۹۵ درصد دارو‌های مخدر جهان در کدام کشور مصرف می‌شود؟ +آمار و جدول

آمریکا دچار یکی از شدیدترین اپیدمی‌های مصرف داروهای مخدر است. بطوریکه ترامپ به دنبال اعلام حالت فوق‌العاده برای رسیدگی به این مسئله است.

آمریکایی‌ها «اور دوز» کردند: ۹۵ درصد داروهای مخدر جهان در آمریکا مصرف می‌شود +آمار و جدولبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،فشارهای زیاد جوامع مدرن باعث شده‌اند افراد زیادی در این جوامع دچار مشکلات روانی و عصبی شوند. افراد برای فرار از تنش‌های حاصل از این نوع سبک زندگی به پزشکان روی می‌آورند که در هر جامعه بسته به روندهای درمانی آن تلاش برای مداوا صورت می‌گیرد. جامعه و دکترین درمانی ایالات متحده نیز برای حل این مشکل مسکن‌ها را بهترین راه دانسته و با تجویز داروهای مخدر درمانی این افراد را به دامی دیگر انداخته‌اند. برای آشنایی با اپیدمی تجویز داروهای مخدر در آمریکا ابتدا لازم است با انواع این داروها آشنا شویم.

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

۷۵ درصد بیمارانی که به اکسی‌کدون اعتیاد پیدا می‌کنند به هروئین روی می‌آورند

اکسی‌کدون: یک داروی مخدر ضددرد است که برای کاهش دردهای متوسط تا شدید بکار می‌رود. این دارو گاه به تنهایی و گاه درترکیب با سایر داروهای مسکن مانند استامینوفن بکار می‌رود.

اپیوئید: به مجموعه مواد طبیعی و شیمیایی مسکن شبیه به مرفین یا مواد افیونی گفته می‌شود که در سیناپس به گیرندهای عصبی اپیویید می‌چسبند. عملکرد همگی آن‌ها در بدن همانند کار انتقال‌دهنده‌های عصبی ضد درد (اندورفین‌ها) است که از طریق تأثیر بر سلسله اعصاب مرکزی موجب تخفیف احساس درد در بدن می‌شوند. لازم به ذکر است که استامینوفن برای از بین بردن درد معمولی تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو شامل یک ماده مخدر مسکن درد (هیدروکودون) و مسکن غیر- مخدر (استامینوفن) است. هیدروکودون در مغز برای تغییر چگونگی احساسات بدن شما و واکنش به درد اثر می‌گذارد. استامینوفن نیز می تواند تب را کاهش دهد.

هیدروکودون: یک ضد درد مخرب است که برای تسکین درد بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کند. اگر هیدورکودون برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است باعث بروز وابستگی جسمی و روحی در فرد مصرف کننده شود. هیدروکودن برای درمان دردهای شدید استفاده می شود. این دارو در گروهی به نام ضد دردهای مخدر قرار می‌گیرد و بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و درد را برطرف می‌کند.

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

علائم سم زدایی ویکودین می‌تواند بسیار شبیه به علائم سم زدایی هرویین باشد.

ویکودین: یک دارو بوده که حاوی ترکیبی از استامینوفن و هیدروکودن است. این ماده عموماً به شکل کپسول دیده می‌شود و معمولاً برای بیمارانی که نمی‌توانند دردهای مزمن و سخت را تحمل کنند تجویز می‌شود. این دارو معمولاً یک حس شادی قوی را در فرد به طور پیوسته برای مدت طولانی بوجود می‌آورد. همچنین ذهن و بدن متقابلاً آرامش می‌گیرند و بدین ترتیب به صورت خاصی تسکین می‌یابد. این دارو اساساً تحت گروه خاصی از مواد به نام «مخدرهای مسکن درد» طبقه بندی می‌شود.

