مروری بر برخی هفته نامه های افغانستان

قانون صدور مجوز حمل سلاح، تردید به جدیت آمریکا در اعمال فشار حقیقی بر پاکستان، رای اعتماد مجلس نمایندگان به 11 وزیر پیشنهادی دولت و کاهش 50 درصدی مالیات نفت وارداتی از جمله موضوعات انتخاب شده در سرمقاله برخی از هفته نامه ها در افغانستان است.

مروری بر برخی هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، قانون صدور مجوز حمل سلاح، تردید به جدیت آمریکا در اعمال فشار حقیقی بر پاکستان، رای اعتماد مجلس نمایندگان به 11 وزیر پیشنهادی دولت و کاهش 50 درصدی مالیات نفت وارداتی از جمله موضوعات انتخاب شده در سرمقاله برخی از هفته نامه ها در افغانستان است.

*صدای مردم افغانستان 
ستون «گپ مردم» که تنها بخش موضع گیری رسمی هفته نامه صدای مردم است این هفته به آغاز صدور مجوز قانونی برای حمل سلاح پرداخته است.
این نشریه در زیر عنوان «قانونی شدن حمل سلاح؛ برنامه ای برای دفاع مشروع شهروندان یا تهدید برای امنیت؟» نوشته است: صدور جواز حمل سلاح که 7 آذر ماه از سوی «ویس احمد برمک» سرپرست وزارت کشور افغانستان اعلام شد ؛ هدف از سرگیری صدور این مجوزها را دادن اختیار دفاع مشروع به شهروندان کشور عنوان کرد.
در ادامه آمده است : وزارت کشور در اعلامیه خود ساماندهی به وضعیت موجود سلاح های بدون نشان در دست اشخاص غیر پاسخگو را مهمترین دلیل این اقدام برشمرده است.
صدای مردم به تعاریف وزارت کشور از شرایط مجاز برای استفاده از سلاح شخصی اشاره کرد و افزوده که دفاع در برابر حمله و تعرض؛ دفاع متناسب با خطر تهدید کننده ؛ دفاع تنها برای دفع خطر ؛ دفاع در برابر عمل مغایر قانون و غیر عادلانه و در صورتی که مدافع باعث عمل جرمی مهاجم نشود را وزارت کشور به عنوان شرایط بکار بردن سلاح تعریف کرده تا از سوء استفاده جلوگیری کند اما عدم امکان مدیریت این روند برای مردم نگران کننده است.
این هفته نامه ادامه می دهد آنچه برای مردم شهروندان افغانستان مایه تشویش و نگرانی است عدم مسئولیت عدم مدیریت این پروسه است زیرا قانونی شدن حمل سلاح برای عده ای از روز گویان و انسان های باورمند به خشونت وسلطه زمینه ی اعمال خشونت را آماده تر می کند.
در جامعه ای که گرایش به خشونت پررنگ ترین گرایش ممکن است چه تضمینی وجود دارد که در دسترس بودن اسلحه آرامش مردم را از بین نمی برد و فرصت یک زندگی آرام را از آنها نمی گیرد؟
درادامه این مطلب آمده است : در جامعه ای که جهل خود خواهی و عدم پایبندی به قانون برجسته ترین نشانه های آن است نمی توان نگران برنامه های از این دست نبود چرا که محتمل ترین نتیجه چنین برنامه ای تشدید و تداوم خونریزی،زور گویی، ناامنی و رفتارهای خلاف قانون است.
صدای مردم ادامه می دهد که تبعیض ، جنگ ، ناامنی ظلم و خشونت تهدیدهایی است که به طور آشکار زندگی شهروندان این سرزمین را تهدید می کند و مستبدان ، افراد و گروه های زورگو و خشونت گرا نیز مثل گذشته از قدرت تخریبی کافی برخوردار هستند. 
این هفته نامه نتیجه گرفته است که وقتی حکومتی مسئول که به نیازها و خواست ها و حقوق شهروندان پاسخگو باشد و خودش را به حفظ امنیت جان و مال مردم متعهد بداند هنوز شکل نگرفته است چگونه می توان از عواقب عام بودن قانون حمل سلاح و تهدیدهای آن نگران نبود؟ 
در انتهای این متن نیز ابراز امیدواری شده است که نهادها و مسئولان امنیت کشور برای امنیت شخصی شهروندان طرح های بنیادی بریزند و با این توهم که گویا افراد جامعه به مدنیت رسیده اند و از اسلحه استفاده قانونی می کنند؛ حیات جمعی را به مخاطره نیندازند.

