روزنامه صهیونیستی فاش کرد؛

ناگفته‌هایی از شروط علی عبدالله صالح برای اتحاد با عربستان سعودی

روزنامه صهیونیستی به ناگفته‌هایی از شروط علی عبدالله صالح برای اتحاد با عربستان اشاره کرد و از ناکامی آل سعود در جنگ یمن خبر داد.

هاآرتص گزارش داد۴ شرط علی عبدالله صالح برای اتحاد با عربستان و امارات/ شکست ریاض و ابوظبی برای تغییر رژیم در یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به بررسی سیاست‌ها و رویکرد آل سعود در عرصه منطقه‌ای پرداخت .

این گزارش در ادامه می‌نویسد؛ به محمد بن سلمان که قرار است به زودی پادشاه عربستان شود غبطه نخورید. این هفته سیاست خارجی این آقا ۲ ضربه دردناک متحمل شد. ۲ روز پیش علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین این کشور، ۲ روز بعد از اینکه تصمیم گرفت با عربستان وارد تعامل شود کشته شد. درحالیکه این خبر کاخ سعودی‌ها را لرزاند، سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان نیز استعفای خود را پس گرفت. استعفایی که تحت فشار‌های عربستان صورت گرفته بود.

عربستان سعودی در هر دوی این کشور‌ها جنگ همه جانبه‌ای را برای مقابله با نفوذ ایران آغاز کرده است، اما در هر دو کشور شرایط علیه آل سعود است و شیب آن به ضرر عربستان لغزنده شده است.

پس از صرف میلیارد‌ها دلار در جنگ، محمد بن سلمان به این نتیجه رسیده است که صرف هزینه سنگین پیروزی در جنگ را تضمین نمی‌کند و اتکا به عبد ربه منصور هادی بی فایده است. به همین خاطر است که اخیرا گفته شده شاهزاده بن سلمان به دنبال راه‌هایی برای خروج از جنگ با استفاده از مسیر‌های دیپلماتیک است.

هاآرتص با اشاره به این مسائل اضافه می‌کند؛ محمد بن سلمان به پیشنهاد محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات از علی عبدالله صالح خواستند که از همراهی با حوثی‌ها دست بکشد و با آن‌ها وارد ائتلاف شود. عبدلله صالح نیز این پیشنهاد را به همراه ۴ شرط قبول کرده است. شروط عبدالله صالح این بود که اولا نامش از لیست تحریم‌های بین‌المللی حذف شود، ثانیا در یمن جدید جایگاهی سیاسی  داشته باشد، ثالثا امنیت خود و خانواده اش تضمین شود و در اخر خواسته‌های مالی‌اش نیز اجابت شود.

این گزارش می‌گوید که عربستان و امارات با این پیشنهاد که شامل صرف نظر کردن از منصور هادی نیز بوده، موافقت کرده‌اند و به علی عبدالله صالح چراغ سبز داده تا انقلاب خود را آغاز کند.

هاآرتص با اشاره به شکست طرح عربستان و امارات گزارش داده که حوثی‌ها پس از مطلع شدن از این توطئه تا لحظات آخر عبدالله صالح را تحت فشار گذاشته تا به آن‌ها پشت نکند و متحد آن‌ها باقی بماند.  

این گزارش در پایان می‌نویسد که اکنون عربستان و امارات هیچ گزینه باارزشی برای ریاست جمهوری در یمن ندارند و گزینه هایشان مطلوب نیستند. ادامه جنگ نیز برای آن‌ها بسیار گران است چه از نظر اقتصادی و چه از نظر دیپلماتیک. طرح عربستان برای تغییر رژیم در یمن شکست خورده و آن‌ها فهمیده‌اند که برای توقف ایران در لبنان و یمن نمی‌توانند هرچیزی را دیکته کنند.  

انتهای پیام/

شکست ریاض و ابوظبی برای تغییر رژیم در یمن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
چاه کن همیشه ته چاه است
آخرین اخبار