اپیوت: شامل داروهایی از جمله داروی‌های مخدربه ویژه کدئین هستند و برخی اوقات ممکن است برای معالجۀ درد میگرن وقتی افراد نمی‌توانند تریپتان یا ارگوت مصرف کنند، استفاده شوند. نروکتیک‌ها ها اعتیاد آور هستند و اغلب، تنها به عنوان آخرین راه حل پیشنهاد می‌شوند.

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند 

روزانه ۷۸ نفر در آمریکا به خاطر مصرف اپیود در آمریکا می‌میرند

ایالات متحده و منجلاب داورهای مخدر تجویزی

آمریکا به عنوان کشوری که اپیدمی سوء استفاده از داروهای مخدر تجویزی در آن به وضعیت بحرانی رسیده است، دارای ۸۰ درصد از کل ذخایر مسکن‌های جهان است و مردم این کشور سالانه بیش از ۱۱۰ تن از انواع داروهای مخدر مصرف می‌کنند. این میزان مصرف برای دادن ۶۴ عدد قرص Percocets یا Vicodin به هر فرد آمریکایی کافی است. این درحالی است که میزان تجویز داروهای مسکن در طول ده سال گذشته با استفاده از مسکن‌ها، افزایش ۶۰۰ درصدی داشته است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۱ موسسه دارو، بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی از دردهای مزمن رنج می‌بردند. بر مبنای گزارش کنگره آمریکا که توسط جامعه پزشکان درمان میانی نیز تصدیق شده است، آمریکایی‌ها بیش از ۸۰ درصد مسکن‌های تولید شده در دنیا را مصرف می‌کنند. در همین راستا هاوارد لوین، داروساز، در مصاحبه با بی‌بی‌سی چنین بیان کرد: «ما به یک جامعه بی‌انگیزه و افسرده تبدیل شده‌ایم.»

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند 

دیوید کسلر، رئیس سابق سازمان غذا و داروی آمریکا: این یک بیماری آمریکایی است

در همین راستا در سال ۲۰۱۶ رئیس سابق سازمان غذا و دارو، آمریکا را به تجویز بیش از حد داروهای مسکن که منجر به اپیدمی افزایش سطح مصرف شده متهم کرد. دیوید کسلر که از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ ریاست سازمان غذا و دارو را بر عهده داشت این طور بیان نمود: «این( تجویز بیش از حد از داروهای مسکن) یکی از بزرگ ترین اشتباهات پزشکی مدرن بوده است.» او همچنین در گفت و گو با سی‎‎بی‌اس نیوز مطرح کرد که ۷۸ نفر روزانه به دلیل اوردوز داروهای مسکن فوت می‌کنند. وی در ادامه افزود:

«این وضعیت آمریکا است، این یک بیماری آمریکایی است. ارتقای نامناسب داروهای مسکن مخدر به طور قابل توجهی به این فراگیری کمک کرده است و دلیل آن اینست که شرکت‌های دارویی تنها برخی ویژگی‌های دارو را بیان کرده و آن را غیر اعتیادآور معرفی می‌کنند.»

همچنین ویواک مورسی جراح عمومی آمریکایی اظهار کرد:

«در اغلب کشورها مصرف داروهای مخدر مسکن تجویزی به دلیل عوارضی که برای افراد و سلامت آنها دارد، محدود شده است اما در ایالات متحده هر فرد می‌تواند یه شیشه از قرص و یا مقداری از آن را داشته باشد.»

او همچنین افزود:

«عمده سوء استفاده از داروهای مخدر مسکن از نوشتن نسخه‌های غیر قانونی نشات می­‌گیرد.»

حال با نگاهی به آمار مصرف مواد مخدر دارویی و مسکن‌های ضد افسردگی، مرگ و میرهای ناشی از استفاده از آنها را نیز، هم از لحاظ آماری و هم از نگاه کارشناسان و سازمان‌های ذی‌ربط می‌توان مورد بررسی قرار داد.

جرائم ناشی از مصرف داروهای مخدر تجویزی

پلیس آمریکا از افزایش دزدی‌ها و دیگر جرایم توسط افرادی که به oxycodone یا hydrocodone اعتیاد دارند، گزارش می‌دهد که این دو ماده ترکیبات کلیدی در داروهای مخدر مسکن تجویزی است.