*سنجه 
«سیاست تازه آمریکا و چشم انداز صلح افغانستان» عنوان سر مقاله هفته نامه سنجه در آخرین شماره است .
در این مطلب با اشاره به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا که در آن به برقراری صلح در افغانستان با رویکرد تازه به پاکستان و هند تاکید شده و هدف از این رویکرد نابودی پناهگاههای تروریست ها در پاکستان اعلام شده است.
گزارش آمریکا از ایجاد شرایط برای گفت و گو با طالبان و پشتیبانی از حکومت افغانستان و استفاده از هر دو گزینه پاکستان و هند به منظور تامین صلح در افغانستان به عنوان دیگر اهداف پیش بینی شده برای رویکرد تازه این کشور نامبرده است.
هفته نامه سنجه با تشریح این رویکرد آمریکا به یادآوری تلاش حامد کرزی پرداخته که می خواست امریکا را مجاب کند تا با افزایش فشار بر پاکستان روند گفتگوی مستقیم صلح میان کابل و طالبان را تسهیل کنند که البته هرگز موفق نشد.
هفته نامه سنجه مطلب خود را اینگونه به پایان برده است که وقتی همزمان هم شاهد اعلام حمایت از گفتگوهای رسمی صلح از سوی امریکا هستیم و هم جنگ و فعالیت های تروریستی تشدید شده و هم آمریکا از تصمیم افزایش نیروهایش در افغانستان پرده برداری کرده است صرفا اعلام همراهی آمریکا برای صلح کافی نیست و بدون تردید باید به نیات و اهداف آمریکا از این رفتارهای ریاکارانه و نفاق آلود باید شک کرد.

*خرد 
سرمقاله هفته نامه خرد نیز در این شماره از نابودی پناهگاههای تروریست ها به عنوان گزینه منطقی پایان جنگ در افغانستان یاد کرده و نوشته است آوردن صلح در افغانستان با نابودی پایگاه گروههای هراس افکن در پاکستان روندی واقع بینانه باشد.
در ادامه آمده است ؛ آمریکا از تلاش خود برای نابود سازی پایگاه تروریست ها در پاکستان خبر می دهد اما آگاهان امور مدعی هستند که طی سال های گذشته آمریکا و ناتو در جنگ با تروریست در افغانستان چندان صادق و جدی نبوده اند.
این هفته نامه ادامه می دهد ؛ حالا به نظر می رسد گزینه ای را که آمریکا برای تامین صلح در افغانستان در پیش گرفته یگانه راه باشد و افزوده که البته در این یمان داشتن جدیت و طرح مشخص از سوی حکومت وحدت ملی ضروری است زیرا بزرگترین صدمه در جنگ به مردم وحکومت وارد می شود.
در ادامه آمده است ؛ اگر واقعا آمریکا در امر مبازره با هراس افکنی در افغانستان صادق است باید هرچه زودتر این گزینه خود را در عمل پیاده نماید.
این هفته نامه بعد از این نکته افزوده ؛ در غیر این صورت همان گونه که بسیاری از وعده های نظامیان آمریکا در افغانستان تنها به روی کاغذ مانده است این گزینه هم تنها باعث افزایش جنگ می شود.
این مطلب در آخر این گونه جمع بندی شده است که چه حکومت افغانستان و چه آمریکا اگر در امر سرکوب تروریست ها جدی باشند و با گام های عملی سرکوب و فشار را آغاز نمایند بدون تردید این هر دو برایند صلح را در این کشور هویدا خواهد کرد.

