معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

تامین هزینه‌های جايزه مصطفی از طریق وقف / موفقیت‌های هسته‌ای؛ دستاورد عظیم ایران در عرصه علم

معاونت علمی و فناوری در هفته‌ گذشته با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان برخی از این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛   تامین هزینه‌های جايزه مصطفی از طریق وقف ، پیشرفت کشور مهم‌ترین هدف سازمان بسیج علمی ، موفقیت‌های هسته‌ای دستاورد عظیم ایران در عرصه علم و ساخت سازه‌هایی مقاوم و سازگار با محیط زیست با فناوری نوین از جمله مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

پس لرزه ها تا 6 ماه آینده ادامه دارد/ بروز زلزله براساس عوامل طبیعی بوده است

 مهدی زارع عضو پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی عنوان کرد: با توجه بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم و نگاشت‌های موجود زلزله کاملا طبیعی بوده و هیچپدیده انسانی در بروز آن نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: مکانیسم فعالیت گسل‌ها در جهت شمال غربی جنوب شرقی بوده و تا توجه به نوع منطقه، تا 6 ماه آینده پس لرزه‌ها ادامه دارند اما شدت تمامی پس لرزه کمتر از بزرگی زلزله خواهد بود.

زارع بیان کرد: وقوع زلزله در زمان مناسبی بوده چرا که اغلب مردم در این ساعت بیدار بوده و مدارس و محل‌های کار خالی از جمعیت است بنابراین شدت آسیب‌ها بسیار کم گزارش شده.

پیشرفت کشور مهم‌ترین هدف سازمان بسیج علمی

حسین قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری افزود: : سازمان بسیج علمی جهت حمایت از این نخبگان و مخترعان در 2 سطح آماتور و نیمه‌حرفه‌ای آماده خدمت‌رسانی و حمایت از جوانان این مرز و بوم است.

 رییس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری ادامه داد: در سطح آماتور مبتکران و مخترعانی که تمایل دارند از حمایت‌های سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بهره‌مند شوند باید به معاونت‌ علمی سپاه‌های استانی مراجعه کنند و طرح خود را به صورت حضوری ارائه کنند. این طرح‌ها متناسب با موضوع آنها در هشت کارگروه مختلف تقسیم می‌شوند و اگر در کارگروه‌ها تصویب شد از کمک‌های مالی بلاعوض ما برای نمونه‌سازی بهره‌مند می‌شوند

همراه با شرکت‌های دانش بنیان به راحتی آب خوردن پول پس‌انداز کنید

 مدیر این شرکت دانش بنیان گفت:برای بسیاری از افراد پس انداز کردن پول کاری دشوار است و به همین جهت به دنبال راهی هستند که به آنها کمک کند؛ در همین خصوص شرکت ما اقدام به تولید چنین سامانه‌ای کرده است که با روش های نوین مبتنی بر دانش کار پس انداز را برای افراد راحت تسهیل می‌کند.

وی درمورد عملکرد این سامانه هوشمند اظهار کرد: این سامانه روی برنامه موبایل بانک که از سوی بانک‌ها ارائه می‌شود، نصب شده و از طریق معیار‌های خاص الگو‌های درآمدی بررسی می‌شوند و به کاربران نشان داده می‌شود که در چه روز‌هایی از ماه بیشتر خرج می‌کنند و چه روز‌هایی کمتر و از این طریق می‌توانند به مدیریت حساب‌های خود بپردازند.

مدیر این شرکت دانش بنیان با اشاره به این موضوع که اکنون تست‌های امنیتی این سامانه در حال انجام شدن است، یادآور شد: با چند بانک مختلف کشور در حال مذاکره هستیم و پس از تایید نهایی این سامانه به سیستم‌های این بانک‌ها اضافه خواهد شد.

موفقیت‌های هسته‌ای دستاورد عظیم ایران در عرصه علم

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی‌ اتمی ایران‌ در حاشیه‌ اختتامیه‌ جشنواره‌ مصطفی‌ در جمع خبرنگاران با اشاره به این موضوع‌ که این جایزه‌ برای‌ تمام جوانان بسیار مفید است، اظهار کرد: جوانان کشور‌ نیازمند‌ الگوهای‌ مناسبی هستند‌ و می‌خواهند‌ پیشرفت‌ داشته باشند‌ جوایزی‌ همچون جایزه مصطفی‌ می‌تواند‌ بستر مناسبی را برای این جوانان‌ فراهم کند.

رئیس سازمان انرژی‌ اتمی ایران‌ ادامه داد: جشنواره مصطفی‌ محلی است برای‌ معرفی‌ جوانان‌ برتر‌ کشورهای‌ اسلامی‌ و هر کدام از آنها‌ این پتانسیل‌ را دارند که تبدیل به الگو‌یی برای جوانان دیگر شوند.

صالحی‌ خاطرنشان کرد: این موضوع که جمهوری اسلامی ایران فصل‌ تازه‌ای‌ از علم و تکنولوژی‌ را آغاز کرده است‌، گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی‌ تعداد دانشجویانی‌ که دارای‌ مدرک دانشگاهی‌ بودند بسیار کم بود‌ اما امروزه‌ می‌بینیم‌ که میلیون‌ها جوان‌ در کشور‌ دارای‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ هستند.

تامین هزینه‌های جايزه مصطفی از طریق وقف

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری اظهار كرد: رئیس جمهور همواره تاكید داشتند كه این جایزه را بوسیله وقف انجام دهیم و در حال حاضر كلیه هزینه‌های آن از طریق وقف تامین می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهو با خاطر نشان كردن این موضوع كه یكی از شاخصه‌های مهم جایزه مصطفی معرفی دانشمندان برتر جهان اسلام است، گفت: مبنای اصلی ارائه این جایزه اثر یک دانشمند مسلمان، تعداد مقالات و اختراعات ثبت شده او است

وی تصریح كرد: ابتكار و خلاقیت دانشمندن مسلمان و تغییری كه به سبب وجود وی در جامعه رخ خواهد داد از اهمیت بسیاری برخوردار است و جهان اسلام جهت پیشبرد اهداف اساسی خود باید نسبت به نیروی انسانی احساس مسئولیت كند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره مصطفی با اشاره به این موضوع كه این جشنواره به نام پیامبر اکرم، حضرت محمد (ص) نام گذاری شده است، اظهار كرد: مسلمانان تا به حال هیچ سلاحی برای كشتار جمعی نساخته اند و به دنبال راهی برای اسیر كردن قلب ها با روش علمی نبوده اند.

ساخت سازه‌هایی مقاوم و سازگار با محیط زیست با فناوری نوین

محمد باقر احدی گفت: در حال حاضر کارگاه سپاه پاسداران در مناطق زلزله زده در روز ۲۰ کانکس را تولید می‌کند، اما بر اساس ایده و طرح من می‌توان در هر نیم ساعت یک کانکس با مقاومت بسیار بالای 9 متری را ساخت.

وی در خصوص ساختار این کانکس‌ها اظهار کرد: در ساخت این سازه ها از گچ استفاده می‌شود و سقف آن از پلاستیک است و توجه به این نکته ضروری است که این سازه ها علاوه بر مقاوم بودن با محیط زیست هم سازگار هستند.هرکدام از این سازه ها به مدت چهار سال فعالیت می‌کنند و عایق سرما و گرما هستند.

احدی ادامه داد: برای ساخت این سازه ها به هزینه بسیار زیادی احتیاج نیست، زیرا این کانکس‌ها با گچ ساخته می‌شوند و اگر در منطقه یک بنا باشد می‌تواتند در هر نیم ساعت یکی از این سازه ها را بسازد و در اختیار مردم قرار دهد.

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان نانو در پژوهشکده دانشگاه شریف

اسدیان مدیر ارائه دهنده فعالیت‌ها و محصولات پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف گفت: فعالیت‌ پژوهشکده علوم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف جهت تربیت نیروی متخصص از سال 84 شروع شده است .

وی عنوان کرد: این پژوهشکده برای تربیت نیروهایی با تحصیلات تکمیلی و به طور عمده در رشته فناوری نانو، دانشجویان مورد نظر خود را در دوره دکترا پذیرش می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار