باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

خشم و هیاهو در تهران/ تاثیرات باورنکردنی شهر بر احساسات شهروندان

عصبی، تندخو بودن و فقدان آرامش در میان شهروندان، ریشه ای عمیق در طراحی های شهر دارد.

خشم و هیاهو در تهران/ تاثیرات باورنکردنی شهر بر احساسات شهروندانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی به مناظر مختلف شهر می نگرم ساختمان های تودرتو، ماشین ها و صدای بوق!! هجوم افرادی که با سرعت از کنار هم می گذرند تمام فکرم را مشغول می کند به این واقعیت که شهر موجودیتی زنده دارد و تک تک افراد بر آن تاثیر می گذارند و این سوال در ذهنم پیش می آید آیا شهر نیز بر افراد تاثیرگذار است؟

فضاهای شهری محل برخورد رفتارها، افکار و همچنین رفع برخی از نیازهای روزمره شهروندان است. مبلمان مناسب شهری و درخور فرهنگ شهروندان باعث افزایش حس تعلق شهروندان می شود و بدیهی است هرچه حس تعلق شهروندان بیشتر باشد مشارکت های محلی و سرزندگی افزایش می یابد.

متاسفانه در حال حاضر با رشد روز افزون ارزش زمین و میل به درآمدزایی اهمیت توجه به فضاهای شهری در شهرداری ها کاهش یافته تا جایی که اهمیت توجه به فضاهای شهری به فراموشی سپرده شده و پیکره شهرهای امروزی را حضور نابسامان عناصر ناهماهنگ و سلطه توده های ساختمانی یک شکل و بعضا فاقد ارزش های معمارانه فراگرفته و از تاثیرات آن می توان به افول تعاملات بین افراد در خانواده و در اجتماع اشاره کرد.

واضح ترین تاثیری که افراد از بودن در فضاهای شهری در خود حس می کنند خشم از ترافیک است و درمقابل پیاده روی یک هنر فراموش شده است. این در حالی است که با استفاده از مبلمان مناسب می شود رانندگی را از حالت اجبار و صرفا با هدف جابه جایی خارج و آن را تبدیل به یک سرگرمی لذت بخش کرد.

حمیدرضا رحمانی کارشناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی بر خشم شهری شهروندی تاثیرگذار است گفت: یکی از دلایل با توجه به انباشت هیجانات انسان و نبود اثری از طبیعت است، ندیدن و نشنیدن طبیعت سبب تخلیه نشدن انرژی در شهروندان و در نتیجه افسردگی می گردد.

در تعریف مبلمان شهری باید گفت: به مجموعه امکاناتی که در شهرها، خیابان ها، میادین، پارک ها و فضاهای باز شهری جهت استفاده عموم مردم قرار دارد از جمله نیمکت ها، باجه های تلفن، سطل های زباله و... که در مکان های مناسب شهری و متناسب با نحوه استفاده به منظور برقراری آسایش، زیبایی، آرامش، رفاه و امنیت شهری قرار داده اند مبلمان شهری می گویند. مبلمان شهری در زیباسازی، هماهنگی، آسایش روحی و روانی افراد در یک شهر نقش بسزایی دارد.

در همین زمینه عبدالرضا کردی، روانشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وقتی از مبلمان شهری صحبت می کنیم در حقیقت از میزان تغذیه بصری شهروندان، ارتقا سواد و فرهنگ بصری شهروندان سخن می گوییم. عوامل و عناصری که در مبلمان شهری بکار می روند می توانند روحیه و انگیزه ایجاد کنند و یا برعکس تنش، نگرانی، دلزدگی و اضطراب را در شهروندان ایجاد کنند.

وی افزود: امروزه در مدیریت شهری و روانشناسی شهرها رکنی ایجاد شده تحت عنوان مدیریت احساسات و عواطف شهروندان مسئولیت این افراد ایجاد حس تعلق در شهروندان است.

کردی با ذکر مثال گفت: در شهرهای پاریس، لندن، پکن در چین و کوآلالامپور در مالزی ناظر تناسب زیاد بین خواسته های نگرشی، ارزشی و باورهای مردم با مبلمان شهری هستیم به همین علت مردم احساس نشاط، روحیه و شادابی زیادی دارند چرا که احساس می کنند شهر حقیقتا جایی است که به آنها تعلق دارد.

وی افزود: اگر مبلمان شهری متناسب با هویت، تاریخ، اعتقادات و باورهای مردم نباشد در شهروندان تعارض بصری، تجسمی- فضایی ایجاد می کند و شهروند زمانی که در شهر حرکت می کند حس غربت ناباروری و استرس در او ایجاد می شود و مانع از احساس خوشحالی و شادکامی او می شود.

‌شاید در ابتدا باورش سخت بود که شهر در احساسات و کنش های ما تاثیرگذار است و به امید روزی که معماری و شهرسازی ایرانی اصیل بوده و سازگار با فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی باشد.

گزارش از عاطفه عبدی

انتهای پیام/

نقش مبلمان شهری در روح و روان شهروندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
تهران دیگه جای زندگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
انشالله یه بارون بباره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
علتش هم شلوغی بیش از حد شهر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
مشکلات مالی واقتصادی.درامدپایین.فقر. مشکلات روحی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
باید نظارت بشه و بررسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
ماشین بنزینی در سطح تهران جمع بشه وماشینهای الکتریکی جایگزین کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
انشالله یه بارندگی خوب بباره . عاشق باران هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
چرا این قدر شهر شلوغه ؟؟!

خواهشمندم تمام موتورها را جمع آوری کنید .
Switzerland
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
عصبانی و تند خو بودن مردم مربوط به شهر نشینی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
خدا کنه بارندگی بشه و هوای تهران سالم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
محیط می تونه آدم رو دچار اضطراب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
بهتره درباره زلزله که تهران را تهدید میکنه یه فکری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
همه نقاط ان با روح و روان انسان حرف میزند رنگ لباسها ،ماشینها ،ساختمانها،خیابانها ،نقاشی دیواریها دارد
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
ربطی به فضای شهری ندارد
آخرین اخبار