انبارلویی‌ مطرح کرد؛

انباشت انبوه منابع؛ چالش امروزی آرشیو‌داری‌/ ضرورت نگهداری از آرشیو‌های دیداری – شنیداری

مدیر کل آرشیو‌های صدا وسیما‌ چالش آرشیو‌داری‌ را انباشت‌ اطلاعات و انبوه داد‌ه‌ها و منابع دانست.

انباشت اطلاعات و انبوه داد‌ه‌ها و منابع؛ چالش امروزی آرشیو‌داری‌/ ضرورت نگهداری از آرشیو‌های دیداری – شنیداریبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید انبارلویی‌ مدیر کل آرشیوهای‌ صدا و سیما در همایش آرشیو‌های دیداری‌ - شنیداری‌، چالش‌ها و فرصت‌ها که امروز در دانشگاه الزهرا‌ برگزار شد، گفت: حفظ میراث‌ آرشیو‌های دیداری و شنیداری‌ بسیار مهم است‌، آرشیو‌ها از نوع‌ دیداری و شنیداری‌ یک نوع از بافت‌ فرهنگی جامعه محسوب‌ می‌شوند، در حقیقت‌ اسناد فرهنگی یک جامعه‌ را می‌توان‌ به کتاب‌ها، موزه‌ها و آرشیو‌ها تقسیم‌ کرد‌، آرشیو‌های دیداری – شنیداری‌ امتداد کتب‌ و نسخ‌ خطی‌ هستند‌ که نگهداری از آنها ضروری است‌.

انبارلویی‌ با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرهای‌ ایران دیگر معماری 100 سال گذشته دیده‌ نمی‌شود، گفت: یک‌ اثر آرشیوی‌ می‌تواند‌ معماری‌ شهرها‌ در قرون‌ گذشته را به ما نشان بدهد‌.

وی‌ با اشاره به نگاه علمی به موضوع آرشیو‌ گفت: با توجه به‌ آسیب‌هایی که در زمینه حفظ اسناد وجود دارد‌، باید به آرشیو‌های دیداری – شنیداری‌ به صورت علمی نگاه کنیم‌، امروزه‌ در جهان‌ به آرشیو‌داری‌ به صورت یک علم نگاه می‌کنند‌.

مدیر کل آرشیو‌های صدا وسیما‌ چالش آرشیو‌داری‌ را انباشت‌ اطلاعات و انبوه داد‌ه‌ها و منابع خواند و گفت: وظیفه‌ ما حفظ اسناد‌ و منابع دیداری و شنیداری و در کنار آن اشاعه‌ آنهاست‌، در صورتی که بتوان‌ اسناد دیداری – شنیداری‌ را منتشر کرد به حفظ‌ آنها‌ نیز کمک کرده‌ایم‌.

انبارلویی‌ با اشاره به اینکه شناخت آرشیو‌ها و اسناد بسیار مهم است، گفت: عمر اسناد و آرشیوها‌ از عمر انسان‌ها بیشتر است‌ اما تمام تصمیماتی‌ که توسط‌ یک مدیر‌ گرفته‌ می‌شود‌ می‌تواند‌ عمر این اطلاعات را افزایش یا کاهش دهد‌.

وی با اشاره به اینکه‌ امروزه‌ در بسیاری از دانشگاه‌های جهان‌ رشته‌ حفظ‌ و نگهداری اسناد‌ و آرشیو‌های دیداری – شنیداری‌ تدریس‌ می‌شود، گفت: امروز در هجدهمین دوره‌ همایش‌های آرشیو‌های دیداری – شنیداری‌، چالش‌ها و فرصت‌ها باید بدانیم که کدام دانشی را باید فرا بگیریم‌ که بتوانیم‌ اسناد و آرشیو‌های خود را نگهداری کنیم‌.

انبارلویی‌ با ذکر این مطلب که شاید کسی فکر نمی‌کرد‌ فیلمی را که دهها‌ سال‌ پیش تولید شده است، بتوانیم با قابلیت‌ بهتری‌ نمایش دهیم، گفت: اگر یک مدیر ناآگاه‌ به علم آرشیوی‌ تصمیم‌ بگیرد اسناد آنالوگ‌ خود را به دیجیتال‌ تبدیل‌ کند یک فاجعه در حفظ این اسناد رخ می‌دهد چراکه معلوم‌ نیست در سال‌های بعد چه قابلیت‌هایی برای نمایش بهتر این آثار به وجود می‌آید. متأسفانه‌ بعضی‌ از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند نگهداری آرشیو‌ها را به کسانی بدهند که در رشته‌های دیگری تحصیل کرده‌اند.

وی با طرح این سؤال که تحول در حفظ، نگهداری و اشاعه آرشیو‌ها چگونه است؟، گفت: اول باید دید کدام آسیب‌ اهمیت‌ نگاه به آرشیو‌ها را کاهش‌ داده است که مهم‌ترین عامل‌ حضور فضای مجازی‌ است، فضای مجازی وقت انسان را گرفته و نمی‌گذارد فرد به کتب و اسناد آرشیوی‌ مراجعه کند. فضای مجازی دریایی‌ است با عمق بسیار کم ولی در عین حال که تهدید است فرصت هم محسوب می شود. فضای مجازی فرصت‌ می‌دهد تا ما کتب‌ و دیگر منابع آرشیوی‌ را با روشی‌ منظم‌ برای مردم‌ اطلاع‌رسانی کنیم.

انبارلویی‌ با اشاره به اینکه باید با داشتن تکنولوژی‌ لازم به حفظ و اشاعه‌ آرشیو‌های دیداری – شنیداری بپردازیم‌، گفت: این تکنولوژی‌ ابزار نیست‌ بلکه علم آرشیوی‌ است.

لزوم استفاده از فضای مجازی در ارائه آرشیوهای ملی

انبار لویی با بیان اینکه باید برای انتشار اسناد و منابع موجود از فضای مجازی استفاده کرد، اظهار کرد: به جای اینکه صبر کنیم تا مردم به سراغ کتب و منابع دیگر آرشیوی بیایند، باید به کمک فضای مجازی برای انتشار آنها اقدام کنیم.

مدیر کل آرشیوهای صدا و سیما با اشاره به اینکه ما در آرشیوهای صدا و سیما افتخار داریم که از فارغ التحصیلان رشته های مطالعات آرشیوی و کتاب داری استفاده می کنیم، گفت: شاید کمتر سازمانی مصوب کرده باشد نیروی انسانی تحصیل کرده در رشته های مرتبط با این موضوع را استخدام کند. همچنین در صورت درخواست دانشگاه های کشور به استفاده از آرشیوهای صدا و سیما، امکان دسترسی به آرشیوهای سازمان برای دانشجویان وجود دارد.

انبارلویی یادآور شد: روزهای چهارشنبه هر هفته در برنامه خانواده شبکه اول سیما، قسمت هایی از آرشیو سازمان صدا و سیما پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.