باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

باتلاقی که آل‌سعود در آن دست‌ و پا می‌زند/ ضد و نقیض‌ سیاست‌های اتحادیه عرب

تاریخ نشان‌داده که آغازکننده جنگ، هیچ‌گاه پایان‌دهنده جنگ نیست.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی عملیۀ عاصفه الحزم یا به عبارتی عملیات طوفان قاطعیت با حمله هوایی ائتلافی از کشور‌های مرتجع منطقه که عربستان سعودی در راس آن‌ها قرار داشت و به منظور رویارویی با جنبش انصارالله یمن در خاک این کشور آغاز شد.

این مداخله نظامی با حمایت کشور‌های عربی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین، پاکستان و جیبوتی انجام شد، حتی برخی از کشور‌های آفریقا از جمله سومالی که جایگاه نظامی والایی در دنیا ندارند نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی کشور خود را برای حمله دادند و اتحادیه عرب از این عملیات حمایت کرد.

باتلاقی که آل‌سعود در آن دست‌ و پا می‌زند/ ضد و نقیض‌های سیاست‌های اتحادیه عرب

این عملیات بیشتر دربردارنده حملات هوایی بود و بیشتر تمرکز آنان بر روی مناطق اداری و نظامی شهر صنعا بود. عملیاتی که قریب به هزاران کودک، زن و مرد یمنی را به شهادت رساند و منجر به آوارگی هزاران یمنی شد. همچنین عربستان سعودی با مداخلات خود از ورود دارو و مواد غذایی به این کشور جلوگیری کرد.

این عملیات ۲۷ روزه در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ میلادی از سوی عربستان سعودی به اتمام رسید. این کشور نیز اعلام کرد که به اهداف خود از جمله نابودی موشک‌های انصار الله دست یافت. اما این به معنای پایان ماجرا نبود و عربستان سعودی عملیات جدیدی تحت عنوان احیای امید را آغاز کرد تا بدین گونه اقداماتی در راستای رفع بحران‌های سیاسی یمن انجام دهد، اما در حقیقت آغاز این رویداد، رویارویی با جنبش‌ انصارالله بود.

باتلاقی که آل‌سعود در آن دست‌ و پا می‌زند/ ضد و نقیض‌های سیاست‌های اتحادیه عرب

نقش ایران در بحران‌ یمن

 درست زمانی که یمنی‌ها مورد حملات نظامی اعراب قرار گرفته بودند، چند هیئت حوثی در سال ۲۰۱۵ وارد خاک ایران شده بود و چند توافق نامه اقتصادی میان یمن و کشورمان منعقد شد. ایران یکی از معدود‌ترین کشور‌هایی بود که به حمایت از مردم یمن به پا خاست و در این سال‌ها از هیچ کمکی چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه سیاسی دریغ نکرد. برخی از چهره‌های سرشناس کشورمان نیز تا کنون نسبت به این مسئله از خود واکنش نشان دادند و حمایت از مردم یمن را وظیفه هر مسلمانی برشمردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در یکی از بیانات خود در جمع مداحان اهل بیت عنوان کرده بودند که سعودی‌ها با تجاوز به یمن، اشتباه کردند و بدعت بدی در منطقه بنیان گذاشتند. ایشان همچنین اقدامات دولت سعودی در خاک این کشور را به جنایات صهیونیست‌ها در غزه تشبیه کرده بودند.

باتلاقی که آل‌سعود در آن دست‌ و پا می‌زند/ ضد و نقیض‌های سیاست‌های اتحادیه عرب

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ریاست جمهوری کشورمان در مراسم افتتاحیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اعلام کرده بود که یمن هم از دست متجاوزین نجات خواهد یافت و ملت مقاوم و فداکار یمن متجاوزان را پشیمان خواهد کرد. همه این‌ها درست است، اما فرصت‌هایی که از دست رفته چگونه جبران خواهد شد؟

سردار سرلشکر یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در حاشیه سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود که سعودی‌ها که اکنون روابط خود با صهیونیست‌ها را آشکار کرده اند و واقعیت این است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن شکست خوردند و آن را باید بپذیرند.

 پاسخ قاطع یمن به عربستان و امارات

یمن میدانی بود که ولیعهد جوان عربستان سعودی با آرزوهای بچه‌گانه خود به خاک و خون کشید، چرا که با شروع  موج بیداری اسلامی در میان کشورهای منطقه  و رسیدن  این موج  به یمن  با سیاست‌های زورگویانه عربستان مواجه شد، حکومت آل سعود تصمیم گرفت در این میان حکومت را انتخاب کند، چرا که به دنبال تأمین منافع خود از طریق حکومت دست نشانده در منطقه بود.

۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی نیرو‌های مشترک یمنی، یک فروند موشک بالستیک از نوع برکان (آتشفشان) را به فرودگاه عبدالعزیز در جده شلیک کردند. در این میان، اما برخی منابع عربی اعلام کردند که هدف اصلی یمن مورد هدف قرار دادن مکه مکرمه بوده و با این اقدام بیشتر درصدد انحراف افکار عمومی و پیشروی بیشتر در خاک یمن بودند.

 باتلاقی که آل‌سعود در آن دست‌ و پا می‌زند/ ضد و نقیض‌های سیاست‌های اتحادیه عرب

سوم دسامبر ۲۰۱۷ میلادی نیرو‌های جنبش انصارالله، یک موشک کروز را به نیروگاه هسته‌ای براکه در ابوظبی شلیک کردند. این اقدام به هیچ وجه غیر منتظره نبود، چرا که مداخلات نظامی این کشور در خاک یمن به اوج خود رسیده بود و محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله چندی پیش نسبت به این مسئله واکنش نشان  داده بود که ابوظبی هدف اصلی و مستقیم موشک‌های ماست.

عبد السلام همچنین پس از تخریب این نیروگاه هسته‌ای در اظهاراتی بیان کرد: امروز وقتی رئیس حزب کنگره مردمی می‌گوید که مشکل میان ما از دو سال و نیم و سه سال پیش وجود داشته است، نشان می‌دهد که مشکل از جانب ما نبوده، بلکه مشکل انقلاب ملت علیه کسانی بوده است که سالیان سال قدرت را در کشور به دست داشته‌اند.

ضد ونقیض‌های سیاست‌های اتحادیه عرب

حمله اخیر یمن به ابوظبی خشم عربستان را برآشفت و احتمال آن می‌رود به دلیل حمایت‌های این کشور از امارات متحده عربی، دولت آل سعود بر میزان مداخلات نظامی و جنایات خود در خاک یمن بیفزاید. آل سعود و امارات متحده عربی که در جریان کودتای علی عبدالله صالح رئیس جمهور مستعفی یمن نافرجام ماند، اکنون خود را بازنده‌های میدان می‌دانند و نمی‌دانند چگونه از باتلاقی که در آن قرار گرفته اند، خارج شوند. علاوه بر این موضوع، طی چند هفته اخیر عربستان با تنش‌های داخلی و دستگیری‌های متعدد شاهزادگان سعودی مواجه بوده و آل سعود در اوضاع نابه سامانی به سر می‌برد، بنابراین انتظار می‌رود سیاستمداران ناپخته این کشور از اقدامات خود در یمن دست بردارند و ساعاتی را صرف بهبود اوضاع داخلی کشورشان، صرف کنند.

از سویی دیگر چندی پیش احمد ابوالغیظ دبیر کل اتحادیه عرب در حاشیه کنفرانس گفت‌وگو‌های مدیترانه در رم عنوان کرده بود: ما نمی‌خواهیم بیش از این روابط با ایران رو به وخامت برود. کشور‌های عربی آماده ورود به مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق‌هایی جهت ثبات منطقه خاورمیانه هستند. نکته جالب این مسئله این است که اظهارات مذکور از زبان اشخاصی شنیده می‌شود که همواره برنامه‌هایی در راستای بر هم زدن امنیت منطقه انجام داده اند.

