حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا تقاضای طلافروشان

مدیر کمپین اصلاح و حذف مالیات ارزش افزوده از صنف و صنعت طلا می‌گوید: مالیات ارزش افزوده نباید از اصل طلا گرفته شود چرا که این صنف را ورشکسته می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ شریعت پناهی در جمع روسای اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور در قزوین گفت: در حال حاضر، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در مجموع به طلا و به اجرت ساخت طلا تعلق گرفته می‌گیرد که این مالیات را مصرف کننده باید پرداخت کند و بیشترین زیان متوجه خریداران است.

شریعت پناهی افزود: این شیوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده موجب شده است تا مشتریان از خرید طلا منصرف شوند و به خرید نقره و بدلیجات روی بیاورند.

شریعت پناهی اضافه کرد: رکود حاکم بر بازار طلا به تعطیلی ۵ هزار واحد طلا فروشی و بیکار شدن حداقل ۳۰ هزار نفردر کشور منجر شده است.

وی افزود: حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا و تعلق ان بر اجرت ساخت مورد تقاضای اتحادیه‌های سراسر کشور است.

شریعت پناهی گفت: قانون ارزش مالیات بر ارزش افزوده طلا در همه کشور‌های دنیا از اصل طلا حذف شده است.

به گفته مدیر کمپین اصلاح و حذف مالیات ارزش افزوده از صنف و صنعت طلا، با حذف این قانون دوباره رونق اقتصادی، اشتغال و ارز آوری به این بازار بر می‌گردد و جایگاه طلا و نقش اساسی آن در پشتوانه اقتصاد کشور و خانواده بسیار موثر است.

نائب رییس اول اتاق اصناف ایران هم در این جلسه گفت: تعلق گرفتن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای طلا و اجرت ساخت آن، به صورت آزمایشی اجرا شد و اکنون با گذشت ۱۱ سال از اجرای آن، هنوز به قانون تبدیل نشده است.

جلال الدین محمد شکریه تاکید کرد:اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالا و خدمات مصرفی است، طلا کالای مصرفی نیست و قابلیت این را دارد که بار‌ها وارد چرخه مصرف شود و به نوعی پول است بنابراین نباید برای آن مالیات در نظر گرفته شود.

داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: نظر کمیسیون اقتصادی مجلس هم این است که مالیات بر ارزش افزوده فقط به اجرت ساخت تعلق گیرد.

داوود محمدی اضافه کرد: در صورت اصلاح قانون و اخذ مالیات بر ارزش افزوده فقط از اجرت ساخت، بازار‌های داخلی و خارجی رونق میگیرد.

محمدی افزود: دولت در لایحه‌ای به کمیسیون اقتصادی پیشنهاد کرده که در مورد طلا فروشان ارزش افزوده از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش یابد.

وی میزان درآمد از طلا در سال ۸۹ را ۷۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت:: در حال حاضر این میزان کاهش پیدا کرده است.

محمدی افزود: پیش از این، ایران جز هفت کشور صادر کننده در جهان بود و در حال حاضر جایگاه خود را از دست داده است.

وی اضافه کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده باید منطقی و کارشناسی باشد و طی مراحل تولید چند بار مالیات بر ارزش افزوده از خریدار دریافت نشود و در مورد طلا مالیات بر ارزش افزوده فقط به اجرت ساخت تعلق گیرد.

به گفته، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، مالیات بر ارزش افزوده در بخش صنعت، معدن و تجارت هم مشکلاتی را بوجود آورده و لازم است به صورت دقیق بازنگری شود.

انتهای پیام/

گردهمایی روسای اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور در قزوین 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.