سالاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

وجود 3 هزار و 720 هکتار بافت فرسوده تمام عیار در تهران/ دولت وام های بلند مدت و کم بهره ارائه دهد

عضو شورای شهر تهران گفت:دولت برای نوسازی بافت های فرسوده ، تسهیلات بانکی بلند مدت و کم بهره ارائه دهدتا معضل بافت فرسوده برطرف شود.

وجود 3 هزار و 720 هکتار بافت فرسوده تمام عیار در تهران/ دولت وام های بلند مدت و کم بهره ارائه دهدمحمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد : یکی از معضلات اساسی کلان شهر تهران بافت های فرسوده است .

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود : یکی از مهمترین اولویت های  شورای پنجم شهر تهران با توجه به تعامل مدیریت شهری و دولت، تسهیل گری در احیا و نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده است.

وی با اشاره به دعوت از وزیر راه و شهرسازی به شورای شهر اضافه کرد : با توجه به رویکرد وزارت خانه و شورای شهر امیدواریم بتوانیم در خصوص بافت های فرسوده پایتخت اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

سالاری با بیان اینکه در تهران 3720 هکتار بافت فرسوده تمام عیار وجود دارد، ادامه داد : اولین چالش در بافت های فرسوده این است که مدل مشخصی برای احیا و نوسازی نداریم.

وی با اشاره به مدل های تعریف شده در ساخت و ساز بافت فرسوده تصریح کرد:یک مدل این است که ساختمان ها جداگانه  یا در نهایت با تجمیع دو یا سه ساختمان ساخته شوند که بسیاری از صاحب نظران معتقدند اساسا این نوع نوسازی باعث از بین رفتن بافت فرسوده نیست چرا که اگر بخواهیم دو خانه 50 متری را با هم تجمیع کنیم و یک 100 متری ایجاد شود و بگوییم بافت فرسوده ازبین رفت در اصل هزینه کردن سرمایه ملی و مردم است.

وی اضافه کرد : مدل دیگر مدل بلوک شهری است که دولت برای یک بلوک شهری ماده 9 یا طرح می گذارد و همه مکلف به فروش یا اجاره می شوند در نهایت دولت آنها را در جای دیگر سکونت داده و عملیات نوسازی را انجام می دهد که بسیاری از جامعه شناسان و برنامه ریزان مدیریت شهری به این مدل انتقاد دارند چرا که  معتقدند این مدل بهسازی و نوسازی باعث مهاجرت مردم از آن منطقه می شود و آن تعلق خاطر و تعصب محله ای و مراودات بین اهالی که در یک فرآیند تدریجی طی سال های متمادی شکل گرفته ازبین می رود.

سالاری تاکید کرد: شهر باید در یک پروسه تدریجی و مبتنی بر درخواست خود مردم شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات دیگر مربوط به بافت فرسوده در تهران ادامه داد: حاکمیت و مدیریت شهری محلی در  بافت فرسوده  باید برای آن بسته های تشویقی تعریف کنند.

سالاری با بیان اینکه در دوره چهارم شورای شهر تصویب کردیم که هیچگونه عوارضی از طرف شهرداری در خصوص بافت فرسوده در فرآیند صدور پروانه اخذ نشود، ادامه داد:اگر بافتی سه مولفه ریزدانگی(کوچک بودن ملک به لحاظ مساحت) نفوذ ناپذیری ( دسترسی نامناسب به گذر ملک )و ناپایداری( نبود پایداری لازم در بنای ملک) را با هم داشته باشد بافت فرسوده محسوب می شود.

عضو شورای شهر تهران افزود : چون دولت نتوانسته در حوزه تسهیلات بانکی به اندازه لازم قدرت مردم درخرید ملک را افزایش دهد و از طرفی  قیمت تمام شده  یک ساختمان نسبت به عوارضش زیاد است، از این رو بسته تشویقی عدم اخذ عوارض از طرف شهرداری نمی تواند خیلی تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به بسته های تشویقی پیشنهادی به دولت در حوزه بافت فرسوده بیان کرد : دولت تسهیلات بانکی بلند مدت و کم بهره به مردم ارائه دهد و یا ادارات برق گاز مخابرات آب و فاضلاب و امثال اینها در دولت انشعابات رایگان در نظر بگیرند.

سالاری تصریح کرد : در ستاد بازآفرینی که رئیس جمهور تشکیل داده است بعضی از ادارات اعلام همکاری کردند و بخشی از کار در حوزه بافت فرسوده در حال انجام است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد : بسته تشویقی اصلی همان تسهیلات و وام های بلند مدت و کم بهره است که دولت علی رغم اینکه برنامه ریزی کرده بود، به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای نقدی نتوانست به وعده های خودش به طور کامل عمل کند.

وی افزود : امیدواریم با گشایش های جدید و مبتنی بر اصول اقتصاد مقاومتی بتوانیم در حوزه بافت فرسوده بسته های تشویقی فراهم کنیم تا شاهد اتفاقات خوب باشیم.

انتهای پیام/

بافت فرسوده پایتخت راتهدید می کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
چراشهرداری یه طبقه ازملکهای زیر۱۵۰ متر را کم کرده با این وضع کسی حاضربه نوسازی خانه خود نمیکند چون مقرون به صرفه نیست نود درصد خانه ها درتهران ۱۰۰ تا۱۵۰ متر است بازنگری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
طرح تفصیلی جدید شهرداری به اضافه ۲ راحذف کرده دیگر کسی ترغیب به نوسازی ملک نمی کندشورای محترم شهر باید دراین خصوص بازنگری کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
باسلام شهروند شهر ری هستم ۳ماه است که تقاضای پروانه ساخت برای ملک فرسوده که خطرریزش رادارد راکرده ام هنوز به نتیجه نرسیده ام تسهیلات نخواستیم ازشهرداری تهران خواهشمندم باکسانی که قصد نوسازی خانه های خودرادارند همکاری کنند
آخرین اخبار