تشکیل جلسه سازمان همکاری اسلامی در ترکیه برای بحث درباره بیت‌المقدس

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد نشست آینده سران سازمان همکاری اسلامی به منظور گفتگو درباره بیت‌المقدس در استانبول برگزار می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، جلسه سازمان همکاری اسلامی را در روز ۱۳ دسامبر در استانبول برگزار خواهد کرد تا اقدام احتمالی آمریکا درباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به بحث و گفتگو گذاشته شود.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در گفتگو با خبرنگاران در آنکارا گفت: «با توجه به تحولاتی که حساسیت نسبت به وضع بیت المقدس را افزایش می‌دهد، آقای رئیس جمهور خواستار تشکیل نشست سران سازمان همکاری اسلامی به منظور اتخاذ اقدام مشترک میان کشور‌های اسلامی شده است.»

او گفت: این نشست روز ۱۳ دسامبر برگزار خواهد شد. با این‌حال، سران کشور‌های اسلامی تاکنون درباره شرکت در این نشست اظهار نظر نکرده‌اند.

ترکیه اکنون ریاست سازمان همکاری اسلامی را به عهده دارد.

کالین هشدار داد به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر، که پیش‌بینی می‌شود ترامپ در ساعات آینده روز چهارشنبه آن را اعلام کند، «اشتباهی بزرگ» و خلاف توافق‌های بین‌المللی خواهد بود.

کالین گفت: «بیت المقدس شرف ماست، نفع مشترک و خط قرمز ماست.» او همچنین از دولت آمریکا درخواست کرد: «به سرعت از انجام این اشتباه خودداری کند.»

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: اقدام احتمالی آمریکا خطر «شعله‌ور کردن آتش» در خاورمیانه را به همراه دارد و می‌تواند «مصیبتی بزرگ» به بار بیاورد.

او گفت: به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل «منطقه و تمام جهان را در آتشی می‌اندازد که زمان خاموش شدن آن مشخص نخواهد بود.»

او افزود چنین اقدامی نشان‌دهنده «بی‌احتیاطی و نابردباری بزرگ (آمریکا)» است و می‌تواند «روند صلح را به طور کامل از میان بردارد.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، پیش از ملاقات با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در بلژیک این اقدام احتمالی را اشتباهی خواند که «نه تنها ثبات و صلح را به ارمغان نخواهد آورد، بلکه به بی‌ثباتی و آشوب منجر خواهد شد.»

او در پاسخ به این پرسش که این مسئله را با وزیر خارجه آمریکا در میان خواهد گذاشت یا خیر، گفت: «من پیش از این نیز به او گفته‌ام و بار دیگر نیز خواهم گفت.»

اردوغان روز سه‌شنبه هشدار داده بود وضع بیت‌المقدس «خط قرمز» مسلمانان است و می‌تواند به قطع روابط ترکیه و اسرائیل منجر شود.

اردوغان قصد دارد با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، که مخالف این اقدام احتمالی آمریکاست، در آنکارا دیدار و گفتگو کند.

در سال گذشته میلادی، ترکیه و رژیم صهیونیستی روابط دوجانبه خود را پس از حمله اسرائیل به ۱۰ فعال ترکیه‌ای در یک قایق که به مقصد غزه در حرکت بود، بار دیگر بهبود بخشیدند.

دو طرف از آن هنگام همکاری‌ها به خصوص در بخش انرژی را افزایش داده‌اند. با این‌حال، اردوغان همچنان از منتقدان سرسخت سیاست‌های رژیم صهیونیستی باقی مانده است.

انتهای پیام/

نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره بیت المقدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار