فرهنگ قرآنی حاکم در کشور، از برکات انقلاب اسلامی است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: فرهنگ قرآنی حاکم در کشور، از برکات انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری آواها و نغمات دینی آیات ترنم آسمانی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی، فرهنگ قرآنی در سراسر کشور حاکم شده است، گفت: قبل از انقلاب اسلامی قرآن بیشتر شب‌های جمعه در قبرستان‌ها قرائت شده و به عنوان جهیزیه در کنار آیینه و شمعدان به خانه بخت فرستاده می‌شد.

وی با اشاره به قسمت تواشیح برنامه، اظهار کرد: تواشیح در لغت به معنی زینت و آرایش است، لذا به اشعاری که به نوعی از نظر وزن، مضمون و محتوا شادتر و جذاب‌تر از اشعار دیگر است تواشیح گفته می‌شود.

وی ادامه داد: تواشیح از حیث کاربردی و از حیث اصطلاحی یک آواز دینی است که موضوعاتی در ارتباط با دعا، مدح حضرت رسول اکرم(ص) و یا در مدح ائمه اطهار(ع) خوانده می‌شود؛ زبان تواشیح عربی و مملو از هنرهای زیباست.

وی افزود: در تاریخ اسلام آمده است که هنگام ورود پیامبر اسلام(ص) به مدینه، اشعاری در قالب تواشیح خوانده شد و در عهد حکومت مروانیان نیز طارق بن زیاد جزیره‌ای فتح کرد که بعدها این جزیره به نام اندلس شناخته شد و مسلمانان تا سال ۸۰۷ هجری قمری بر اندلس حاکم شدند و در آن هنگام به تاثیر از طبیعت زیبا که وصف آن در جزیرة‌العرب بر سر زبان‌ها بود، اشعار شکل جدیدی پیدا کرده و از حماسی به شعر لطیف و پرعاطفه تبدیل شدند.

وی گفت: در این جزیره، محتوای اشعار از خون و جنگ به آبشار، گل و بهار تغییر پیدا کرد، وزن‌های بلند شعری به وزن‌های کوتاه تبدیل شده و در کنار تواشیح، قالب‌های شعری مستقلی پدید آمد که شش قسم داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: طبق نظر ابن خلدون تواشیحی که امروز به یادگار مانده، ابتدا در همان اندلس پدید آمده است و این تواشیح در ابتدا برای غنا وزن گردید و موضوعات آن نیز عموما غزل و وصف طبیعت بود که سپس به مدح سلاطین و امرا و بعد در مجالس عروسی و بعدها هم برای مدح حضرت رسول(ص) به کار گرفته شد.

وی گفت: تواشیح قرائت شده برای پیامبر اسلام از شان و منزلت والایی برخودار بوده و از حیث معنوی هم مفاهیمی چون ایمان و عشق به آن حضرت را در خود دارد، هر چند در حال حاضر همین تواشیح بیشتر با محتوای مدح، تضرع و دعاست ولی در برخی موارد در مرثیه هم به کار برده شده است.

وی با بیان اینکه تواشیح در مدح رسول اکرم(ع) یک مکتب موسیقی عربی مستقل است، خاطرنشان کرد: این مکتب با سایر مکاتب موسیقی غرب فرق دارد، لذا ما باید از تواشیح‌سرایان قدردانی کنیم و اجرای تواشیح توسط مهدی محمد‌زاده نیز باعث افتخار ماست.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه ما در رابطه با قرآن وظایف سنگینی داریم، یادآور شد: قرائت قرآن، آشناسی با مفاهیم، تدبر در قرآن و در نهایت عمل به قرآن از وظایف ماست.

 

انتهای پبام/ش

برگزاری جشنواره سراسری آواها و نغمات دینی آیات ترنم آسمانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.