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

یکی از مواردی که نشان دهنده تاثیرات این داروها بر روی افراد می‌باشد در سال ۲۰۱۲ توسط دیلی میل گزارش شده است. مردی ۲۸ ساله در فلوریدای آمریکا، دختر ۹ساله خود را به دلیل تاثیر بیش از حد داروهای تجویزی آنقدر تکان داد تا دختر بچه فوت کرد.

بر اساس گزارس بی‌بی‌سی میزان افرادی که از مسکن‌ها استفاده می‌کنند ۶۰۰ برابر شده است و جرایمی که توسط افراد معتاد به این داروها نیز صورت گرفته رشد داشته است.

نسخه های بی‌رویه تجویز شده

۴ میلیارد نسخه نوشته شده در سال ۲۰۱۱ عنوان خبری بود که پایگاه لایو ساینس در ستامبر سال ۲۰۱۲ آن را منتشر کرد. در این خبر اینگونه بیان شده است که براساس پردازش جدید منتشر شده در ژورنال علوم اعصاب شیمیایی ای سی اس، ۴.۰۲ میلیارد نسخه در سال ۲۰۱۱ صادر شده است که حاکی از افزایش نسبی آن نسبت به سال ۲۰۱۰ دارد که میزان آن به ۳.۹۹ میلیارد در این سال بوده است.

۴.۲ میلیارد نسخه پزشکی در یک سال برای آمریکائیان صادر شده است

ایرینا کافلر ، پردازشگر ارشد و متخصص دارو در گفت­وگو با خبرگزاری CNBC در این باره چنین اظهار نظر کرد:

«۳۰۰ میلیون نسخه داروهای مسکن در سال ۲۰۱۵ نوشته شده است. این میزان تجویز داروهای مسکن معادل ۲۴ میلیارد دلار بازار فروش است و این بازار به طور مساوی در سراسر جهان تقسیم نشده است. مصرف شگرف داروهای مخدر مسکن در ایالات متحده که فقط ۵ درصد از جمعیت جهان را دارد نشان دهنده آن است که بین کشورهای ثروتمند و دیگر کشورهای جهان زمانی که در مورد داروهای مسکن تجویزی صحبت می شود، تفاوت ژرفی وجود دارد.»

در تحقیقی دیگر نیز که توسط شورای امنیت ملی آمریکا منتشر شد، تقریبا ۹۹ درصد از پزشکان بیش از حد توصیه شده (۳ روز در ماه) داروهای مسکن را تجویز کرده‌اند و یک چهارم آنها نسخه‌هایی برای یک ماه کامل را نوشته‌اند و بنابراین این داروها بسیار بیش از حد تجویز می‌شوند.

در سال ۲۰۱۰ میزگرد سازمان غذا و دارو پیشنهاد کرد که ارزیابی‌های سلامتی مسکن‌ها توسعه داده شود و برای پزشکان آموزش‌هایی دوباره در این زمینه گذاشته شود. ولی برنامه‌های آموزشی چهار سال گذشته داوطلبانه بوده‌اند و آمارهای این سازمان نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از پزشکان برای آموزش هدف گذاری شده‌اند. لازم به ذکر است در حال حاضر ۱.۵ میلیون پزشک در آمریکا دارای مجوز تجویز مسکن‌ها هستند.

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند 

از هر ۵ نفر مصرف کننده هروئین در آمریکا ۴ نفر آنها قبلا از داروهای مسکن استفاده کرده‌اند.

در یک مطالعه که توسط محققین کلینیک مایو صورت گرفته و در مجله علمی کلینیک مایو نیز منتشر شده است، نشان داده شده که ۷ نفر از ۱۰ آمریکایی حداقل یک بار از داروهای مخدر استفاده کرده‌اند. رایج ترین داروهای تجویزی در آمریکا با ۱۷ درصد آنتیبوتیک‌ها بوده‌اند و به دنبال آنها با ۱۳ درصد داروهای ضد افسردگی و مواد مخدر دارویی هستند.

دکتر جنیفر سائور، از اعضای برنامه سلامت جمعیت مایو و محقق مطالعه فوق اینگونه بیان می‌کند: «اغلب زمانی که درباره وضعیت سلامت صحبت می‌کنیم درباره شرایط بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت صحبت می‌شود. درحالی که دومین تجویز رایج، داروهای ضد افسردگی هستند که نشان می‌دهد سلامت روانی یک مسئله بسیار مهم است که باید روی آن تمرکز کنیم. همچنین سومین داروی رایج مواد مخدر دارویی هستند که به دلیل طبیعت اعتیاد آورشان، این مسئله نگران کننده است.»

«زمانی که تجویزها بالا می‌روند، مرگ ها نیز افزایش می‌یابد» توماس فریدن رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها اینگونه بیان نمود. اوردوز داروهای مخدر تجویزی در آمریکا فراگیر شده است.

 مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

روند رشد سالانه نسخه‌های نوشته شده در ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ است. این آمار بیانگر افزایش سالانه این ارقام در نظام پزشکی آمریکا است.

ویکش سینق، استادیار داروسازی و رئیس مرکز پانکیریتیز در دانشگاه هاپکینز این چنین می گوید:

اگر مصرف داروهای مسکن آمریکای شمالی و اروپای غربی را یکجا در نظر بگیرید، نشان می‌دهد میزان مصرف ۹۵ درصد این داروها (مسکن‌های مخدر) در این دو منطقه می‌باشد و بقیه کشورهای جهان فقط ۵ درصد دیگر این داروها را مصرف می‌کنند.

آمار مرگ و میرهای ناشی از اوردوز داروهای مخدر مسکن تجویزی

دیلی میل در خبری اینگونه آورد که استفاده از این داروها سالانه منجر به مرگ ۱۴۸۰۰ نفر در سال شده است که بیشتر از مرگ های ناشی از کوکائین و هروئین روی هم است.

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، ۲۸۰۰۰ آمریکایی بر اثر اوردوز مواد مخدر دارویی در سال ۲۰۱۴ درگذشته اند. به طور شگفت آوری میزان این مرگ‌ها، ۶۰ درصد تمامی مرگ و میر های ناشی از اوردوزهای دارویی در آمریکا در این سال را تشکیل می دهد. همچنین گزارش منتشر شده توسط همین مرکز آشکار کرد که مرگ های ناشی از اوردوز دارویی به رقمی جدید در سال ۲۰۱۴ یعنی ۴۷.۰۵۵ نفر رسیده است. اگرچه مواد مخدر دارویی که یکی از قدرتمند ترین مسکن هایی هستند، نیاز به نسخه پزشک دارد، از عوامل بیش از ۶۰ درصد این مرگ و میرها بوده است.

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

در این شکل می‌توان توزیع اوردوزهای ناشی از مصرف داروهای مخدر در ایالات مختلف آمریکا را مشاهده نمود.

اوردوز ناشی از مصرف داروهای مخدر تجویزی به صورت پیوسته برای بیش از یک دهه در سال ۲۰۱۴ تقریبا به ۱۹۰۰۰ مورد در آمریکا رسیده است که بیشترین میزان تا سال ۲۰۱۴ بوده است و مجموع اوردوزهای مواد مخدر دارویی(غیر تجویزی که به صورت غیرمجاز توسط افراد مصرف شده است) از ۲۸۰۰۰ مورد فراتر رفته است.

تمامی مسکن ها زیر گروه مواد مخدر دارویی می‌باشند اما داروهای ضد افسردگی بیشترین خطر اعتیاد را دارند. هر ساله تعداد بسیار زیادی از آمریکایی‌ها بر اثر استفاده بیش از حد مسکن‌ها می‌میرند.

میزان اودوزها به حدی رسیده است که افرادی که در آمریکا بر اثر اوردوز داروهای مخدر در سال ۲۰۱۶ مرده‌اند بیشتر از تعدادی افرادی است که در جنگ ویتنام کشته شدند. این طور تخمین زده می‌شود که بین ۵۹۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۶ بر اثر اوردوز دارویی درگذشته‌اند.

رشد نرخ اوردوزهای منجر به مرگ در آمریکا ناشی از مصرف داروهای مخدر

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

شیوع مصرف در سنین مختلف و به ویژه کودکان و زنان

اداره حسابرسی دولت گزارش داده است که تقریبا یک سوم کودکان آمریکایی حداقل یک داروی روانپزشکی را استفاده می‌کنند. همچنین کودکان آمریکایی سه برابر بیشتر از داروهای ضد افسردگی نسبت به همسالان اروپا خود از این داروها استفاده می‌کنند.

به علاوه، در یک تحقیقی که توسط موسسه ملی سوء استفاده دارویی صورت گرفته است نشان داده شد که ۱۵ درصد از دانش آموزان دبیرستانی داروهای مخدر تجویزی را به صورت نادرست استفاده کرده‌اند.

میزان مصرف داروهای ضد افسردگی بین زنان آمریکایی بیشتر از تمامی کشورهای دیگر جهان می‌باشد.

در سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده ۲.۵ میلیون نفر به استفاده از مسکن‌های تجویزی برای اولین بار اقدام نمودند و این در حالی بوده که در همین سال ۲.۱ میلیون نفر ماریجوانا را برای اولین بار مصرف کردند. در همین سال همچنین مصرف غیر پزشکی مسکن‌ها در دبیرستان‌های آمریکا ۱۲ درصد رشد پیدا کرد.

در مطالعه‌ای دیگر که در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، مشخص شده است که میزان شیوع مصرف مواد مخدر دارویی تجویزی در میان افراد ۲۰ سال به بالا در سال ۲۰۱۲ به ۵۹ درصد رسیده است. در همین زمان درصد افرادی که پنج یا بیشتر از پنج عدد داروی تجویزی استفاده می‌کنند از ۸ درصد به ۱۵ درصد رسیده است.

همچنین براساس گزارشی که گروه مصارف پزشکی ارائه داده است مصرف داروهای مخدر روانپزشکی در سنین و نژاد مختلف فرق دارد برای مثال نزدیک به ۲۱ درصد از بزرگسالان سفید پوست داروهای پزشکی و ۹ درصد از افراد بومی آمریکای لاتین از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند؛ همچنین یک چهارم افراد بین ۶۰ تا ۸۵ سال حداقل یکی از سه داروی روانپزشکی رایج را استفاده می کنند و این در حالیست که کمتر از ۱۰ درصد افراد ۱۸ تا ۳۹ سال از این میزان دارو استفاده می کنند.

نتایج به دست آمده در یک مطالعه در ایالات متحده نشان می‌دهد که در هر یک ساعت یک کودک با علائم ترک اعتیاد مواد مخدر متولد می‌شود. در این باره نیز گاردین در گزارشی آورده است که تعداد کودکانی که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ با علائم ترک اعتیاد به دنیا آمده‌اند سه برابر و تعداد مادرهایی که آزمایش موادر مخدر آنها مثبت بوده نیز پنج برابر شده است.

جداول زیر براساس اطلاعات استخراجی سال ۲۰۱۳ از پایگاه داده «ای ام اس» که بزرگ ترین فروشنده اطلاعات تجویزی پزشکی است به دست آمده است:

 مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

 

حجم بازار فروش

آمریکایی‌ها ۳۵ میلیارد دلار برای مصرف OxyContin خرج کرده‌اند که از زمان انتشار آن در سال ۱۹۹۶ تا به امروز به طور وسیع به عنوان هیلی بیلی هروئین شناخته می شود. این دارو یک مسکن درد با سرعت انتشار ارام است که برای چند ساعت می‌تواند درد را تسکین دهد. براساس اطلاعات جدید موسسه ای ام اس، آمریکایی ها ۴.۳ میلیارد نسخه که بالغ بر ۳۷۴ میلیارد دلار می شود را برای مصرف دارو در سال ۲۰۱۴ هزینه کرده‌اند. این آمار حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۱ آمریکایی ها بیشترین میزان مصرف را در سال ۲۰۱۴ با رشد ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ داشته­‌اند.

مخدر درمانی دامی مرگبار در قالب علم پزشکی/معضلی که جوانان آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند

۲۴.۴ میلیون آمریکایی از هیدروکودن (نوعی مخدر دارویی) برای مصارف غیر دارویی استفاده می‌کنند.

حرکت از سوی مواد مخدر مسکن دارویی به مصرف هروئین

بسیاری از آمریکایی‌ها پس از شروع به مصرف داروهای مخدر غیرمجاز به سرعت به سمت مصرف هروئین می­روند زیرا این ماده هم ارزان‌تر و هم دسترسی به آن آسان تر است. اکنون ایالات متحده با یک اپیدمی مصرف هروئین رو به رو می‌باشد. در واقع تعداد آمریکایی‌هایی که بر اثر اوردوز هروئین مرده‌اند از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ چهار برابر شده است. به همین دلیل دولت آمریکا مجبور شد تا به این بحران بپردازد و لایحه‌ای تصویب کرد که بیش از یک میلیارد دلار برای سال آینده به منظور مبارزه با این بحران تخصیص داده شود.

مرکز روانپزشکی JAMA در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ دریافت که مصرف کنندگان مسکن‌ها در حال تبدیل به مصرف کنندگان هروئین هستند و در یک تحلیل صورت گرفته توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سال ۲۰۱۵ مشخص گردید که افرادی که به مسکن های تجویزی اعتیاد دارند ۴۰ برابر تمایل بیشتری به اعتیاد به هروئین دارند.

به طور شگفت انگیزی افراد در گروه‌های سنی مختلف که در ایالات متحده مسکن‌های تجویزی را مصرف کرده‌اند نسبت به همان گروه‌های مشابه سنی که شروع به مصرف هروئین کرده‌اند، ۱۹ برابر تمایل بیشتری به مصرف هروئین دارند.

این مسئله تا جایی پیش رفت که رئیس جمهور آمریکا نیز بدان واکنش نشان داد. ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در آگوست ۲۰۱۷ اعلام کرد که وضعیت اضطراری ملی در مورد اپیدمی مواد مخدر دارویی(اپیود) اعلام خواهد کرد. اما کارشناسان و دنبال کنندگان این موضوع این اقدام ترامپ را کافی ندانسته و آن را برای جلوگیری و کنترل این بحران دارای تاثیر زیادی ندانستند و اذعان نمودند که برای مقابله با این بحران می‌باید دهها میلیارد بودجه در سال‌های آینده در نظر گرفت شود و دلیل آن را بازار پرسود این داروها عنوان کرده‌اند. لازم به ذکر است که بر اساس مطالعه سال ۲۰۱۶ درباره میزان فروش این داروها رقمی بالغ بر ۷۸.۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود که بار اقتصادی داروهای مخدر تجویزی بوده است. در همین راستا کارشناس سیاست‌های دارویی استندفورد، کیس هومفریز بیان نمود: «بحران در سطح ملی ۳۰۰ میلیون آمریکایی با یک میلیارد دلار از بین نخواهد رفت.»

منبع:مشرق

انتهای پیام/

آمریکایی‌ها «اور دوز» کردند: ۹۵ درصد داروهای مخدر جهان در آمریکا مصرف می‌شود +آمار و جدول

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۱۲:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا وال سعودواسرائیل وانگلیس وفرانسه
Germany
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
امیدوارم که همه معتادان بهبود پیدا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
Agahi90.ir
۱۸:۳۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
ترامپ بره به مشکلات کشورش برسه