پیگیری قضایی تخریب اثرملی در اراک

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از صدور حکم ورود به منزل متعرضان به خانه تاریخی حاجباشی خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ سید محمدحسینی مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با همکاری مراجع قضایی حکم ورود به منزل صادر و نیز شکایتی از متعرضان (تخریبگران ) این اثر ملی ثبت شد تا طبق قانون با خاطیان برخورد شود چراکه معتقدیم میراث فرهنگی و آثار تاریخی، ثروت مشترک ایرانیان است و تعرض به آن‌ها قابل چشم پوشی نیست.

حسینی افزود: شکایت این اداره کل از متعرضان (تخریبگران ) خانه تاریخی حاجباشی اراک که به تازگی به ثبت ملی رسیده بود توسط واحد حقوقی تنظیم و در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای اراک درحال پیگیری است.

وی اضافه کرد: کارشناسان میراث فرهنگی در حال برآورد میزان خسارت به این اثر ملی هستند تا بتوان بررسی دقیقی از وضعیت این بنا به دست آورد.

نیمه شب یک شنبه ۱۲ آذرماه تعدادی از ورثه خانه تاریخی حاجباشی اراک قسمت‌هایی از این بنای تاریخی که به تازگی ثبت ملی شده است را تخریب کرد ند.

مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با اطلاع کارشناسان و یگان حفاظت اداره کل، از پیشروی بیشتر تخریبگران جلوگیری شد، اما متخلفان در عین قساوت اقدام به تخریب ستون‌های اصلی بنا کرده اند.

حسینی افزود: کارشناسان میراث فرهنگی با زحمات مداوم و صرف هزینه‌های قابل توجه پرونده ثبت ملی این بنا را تهیه کردند تا هفته گذشته این اثر به ثبت ملی رسید، اما اکنون عده‌ای با تعرض به این بنا در حقیقت تیشه بر ریشه قانون زدند.

طبق ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی: هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار تاریخی فرهنگی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی کند که سبب تنزلزل بنیان آن‌ها شود یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بنا‌های مذکور خرابی یا لطمه وارد آید علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

انتهای پیام / ج

تخریب یک اثرملی در اراک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.