سید سعید صدرزاده:

اختلاف میان شیعه و سنی اندک است

نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر و تلویزیون گفت: در حین ساخت فیلم‌هایی درباره اهل سنت با جلوه‌هایی بسیار جذاب مواجه شده‌ام که قابلیت ساخت فیلم و تولید اثر هنری دارند.

حدود هزار دقیقه فیلم با موضوع وحدت شیعه و سنی ساختم/ اختلاف میان شیعه و سنی اندک استبه گزارش خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سیدسعید صدر زاده، نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر و تلویزیون در طول پنج سال گذشته بیش از هزار دقیقه فیلم مستند درباره اهل سنت ساخته است. وی که به تازگی ساخت مستند «آخرین مسیح» با موضوع «انتظار و ظهور منجی از دیدگاه اهل سنت» را آغاز کرده، در آستانه فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم (ص) و سالروز تولد امام جعفر صادق (ع) در گفت و گو با خبرنگار ما درباره آثار خود گفت: «از سال 1391 با حضور در دبیرخانه شورای برنامه ریزی اهل سنت با حمایت و توجه حجه الاسلام محمدصادق عرب نیا ساخت فیلم‌هایی را با موضوع اهل سنت در ایران آغاز کردم تا از ظرفیت این هنر نمایشی برای ایجاد وحدت و تقریب میان شیعه و سنی استفاده کنیم.

اختلاف ها میان شیعه و سنی بسیار محدود است

صدرزاده در ادامه با اشاره به پراکندگی محل سکونت اهل سنت و حضور این عزیزان در مناطق مرزی گفت: سال‌ها قبل طرحی داشتم برای شبکه‌ای تلویزیونی که نیمی از برنامه‌های آن به اهل سنت و نیمی دیگر به شیعیان اختصاص داشت. این طرح مورد توجه دبیرخانه شورای برنامه ریزی قرار گرفت و با معرفی طرح‌های من توسط حجت الاسلام هاجری به دبیر شورا، زمینه تولید فعالیت‌های هنری فراهم شد. باید بگویم که برخلاف تصورهای افراد بی‌اطلاع، اختلاف‌های میان ما و برادران اهل سنت بسیار محدود است و زمینه‌های بسیار جدی و ارزشهای مشترک زیادی برای اتحاد و تقریب وجود دارد.

 صدر با اشاره به ساخت فیلم «قابیل» به عنوان اولین اثرش در این زمینه در سال 1391 گفت: در آن ایام تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای علیرغم ادعای استقلال و بی طرفی، به شیعه و سنی توهین می‌کردند و تا حد تکفیر پیش می رفتند و ابهام‌های فراوانی در این زمینه ایجاد می‌کردند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که شیعه و سنی از دیرباز در ایران در کنار هم زندگی خوبی داشتند و بارها با هم ازدواج کرده بودند که نتیجه آن فرزندانی بود که برخی سنی و برخی شیعه بودند و خوب و خوش با هم زندگی می‌کردند. در طول ساخت مستند قابیل در زاهدان، به دو مسجد برخورد کردم که روبروی هم بودند. هر دو را دو برادر ساخته بودند که یکی سنی و دیگری شیعه بود. این وضعیت خوب و مسالمت آمیز در مناطق دیگر کشور همچون استان فارس، بندر ترکمن، کردستان و... نیز وجود داشت و  افرادی همچون مولوی عبدالعزیز در سیستان و بلوچستان، شهید ماموستا شیخ الاسلام در کردستان، ملا قادر قادری در پاوه، مرحوم عابدی کر در بندر ترکمن در کنار علمای برجسته تقریبی شیعه با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می‌کردند که این مسئله ظرفیت فراوانی برای خلق اثر هنری داشت. فیلم قابیل با کنار هم قرار دادن لاطاعلات شبکه‌های ماهواره‌ای، نتیجه خونبار این تحریکات شیطانی را در قالب مستندبازسازی شده به تصویر کشیدیم.

سفر حج و ساخت مستند با موضوع اهل سنت

صدرزاده با اشاره به ساخت فیلمی با محوریت سفر علمای اهل سنت به حج برای به جا آوردن عمره مفرده گفت: شورای برنامه ریزی هر ساله حدود ۸۰۰ طلبه و عالم اهل سنت را به عمره مفرده اعزام می کرد و در این سفر با حضور من و تیم سه نفره تولید، یک کلیپ با نام محمد(ص) و فیلمی با نام «سفر بخیر برادر» ساخته شده که برای اولین بار تمامی مناطق مقدس مکه و مدینه ثبت تصویری شد. به جرات می گویم که تولید یک فیلم بلند روایی و سفرنامه با بازی یک مجری بازیگر (سیدمحمد اطهری) در کنار بیت‌‌الله الحرام، روضه منور نبوی، جنه‌المعلی، بقیع و... اتفاقی بود که تکرار آن شاید دیگر رخ ندهد. پخش تلویزیونی این اثر نیز واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. یکی از شبکه‌های وهابی بارها ما را مورد هجمه قرار داد و حتی علمای سنی حاضر در فیلم را نیز متهم به بی دینی و دین فروشی کردند! به همین دلیل، سال بعد هنگام ساخت قسمت دوم این فیلم و به محض ورود به فضای فرودگاهی جده، من ، تصویربردارم و کل کاروان به مدت 18 ساعت معطل شده و تمام تجهیزات فنی ما توقیف شد. در نهایت این فیلم در نهایت با استفاده از دوربین‌های موبایلی حجاج در سفر ساخته شد. البته من هم یکبار در مسجدالنبی دستگیر شدم و در طبقه زیرین قبرستان بقیع چندین ساعت بازداشت شدم. در ادامه قصد ساخت قسمت سوم این فیلم را با حضور هنرمندان ارجمند رسول توکلی و مهدی فقیه داشتم که ۵ روز قبل از سفر با علمای اهل سنت اعلام شد جریان عمره مفرده متوقف شده است.

صدرزاده با اشاره به ساخت مستند دیگری با نام «عشق علیه السلام» درباره آن گفت: ایده این کار از حجت الاسلام عرب نیا بود. موضوع هم درباره ارادت و مراسم‌های خاص اهل سنت برای حضرت سیدالشهدا (ع) بود که بنده با وجود دوستان متعدد سنی مذهب و مطالعات دینی تا زمان ساخت از آن بی اطلاع بودم. این فیلم با حضور یکی از بازیگران سینما و تلویزیون در مقام راوی ساخته شد که در آن مراسم ویژه این عزیزان اهل سنت در ماه محرم برای امام حسین(ع) به تصویر کشیده شده بود.

صدرزاده با اشاره به برنامه‌های خود در آینده برای ساخت آثار جدید با همین موضوعات گفت: وهابیت بسیاری از ارزشهای مشترک میان شیعه و سنی را به نقطه اختلاف تبدیل کرده، اما چنین اختلاف‌هایی حداقل در میان ایرانی‌ها وجود نداشته و ندارد. در حال حاضر در حال ساخت مستند پرتره 25 قسمتی با نام «حکایت همچنان باقی است» هستم که در هر قسمت به یکی از علمای برجسته اهل سنت می‌پردازد و زندگی خصوصی، مبارزات آن‌ها با رژیم طاغوت، تحصیلات و... آن را به تصویر کشیده می‌کشد. این موارد برای رسانه‌های ایران بسیار تازگی دارد و تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است. در حال حاضر ۱۷ قسمت این مجموعه پایان یافته و ۸ قسمت دیگر تا پایان این مجموعه باقی مانده است. کارهای دیگری هم ساخته‌ام که فقط به ذکر اسامی آنها اکتفا میکنم.

سالی 20 هزار کیلومتر سفر زمینی

مجموعه مستند ۳ قسمتی «سرزمین برادری» در خصوص خدمات عمرانی و فرهنگی مناطق قومی و سنی نشین پس از انقلاب اسلامی، مجموعه فیلمهای کوتاه داستانی «برادرانه» با موضوع زندگی مسالمت آمیز در کنار هم با وجود اختلاف عقاید، فیلم مستند «رحماء» با موضوع مدارس علوم دینی اهل‌سنت و فعالیت‌های علمی و آموزشی طلاب و روحانیون سنی مذهب، مستندبازسازی شده ۳ قسمتی «هابیل» با موضوع زندگی و حادثه ترور سه تن از علمای برجسته اهل‌سنت یعنی شهیدشیخ‌الاسلام؛ شهیدملابرهان عالی و شهیدمولوی جنگی‌زهی که توسط عوامل تندرو و ضدتقریب به شهادت رسیدند،  از جمله  آثار بنده هستند.

صدرزاده در ادامه اضافه کرد: من در هرسال حدود ۲۰ هزار کیلومتر سفرزمینی کرده‌ام و روستا به روستا و شهر به شهر گشته‌ام تا چهره قشنگ برادری در این آب و خاک را به تصویر بکشم. بیست هزار کیلومتر در لفظ ساده است، ولی در عمل بسیار طاقت‌فرساست. امیدوارم که در آینده فیلم داستانی رحلت جانگداز نبی‌اکرم اسلام(ص) را با تجمیع روایات اهل سنت و شیعه بسازم. همچنین قصد ساختن مستندی با نام «صادقانه» با موضوع حضرت امام جعفرصادق(ع) از منظر اهل‌سنت را دارم. نکته قابل تأمل اینکه تمام علمای چهار فرقه اهل سنت یعنی حنبلی، شافعی، مالکی و حنفی دو تا با واسطه و دو تا بی واسطه درس گرفته از مکتب امام جعفرصادق (ع) هستند و بدیهی است فعالیت فرهنگی هنری در این حوزه می‌تواند نتایج درخشانی برای تقریب هرچه بیشتر میان شیعه و سنی در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.