگاه ملک خالد در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند از سامانه دفاعی « پاتریوت» عبور کرده است.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است. خبر رسمی این بود؛ اینکه نیروهای سعودی یک فروند موشک بالستیک را که توسط نیروهای انصارالله یمن به سمت ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک شده بود، منهدم کردند. این خبر برای ریاض و همچنین واشنگتن که سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به عربستان سعودی فروخته بود یک پیروزی محسوب می شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز پس از این اتفاق در مسیر پرواز به ژاپن اعلام کرد: سامانه ما این موشک را از آسمان به بیرون راند. وی در ادامه مدعی شد هیچ کشوری نمی تواند چنین سامانه دفاعی بسازد و افزود آمریکا این سامانه را به همه کشورهای جهان می فروشد. اما، تحلیل تصاویر و فیلم های ویدئویی که از شلیک این موشک در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، درباره صحت این خبرهاایجاد  تردید می کند.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است نتایج تحقیقات گروهی از پژوهشگران و کارشناسان موشکی بر روی شواهد به دست آمده نشان می دهد که کلاهک موشک شلیک شده توسط یمنی‌ها آزادانه بر فراز سامانه دفاعی سعودی ها پرواز کرده و در آستانه اصابت به هدف خود –فردوگاه ملک خالد ریاض– بوده است. این کلاهک در فاصله بسیار نزدیکی از هدف خود منفجر شده تا جایی که صدای انفجار آن توسط مسافران فرودگاه شنیده شده و باعث ترس و وحشت آنها شده است.

موشک یمنی‌ها از سامانه دفاعی آمریکا در عربستان عبور کرده است

نگارنده گزارش همچنین می‌افزاید مقامات سعودی به درخواست های مسئولان این روزنامه برای اظهارنظر درباره نتایج این تحقیقات پاسخی ندادند. با وجود این، برخی مقامات آمریکایی درباره اینکه سعودی ها این موشک را منهدم کرده باشند، ابراز تردید کردند و افزودند شواهدی برای اثبات این ادعای ریاض وجود ندارد. آنها معتقدند موشک شلیک شده به سبب سرعت بالا و فشار زیادی که بر آن وارد شده، پیش از برخورد به هدف منفجر شده است.

این گزارش می افزاید نیروهای انصارالله یمن اکنون به اندازه ای قدرتمند شده اند که توانایی هدف قرار دادن نقاط مهمی از خاک عربستان سعودی را دارند. این موضوع احتمالاً باعث تغییر در موازنه قدرت در جنگ یمن خواهد شد که چندین سال درگیر بحران داخلی بوده است.

نگارنده مطلب همچنین اذعان می کند نتایج یافته های این تحقیق تردیدهای گذشته را درباره موفقیت فناوری دفاع موشکی آمریکا –که محور اصلی راهبرد دفاعی آمریکا و متحدانش را در قبال ایران و کره شمالی تشکیل می دهد– بیش از پیش افزایش می دهد.

جفری لوئیس، یکی از کارشناسان نظامی که تیم تحقیقاتی را سرپرستی کرده است، در این باره گفت: دولت ها درباره مؤثر بودن این سامانه ها دروغ می گویند و یا اینکه به آنها در این باره اطلاعات ناردستی داده می شود و این بسیار باعث نگرانی است.

 

انتهای پیام/

سعودی‌ها درباره انهدام موشک شلیک‌شده به سمت فردوگاه ریاض دروغ گفته‌اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار