فرسایش خاک؛

به روز نبودن نقشه‌های خاک درایران

عضو هیئت‌علمی دانشگاه لرستان گفت: نقشه‌های خاک در ایران بیش از ۴۰ سال است که به‌روز نشده‌اند و اطلاع دقیقی از میزان فرسایش خاک نداریم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ حمیدرضا متین فر عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به عدم قطعیت در مساحت اراضی قابل کشت کشور اظهار داشت: بخش خاک چالش‌های متعددی دارد و هنوز آمار دقیقی از میزان فرسایش خاک در ایران نداریم و تنها به صورت برآوردی آماری اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد‌ها سالانه ۲ میلیارد تن خاک در کشور دچار فرسایش می‌شود، تصریح کرد: این میزان فرسایش خاک، شامل خسارت ۵۶ میلیارد دلاری به منابع خاک می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه تغییر کاربری اراضی مثل خوره به جان اراضی کشاورزی و باغی افتاده است، افزود: از سوی دیگر شوری ثانویه را در خاک‌ها می‌بینیم، این مشکل در دشت سیلاخور لرستان به وضوح دیده می‌شود و سالانه هزاران هکتار از اراضی کشور دچار شوری ثانویه می‌شوند.

متین فر با اشاره به اینکه نقشه‌های خاک در ایران هنوز به روز نشده اند، تصریح کرد: متاسفانه از دیگر مشکلاتی که در حوزه منابع خاک وجود دارد، بهره برداری نامتناسب با پتانسیل اراضی است.

وی با بیان اینکه روش‌های خاکشناسی رقومی برای احصای ظرفیت‌ها و تهدید‌های منابع خاک کشور باید به کار گرفته شود، تصریح کرد: خاکشناسی رقومی، شامل روش‌های مبتنی بر قابلیت‌های سامانه کامپیوتری، اطلاعات مکانی و سیستم داده‌های رقومی توصیفی است که با صرف وقت و هزینه کم اجرا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه برآورد میزان ماده آلی خاک، میزان فرسایش خاک، رطوبت خاک و منابع آب زیرسطحی با بهره گیری از روش‌های خاکشناسی رقومی امکان پذیر است، افزود: بسیاری از کشور‌های دنیا نقشه‌های خاک را به وسیله همین روش‌ها به روز می‌کنند و این در حالی است که در ایران بیش از ۴۰ سال است که نقشه‌های خاک به روز نشده اند.

انتهای پیام/م

نقشه‌های خاک درایران به‌روز نیستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.