باتلاقی که آل‌سعود در آن دست‌ و پا می‌زند/ ضد و نقیض‌های سیاست‌های اتحادیه عرب

روزنامه مصری الوطن نیز به نقل از ابوالغیظ نوشته بود: مهم این است که ایران از برخی اقدامات خود در منطقه دست بردارد. این اظهارات در حالی از سوی دبیر کل اتحادیه عرب مطرح می‌شود که تا کنون ایران از هیچ گونه اقدام در جهت ایجاد ثبات در منطقه دریغ نکرده است و درواقع این عربستان است که به هیج وجه نمی‌خواهد شکست خود در یمن را بپذیرد و اکنون به منظور برون رفت از این وضع، از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند.

در کلام آخر باید یادآور شد که تاریخ نشان داده که آغازکننده جنگ هیچ‌گاه پایان‌دهنده جنگ نیست و نمونه بارز این مسئله را می‌توان در جنگ تحمیلی هشت‌ساله دولت عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و پیروزی کشورمان یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی کلحسین روستای قلامزیار بروجرد
۱۷:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
خداوندا آل سعود وحاکمان دول عرب خلیج فارس را که بر گرده مسلمانان این منطقه سوارند ویکه تازی می کنند به لطف خودت نابود شان گردان آمین یارب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
تا پیروزی حق بر باطل چیزی نمونده مرگ بر ال سعود اسراییل وراس اینها مرررررررررررررررگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
نیرومند
۲۱:۰۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود و همدستانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
این باتلاق هم نتیجه اعمال خودشونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی حقیقت طلب
۱۹:۰۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
بزودی وعده خداوند تحقق خواهد یافت و هر چه کردید و اعمالتان به سوی خودتان بر خواهد گشت. آن روز زمانی است که دیگر لحظه ای برایتان بخشش و توبه ای پذیرفته نخواهد گشت, حال کورید و نادان نمیدانید چگونه داخل آتشی که افرخته اید خواهید سوخت آن زمان بسیار نزدیک حال ظلم کنید بکشید و آتش بیافروزید همانا که خداوند بر همه چیز آگاه است
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
این السعودنابودبشه همه جا صلح وارامشه، کی نابودمیشن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
بسم رب الشهدا و الصدیقین : انشاءالله با استناد به قران کریم و عمل کردن به سوره النساء آیه هفتاد الی هفتادوشش ریشه فاسد سرطانی آل سقوط خائن جنایتکار صهیونیستی انگلیسی امریکایی تروریست کودک کش و رژیم غاصب صهیونیستی نسل کش کودک کش مظلوم کش فاسد و فاسق با اتحاد و اقتدار امت مستضعفین متحد حزب الله جهان اسلام کنده خواهد شد و تمدن بزرگ و باشکوه و با عظمت و قدرتمند و ثروتمند و مقتدر امن و امان و با رفاه عدل گستر و یکپارچه اسلامی قرآنی جهان اسلام ناب محمدی ص تشکیل خواهد شد با استقامت و پایداری و مقاومت و صبر و امید و توکل و اخوت و همدلی و همبستگی و ولایت مداری با فرهنگ و قوانین و استانداردهای اسلامی قرآنی و ولایت پذیری تشکیل خواهد شد انشاءالله ، و قدرت اول جهان از هر لحاظ خواهد شد و تمامی ریس جمهورهای کشورهای جهان اسلام متحد نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهان اسلام ناب محمدی ص خواهند شد . اللهم عجل لولیک الفرج ،لبیک یا رسول الله ص لبیک یا صاحب الزمان عج ، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرج انشاءالله .
Iran (Islamic Republic of)
نقی
۱۵:۴۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
ال سعود هم مثل داعش نابود میشه انشا االله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
انشالله نابودی ال سعود .مرگ بر ال سعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
مرگبر ال سعود
Netherlands
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
انشالله نابودی تک تک ال سعود واسرائیل وداعش جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
مرگبر اسرائیل وداعش وال سععععود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
مرگبر اسرائیل وداعش وال سععععود
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
انشالله نابودی ال سعود واسرائیل
آخرین اخبار