ناگفته هایی درباره مرحوم حبیب الله چایچیان

محسن قرایی نویسنده و پژوهشگر، ناگفته هایی درباره حبیب الله چایچیان را مطرح کرد.

ناگفته هایی درباره مرحوم حبیب الله چایچیانمحسن قرایی نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص حبیب الله چایچیان (حسان) گفت: گوشت و خون چایچیان ملقب با مذهب آمیخته شده بود؛ بهرحال فردی که مذهبی باشد علاقه ای به معروف شدن ندارد و بیشتر به دنبال راه و طریق مذهب است. به همین خاطر او  را کمتر از شعرهایش می شناسند.یک دلیل دیگر هم به سلوک خودش بر میگردد.

وی ادامه داد: اگر به شعرهای مذهبی و آیینی او نگاه کنید، خواهید دید که بیشتر شعرهای «حسان» خاص آل الله و امام حسین (ع) است؛ تا جایی که شعر معروف «امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود» را هیچ کس از یاد نخواهد برد و بارها در مراسم های سینه زنی و عزاداری هم مردم با این شعر اشک می ریزند.

قرایی تصریح کرد: علاوه بر شعرهای معروفی که از این شاعر برجسته شنیدیم، او شعرهایی هم چون ( دوست دارم که از غم جانسوز عاشورا بمیرم/ بنده آنگه باشم که از غم مولا بمیرم/ می کشد شرمم که بعد از او نفس آید هنوزم) را سروده است؛ شعری زیبا که در این شعرها سوگ شعر را می بینیم اما از دغدغه مندیهای مرحوم حسان در شعر، سوگ، پیام، عشق و حماسه بود.

وی افزود: برخی شاعران فقط به سوگ یا پیام و یا حماسه ای بودن شعر عاشورایی می پردازند، اما چایچیان این چهار رکن را در نظر می گرفت. مراسم بزرگداشتی که برایش برگزار کردیم از خاطرم نمی رود. در آنجا با شیوه شعر گفتنش آشنا شدیم و او درباره چگونگی سرودن شعر (آمدم ای شاه پناهم بده) می گفت که این شعر زبان حال حال مادرم بوده که به شعر درآمد. مادرم را با سختی به مشهد بردم و از زبان مادرم گفتم (آمده ام ای شاه پناهم بده).

قرایی با اشاره به شباهت ژولیده نیشابوری و حبیب الله چایچیان بیان کرد: این دو شاعر شبیه هم هستند، زیرا شعرهایشان بیشتر از خودشان معروف شده و حتی مراسم تشیع نیشابوری هم مثل چایچیان پر جمعیت برگزار نشد؛ اما  بیشتر از گذشته باید شعرهای آنها را مورد توجه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: حسان شعرهای زیادی گفته از جمله ( بار بگشایید اینجا کربلاست / آب و خاکش با دل و جان آشناست) که این شعرش برای اربعین بود. باید به این نوع شعرها بیشتر توجه شود، زیرا حسان در شعرهایش ارائه دهنده تفکر شیعی است؛ حتی علامه امینی برای «حسان» نامه ای نوشته بود که به حال و جان ایشان دعا می کنم.

انتهای پیام/

 

ویژگیهای شعرهای حبیب الله چایچیان از زبان یک پژوهشگر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.