**مدنیت
این هفته نامه موضوع رای اعتماد مجلس نمایندگان افغانستان را به 11 وزیر پیشنهادی دولت از میان 12 نامزد اولیه برای طرح در سر مقاله خود انتخاب کرده است .
در زیرعنوان « وقتی نامزد وزیری برای تاراج معادن رد می شود » نوشته است که سرانجام پس از انتظاری طولانی جلسه عمومی رای اعتماد مجلس برگزار و به جز نرگس نهان وزیر پیشنهادی برای معادن و نفت باقی وزیران رای اعتماد گرفتند.
ای هفته نامه از داوود شاه صبا به عنوان یکی از جدی ترین وزیران تکیه زده بر منصب معادن ونفت افغانستان نامبرده که تلاش کرد مدیریتی شفاف و سالم را در این بخش مستقر کند اما بر اثر فشار سیاسیون آلوده مجبور به استعفا شد و رئیس جمهوری هم بدون چون چرا آن را پذیرفت.
در ادامه آمده است که با رد شدن نرگس نهان در پالمان اگر حضور فردی متخصص تر و دلسوزتری را بدنبال داشته باشد خیر خواهد بود اما حرف جدی این است که چرا پارلمان باید با وزرات مهمی مثل معادن و نفت این همه با بی اعتنایی برخورد کند ضمن این که نهان تنها وزیر پیشنهادی زن هم بود.
این سرمقاله با اشاره به جایگاه نفت و گاز در رشد اقتصادی کشورهای جهان افزوده است که وقتی ایران یک میلیارد دلار در بندر چابهار به رغم تحریم های غرب سرمایه گذاری می کند در واقغ توان مالی خود را نشان می دهد و ایرانی ها معجزه نکرده اند فقط منابع طبیعی خود را درست مدیریت می کنند ودزدی نمی کنند. 
نویسنده با اشاره به گزارش تحقیقات مرکز مطالعات جغرافیایی آمریکا در سال 2006 که به توانایی استخراج روازنه 300 هزار بشکه نفت خام در افغانستان و درآمد سالانه 9 تا 10 میلیارد دلاری آن صحه گذاشته است نوشته که این در حالی است که 17 سال است دست ما به گدایی باز است و خیرات جامعه جهانی نیز نتوانسته غم شکم ما را کاهش دهد.
هفته نامه مدنیت ادامه می دهد ؛ با این وصف وزارتی چون معاون و نفت یا به کم کاری وزیران بی خبر محکوم است که تا حدی وکلای ملت هم ترجیح می دهند این وزارت بی سرنوشت و در تحت مدیریت سرپرستی باشد.
سرمقاله این هفته نامه افزوده است که اگر فردی متخصص تر و پاک تری به جای خانم نهان معرفی گردد باز حرفی نیست ولی اگر قرار باشد این وزارت خانه همچنان تحت سرپرستی باقی بماند و چپاول ادامه داشته باشد شک نباید کرد که حلقه هایی از درون مجلس نیز به این تارج منابع طبیعی دست دارند.

** نننی افغانستان 
این هفته نامه در آخرین شماره خود با عنوان « نرم دلی دولت قابل قدر است» نوشته است ؛ زمستان برای ما فصل اندوه و مملو از نگرانی مشکلات بهداشتی ، تلفات انسانی و رنج های فراوان است.
گاهی رحمت پروردگار شامل حال مردم می شود و گاهی نمی شود اما چیزی که شایه وار همراه و رفیق همیشگی ما شده است جنگ و فقر و بینوایی است که در این فصل نیشش را بیشتر بر جان مردم فرو می کند.
در ادامه آمده است که شنیده شد که حالت زار و ترحم برانگیز مردم پرده معافیت و سنگدلی دولت را درید و آن را به تصمیم انسانی واداشت که اگر عملی شود دعا و تمنای خیر مردم فقیر را به دنبال خواهد داشت.
این مقاله به تصمیم دولت برای کاهش 50 درصدی مالیات واردات سوخت در سه ماه زمستان اشاره کرد و نوشت دلهره مردم در پی این اقدام شفقت آمیز دولت این است که خدایی نکرده نتواند تصمیمش را مبنی بر کاهش قیمت نفت در برابر مافیای قدرتمند و ارباب انحصاری نفت کشور عملی کند و در نهایت کوتاه بیاید و طلسم شیطنت آمیز فساد ؛ دل نرم شده آن را دوباره سنگ بسازد.
در ادامه می خوانیم که اگر دولت بتواند این رسم نیکو را که باید در شرایط حاد و اضطری نرخ قیمت مواد خوراکی و نفتی را تحت کنترل گیرد و آن را به نفع مردم فقیر مدیریت کند ، نهادینه کند ؛ این امر می تواند آهسته آهسته جایگزین بی مبالاتی گردد که از طرف تجاران و سرمایه داران و وارد کنندگان کالاهای مهم و ضروری اعمال می گردد.
این هفته نامه نظام کنونی بازار واردات افغانستان را بسیار آشفته غیر قابل کنترل و ظالمانه برشمرده و این بازار به نفع مردم نیست و به تشدید فقر و نابسامانی و خود سری فروشندگان کالا کمک می نماید.
در نهایت سرمقاله از دولت می خواهد روش ها و برنامه های متعدد و الزام آور قانونی ، حقوقی ، تشویقی و کیفری را در خصوص ثبات قیمت و کنترل بازار بکار برد و جلوی لجام گسیختگی های موجود را بگیرد چون دوام حالت حاضر غیرقابل تحمل است و سبب فاجعه خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.