جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛

مکزیکی‌ها درصدد شکستن طلسم یک چهارم

تیم ملی فوتبال مکزیک درصدد است تا با هدایت خوان کارلوس بتواند به نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی فوتبال مکزیک درگروه ششم رقابت های جام جهانی با تیم های آلمان، کره جنوبی و سوئد همگروه است و تلاش می کند تا به مرحله حذفی راه یابد و شگفتی ساز شود.

این تیم در 2-3 هفته مانده به پایان رقابت های انتخابی، در قاره آمریکای شمالی و مرکزی موفق شد با یک گل پاناما را شکست دهد تا ال تری (لقب تیم‌ ‌ملی فوتبال مکزیک) جواز حضور در جام جهانی روسیه را به دست بیاورد.

فوتبال این کشور از سال 1929 به عضویت فیفا درامد و آنها نخستین بازی رسمی شان را سال 1923 انجام دادند که مقابل گواتمالا به پیروزی 3 بر 2 رسیدند. همچنین بهترین پیروزی مکزیکی ها مقابل باهاما بود و بدترین شکست این تیم هم در تقابل با انگلیس بدست آمد.

تیم ملی مکزیک تاکنون در 15 دوره جام جهانی حضور داشته و بهترین نتیجه آن صعود به یک‌چهارم نهایی در سال‌های 1970 و 1986 است که در هر دو دوره میزبان آن مسابقات بود. مکزیک در منطقهٔ کونکاکاف مسابقه می‌دهد اما از سال 1991 به این‌سو همواره برای مسابقات کوپا آمریکا دعوت شده و 2 بار به نایب قهرمانی و 3 بار به مقام سومی دست یافته‌است.

طبق آخرین رنکینگ فیفا، شاگردان خوان کارلوس  در رده شانزدهم هسند و بهترین رده آنها چهارمی و بدترین آن 40 جهان است. در تاریخ فوتبال مکزیک،  کلودیو سوارز با 177 بازی، بیشترین تعداد بازی ملی را دارد و اقای گل آنها هم خاویر هرناندز ( چیچاریتو ) است.

کاپیتان مکزیک در جام جهانی، آندرس گواردادو 31 ساله است که در باشگاه رئال بتیس بازی می کند و موفق شده در 142 بازی 25 گل به ثمر برساند و در فهرست این تیم برای جام جهانی پس از هرناندز، در رده دوم آقای گل بازی های ملی این کشور قرار گرفته است.

سرمربی مکزیکی ها، خوان کارلوس اوسوریو است. آزتک ها با سرمربیگری این کلمبیایی و صدرنشینی مقتدرانه در مرحله انتخابی جام جهانی در منطقه آمریکای شمالی برای شانزدهمین بار جواز حضور در جام جهانی را کسب کردند.

اوسوریو ۸ ژوئن ۱۹۶۱ در سانتاروزا ده سابال کلمبیا متولد شد و پس از حضور در تیم های دپورتیوو پریرا، اینترناسیونال برزیل و وانس کالداس مکزیک در سال ۱۹۸۷ از فوتبال خداحافظی کرد.

دوران مربیگری اوسوریو سال ۲۰۰۰ با دستیاری اوتاویو زامبرانو اکوادوری در مترواستارز آمریکا شروع شد و پس از یک سال فعالیت در این تیم برای حضور در کادرفنی منچسترسیتی راهی انگلیس شد و تا سال ۲۰۰۵ به عنوان دستیار کوین کیگان و در ادامه استیوارت پیرس در جمع سیتیزن ها کار کرد.

او در فصل ۰۷- ۲۰۰۶ برای نخستین بار به عنوان سرمربی یک تیم فوتبال انتخاب شد اما نتوانست در میلوناریوس کلمبیا به موفقیتی برسد تا برای ادامه فعالیتش به شیکاگو فایر آمریکا برود. با این وجود دوران حضور اوسوریو در این تیم تنها تا دسامبر ۲۰۰۷ دوام یافت.

اوسوریو به دنبال جدایی از شیکاگو برای ۲ فصل هدایت نیویورک ردبولز را برعهده گرفت و قهرمانی لیگ ملی آمریکا در بخش کنفرانس غرب در سال ۲۰۰۸ را با این تیم کسب کرد.

این مربی ۵۶ ساله از اول ژانویه ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۱ روی نیمکت وانس کالداس مکزیک نشست و سال ۲۰۱۰ همراه با این تیم قهرمانی لیگ دسته اول را به دست آورد.

با این وجود دوران حضور اوسوریو در تیم مطرح پوئبلا تنها سه ماه دوام آورد و او مارس ۲۰۱۲ از سرمربیگری این تیم‌ اخراج شد.

طلایی ترین دوران سرمربیگری اوسوریو در عرصه باشگاهی بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ و در تیم اتلتیکو ناسیونال کلمبیا رقم خورد چراکه او توانست با این تیم سه قهرمانی لیگ، ۲ قهرمانی جام حذفی و یک قهرمانی سوپرلیگ کلمبیا را کسب کند.

این عملکرد درخشان سبب شد او در می ۲۰۱۵ به عنوان جانشین میلتون کروز در سائوپائولو برزیل منصوب شود اما به دلیل کسب نتایج ضعیف، اکتبر همان سال از سرمربیگری این تیم اخراج شد‌.

هشت روز پس از برکناری اوسوریو از سائوپائولو مسئولان فدراسیون فوتبال مکزیک از او به عنوان جانشین میگل هررا استفاده کردند.

کسب رتبه سوم جام ملتهای کونکاکاف، رتبه چهارم جام کنفدراسیون ها ۲۰۱۷ و صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ حاصل عملکرد اوسوریو در جمع آزتک ها است. او تاکنون آمار ۴۲ بازی، ۲۸ برد، ۸ مساوی و ۶ باخت را در تیم ملی مکزیک ثبت کرده است.

به هر حال تیم ملی مکزیک با بازیکنانی همچون اوچوا، مورنو، گواردادو، دوس سانتوس، کالوس ولا، خیمنز، چیچاریتو، لوزانو و... تلاش می کند تا در خاک روسیه طلسم مرحله یک چهارم نهایی را بشکند و بتواند به نیمه نهایی صعود کند.

گفتنی است، نخستین دیدار این کشور در جام جهانی با آلمان است.

انتهای پیام/

سبزپوشان درپی خلق شگفتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار