معاون صدای رسانه ملی در اختتامیه جشنواره «ایران من»:

رادیو باید با بازتعریف نقش خود در فضای رسانه ای جدید، دوباره همدم مردم شود

اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی، هنری مردم و رادیو «ایران من» برگزار شد.

برگزیدگان  جشنواره فرهنگی، هنری مردم و رادیو «ایران من»معرفی شدند/به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی، هنری مردم و رادیو «ایران من» عصر دوشنبه ۱۳ آذر در تالار اندیشه حوزه هنری، با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران و جمعی از مسئولان و شرکت کنندگان برگزار شد.

شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان گفت: امروز اگر رادیو بخواهد نقش خودش را در فضای رسانه ای به درستی ایفا کند‌ و در فضای امروز  تاثیرگذار باشد، باید یک بار دیگر خود را باز تعریف کند. ما امروز قدرت و برتری های گذشته را نداریم. قبلا برتری های رادیو و تلویزیون بسیاری از انحصارات و تجهیزات فنی بود؛ دکل هایی که در کوه ها نصب می کردند و این فرصت بی بدیل را در اختیار عناصر مشخصی قرار می داد تا پیام خود را به مردم برسانند. امروز اگرچه این فرصت ها وجود دارد و امکانات فنی قدرت رسانه ملی است، اما فضا و نقشه رسانه ای و بسیاری از مولفه های رسانه ای در جهان تغییر کرده است.

وی ادامه داد: اگر قبلا فقط چند نفر می نوشتند و چند نفر صحبت می کردند، امروز همه ما دستیابی به رسانه را داریم؛ بنابر این رادیو با باز تعریف خودش باید آن منش بی بدیل خود را به درستی بیابد و حفظ کند. جشنواره «ایران من»  روی همین موضوع دست گذاشته است. تعامل با مردم، ارتباط با مخاطب، شناخت نیاز مخاطب و اینکه آثار وجودی که از این رسانه منتشر می شود برگرفته از اندیشه و نیاز ها باشد. البته مخاطب نیز خود را در آن رسانه ببیند. رادیو به عنوان یک مونس، همدم و همراه امروز در فضای رسانه ای باید نیاز مخاطب را ببیند، گوش دهد و حرفی را بزند که این حرف وجه تمایز با بقیه حرف هایی که به طور مکرر در فضای مجازی پخش شده، داشته باشد .

شاه آبادی در خصوص جشنواره ایران من عنوان کرد:کاری که همکاران ما در رادیو ایران به آن مشغول هستند این است که استعدادهای نوین را در سراسر کشور به درستی شناسایی کنند، نیاز مخاطب و مصلحت کشور را ببینند، نیاز سنجی درست انجام دهند و براساس نیاز مخاطب در این سه رکن به درستی مدیریت کنند و ساعاتی خوش و ماندگار همراه با آموزه هاب دقیق و صحیح را به مردم ارائه دهند. من از همه عزیزانی که در معاونت صدا امروز تلاش می کنند صمیمانه تشکر می کنم که من را در میان خودشان پذیرفتند و فصل نوینی از فعالیت های من خدمت گذاری به آنها خواهد بود؛ امیدوارم گام های ارزشمندی باهم برداریم .

وی در خصوص فصل جدید معاونت صدا اظهار داشت: چشم انداز و هدف گذاری در دوره جدید معاونت صدا با کمک شما دیده خواهد شد و ما یک اقدام بلند و یک حرکت جهشی در جهت ارتقای کمی وکیفی رادیو برمی داریم. در این مدت هر چه که به مجموعه کارها نگاه کردیم، تلاش و سختی کار را شاهد بودیم و فاصله ما با نقطه هدف بیشتر شده است. همکاران ما  از اکثر حقوق مسلم خود بی بهره هستند؛ قطعا باید در دوره جدید معاونت صدا این کمبود و نیاز ها برطرف شود و بسیاری از کارهای انجام نشده و نقص ها باید در این دوره رفع شود. این قول را در جمع رادیویی می دهم که با تمام وجود در رفع موانع و سختی ها گام بر می داریم.

وی افزود: موضوعاتی این جشنواره  از جمله ایران مقتدر و اقتصاد مقاومتی، حلقه های مفقوده ای از فضای امروز کشورمان هستند. اگر قرار باشد به داشته های خودمان نگاه کنیم این رادیو است که می تواند اقتدار ایران را یکبار دیگر از زاویه های دیگر بررسی کند. باید به جای دیده شدن و توجه کردن به نیمه های خالی لیوان، به نقطه های افتخار و جایگاه رفیع کشورمان نگاه کنیم. اقتدار ، مولفه معین و مشخصی دارد، امروز اقتدار موضوعات مادی یا ظرفیت و توانایی های محدودی که در دنیا از آن نام برده می شود نیست. اگر مقام معظم رهبری از شهدا به عنوان نماد اقتدار کشور نام برده اند، یعنی فرهنگ در این حوزه رکن اصلی است. اگر در بسیاری از ماموریت های کلان گفته می شود که فرهنگ مقدم بر اقتصاد و سیاست است. یعنی فرهنگ می تواند نماد اقتدار باشد. پس این پرچم و سکان در دست اهالی فرهنگ است؛ باید به درستی بر روی موضوع اقتدار کار کرد و مولفه اقتدار را شناخت و برای جامعه معرفی کرد و به داشته های کشور در حوزه اقتدار ملی توجه و آنها را به رخ کشید.

شاه آبادی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی نیز از این نظر یک مولفه است؛ شاید در اسلام اقتصاد مقاومتی به عنوان یک رکن و زیر بنا نیامده باشد، اما امروز در عرصه فعالیت های کشور ما موضوع اقتصاد به یک پاشنه آشیل جدی تبدیل شده است. انتخاب رادیو ایران برای این دو موضوع به عنوان موضوع اصلی جشنواره نشان از توجه و دقت به این موضوع دارد .

معاون صدای رسانه ملی خاطر نشان کرد: راهکار ضربه زدن دشمنان به کشور در حوزه اقتصاد دیده شده است و ادبیات دنیا در مواجهه با انقلاب اسلامی بر روی اقتصاد بنیانگذاری شده است. بنابر این دو موضوعی که جشنواره به آنها پرداخته بسیار مهم است.  اگر جشنواره فرهنگی هنری ما این راه را انتخاب کرده، حرکتی عمیق و کارشناسی شده بوده و ما از همین ظرفیت و بستر برای ارتقای تعامل با مردم و ارتباط بیشتر مردم با رادیو استفاده می کنیم. عده ای می گویند که رسانه های دیگر آمده و فضا برای رادیو نیست و رادیو رسانه ای رو به تعطیل است. همین جشنواره ها و حضور مردم اثبات می کند که این نظرات اشتباه هستند و مردم با رادیو زندگی می کنند و برای رادیو برنامه ریزی دارند.

شاه آبادی تصریح کرد: سعی می کنیم با استفاده از فرصت این جشنواره ها، تعامل با مخاطبان خود را ارتقا دهیم و تلاش خواهیم کرد که رادیو بیش از گذشته یک همدم و همراه مداوم برای مردم باشد. رادیو می تواند این نقش را همان گونه که در گذشته انجام داده است در آینده هم به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

در ادامه این مراسم، بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران گفت: جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو «ایران من» یکی دیگر از تجربه رسانه ای رادیو است. این جشنواره تجربه ارزشمند برای من بود. این جشنواره جذابترین تجربه من بعد از چهار دوره جشنواره جوانه است.

وی ادامه داد: هر زمانی که رادیو ارتباط خود را با شنوندگان نزدیک کرد، ایده و نظرات آنها را به خوبی به دست آورد. زمانی که تنها وسیله ارتباطی نامه و تلفن بود، مخاطبان رادیو درخواست ها و درد دل های خود را با برنامه های رادیویی در میان می گذاشتند، اما این امکان تغییر شکل پیدا کرد.

مدیر شبکه رادیو ایران عنوان کرد: در دهه ۸۰ که اینترنت جایگاه ویژه ای پیدا کرد، سایت ها شکل بهتری را به وجود آوردند به مرور تولیدات رادیویی در فضای رسانه ای را شاهد بودیم .

احمدپور در خصوص آثار ارسالی رادیو ایران اظهار داشت: خوشبختانه در جشنواره ایران من صدها اثر رادیویی صوتی داشتیم. می توانم این اطمینان را بدهم که چندین اثر در رادیو ایران قابل پخش می شود. تعداد بیشتری از شرکت کنندگان در این جشنواره در جشنواره جوانه حضور داشتند و این پیشرفت کاملا مشخص است. از همه برنامه سازان برگزیده در جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو ایران دعوت می کنم که به عنوان برنامه ساز آزاد با رادیو ایران همکاری داشته باشند.

مدیر رادیو ایران بیان کرد: نزدیک به پنج هزار اثر به رادیو ارسال شده است.کار کردن برای این مخاطبان بسیار افتخار بزرگی است. قرار است آثار ارسالی را باشگاه ستاره ها به تدریج پخش کند.

در اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی، هنری مردم و رادیو «ایران من» اسامی برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر قرائت شد:

برگزیدگان جشنواره« ایران من»:

سمیرا حلاجیان، شهرام ایرانمنش، میثم کریمی، مینا مینویی، زهرا پور صفری، مهدی جواهری خواه، سارا اکبری، علی نصیر نژاد، فرهاد ناجی، نسرین ترشیزی برگویی، شیرین مستغاثی، لعیا حسنعلی زاده، سارا جلوداریان، نیلوفر محمودیان، آمنه نیک صفات، مرجان محسنیان، سعید غزنوی، احمد فیاض.

منتخبان جشنواره «ایران من»:

کاوه محمدی، مرتضی شفیع، غزل بهارستانی، مهدی عظیمی حسکوئی، محمد رهبری نژاد، فائزه موسوی بصیر، مصطفی توفیقی، پروین برهان شهرضایی، هدی حشمتیان، آتوسا فرهی، زهرا اکبری، آرش بائی، مژگان جعفری، امیر بیشه، محمد امین ناهیدی.

همچنین  در ادامه این مراسم عوامل برنامه رادیو جمعه  و گروه موسیقی پالت به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.