ایندیپندنت: تا زمانی که ترامپ روی کار است، نباید به اتحاد با دولت آمریکا دلخوش بود

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به بررسی روابط دولت‌های انگلیس و آمریکا و پیامدهای رابطه با ترامپ برای لندن پرداخت.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت: تا زمانی که ترامپ روی کار است، نباید به اتحاد با دولت آمریکا دلخوش بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در مقاله‌ای نوشت: معمولاً شهروندان آمریکایی که با اتهامات جنایی در دادگاه روبرو می‌شوند، می‌گویند: با توجه به متمم پنجم قانون اساسی آمریکا، از دادن پاسخ به سؤال‌هایی که منجر به محکوم کردنِ خودمان می‌شود، خودداری می‌کنیم، زیرا قانون اساسی آمریکا چنین حقی را به ما داده است.

نویسنده این مقاله افزود: این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، بدون این که تحت فشار هیچ دادستان یا دادگاهی باشد، اخیراً توئیتی فرستاده است که گویی عمداً خود را محکوم کرده است. در اوایل سال جاری میلادی، هنگامی که دونالد ترامپ مایکل فلین، مشاور امنیت ملی اسبق خود را از کار برکنار کرد، گفت: من به این علت مایکل فلین را برکنار کردم که به مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا، دروغ گفته بود. این در حالی است که در دوم دسامبر (سه روز پیش) ترامپ در توئیتی نوشت: من به این علت مایکل فلین را اخراج کردم که به معاون رییس جمهور آمریکا و به «اف بی آی» (پلیس فدرال آمریکا) دروغ گفته بود.

این توئیت نشان می‌دهد که ترامپ از همان بدو امر، می‌دانسته که مایکل فلین به «اف بی آی» دروغ گفته است. از اینرو، این که ترامپ از جیمز کومی، رییس وقت اف بی آی خواسته بود از پیگیری اتهامات مایکل فلین صرف‌نظر کند و پس از آن‌که کومی این درخواست ترامپ را نپذیرفت، رییس جمهور آمریکا وی را از مقام ریاست اف بی آی اخراج کرد، به مثابه ارتکاب جرمِ سنگینِ «ممانعت از اجرای عدالت» است. براساس قوانین آمریکا، ارتکاب این جرم از سوی رییس جمهور آمریکا آنقدر جدی تلقی می‌شود که یکی از جرایمی است که می‌تواند به استیضاح و اخراج رییس جمهور آمریکا از مقامش منجر شود. البته حتی اگر ارتکاب چنین جرمی از سوی ترامپ به اثبات برسد، الزاماً و به صورت خودکار، به استیضاح و اخراج وی منجر نخواهد شد، ولی دلیلی قوی به دست مخالفان ترامپ خواهد داد که خواهند توانست با استفاده از آن، روند استیضاح وی را در کنگره آمریکا آغاز کنند.

در ادامه این مقاله آمده است: ارتباط نزدیک انگلیس با دولت کنونی آمریکا برای کشور ما سودمند نخواهد بود، زیرا نه‌تنها ترامپ در شرایط متزلزلی در درون آمریکا قرار گرفته است، بلکه به‌کرات دیده شده است که وی به وعده‌هایی که می‌دهد وفا نمی‌کند. علاوه بر این، کلاً انتظار نمی‌رود که آمریکا پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) توافق تجاری سریع و سخاوتمندانه‌ای با انگلیس امضا کند. نه‌تنها انعقاد توافقات تجاری معمولاً مسئله‌ای زمان‌بر است، بلکه آمریکا هرگز در تعاملات بازرگانی خود با قدرت‌های خارجی سخاوتمند نبوده است. تنها جنبه‌ی روابط «ویژه» انگلیس با آمریکا پس از سال 1945 (پایان جنگ جهانی دوم) این بوده است که ما (انگلیس) همواره امتیاز داده‌ایم و آمریکا همواره از ما امتیاز گرفته و از منافع روابط ویژه‌اش با ما بهره‌مند شده است.

نویسنده این مقاله در پایان هشدار داد: ترامپ برای منافع ملی انگلیس خطرناک است. متیو نورمن سپس پیشنهاد داد: بهترین روش تأمین منافع ملی انگلیس این است که ما نتیجه همه‌پرسی برگزیت را معکوس کنیم، در اتحادیه اروپا باقی بمانیم و متحدان متمدنِ خود را در اروپا در آغوش بکشیم، تا زمانی که شاید بار دیگر نمودی از سلامتِ عقل در واشنگتن دی سی (پایتخت آمریکا) نمایان شود، زیرا انگلیس، تا زمانی که ترامپ روی کار است، نباید به اتحاد با دولت آمریکا دلخوش باشد.

 

انتهای پیام/

 

فراز و فرود رابطه انگلیس با دولت ترامپ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار