صانعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

بحران تجهیزات پزشکی چشم انتظار حمایت متولیان سلامت است

بحران تجهیزات پزشکی چشم انتظار حمایت متولیان سلامترئیس اتحادیه بازرگانان انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی گفت: نظارت سازمان استاندارد به تجهیزات پزشکی زمینه‌ساز باز کردن پای اقلام چینی و غیره و کاهش کیفیت خدمات سلامت در کشور است.

ابوالفضل صانعی رئیس اتحادیه بازرگانان انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی در گفت‌وگو باخبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مطالبات در شرایط فعلی مهمترین مشکل شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی است که بخشی از این مطالبات از پایان سال 94  و بخشی از ابتدای سال 95 از طرف مراکز درمانی پرداخت نشده است و برخی شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی را در موقعیت بحرانی قرار داده است.

وی افزود: به دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات شرکت‌ها نمی‌توانند کالاهای فروخته شده را تأمین و جایگزین کنند و پرداخت حقوق فعالان در این عرصه با بحران مواجه شده و برخی شرکت‌ها در صدد اند با همکاران این بخش تسویه حساب کنند.

صانعی اظهار کرد: حدود 20 هزار متخصص فعال در عرصه شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی فعالیت می‌کنند که اگر برای مطالبات چاره‌اندیشی نشود حدود دو سوم این افراد بیکار می‌شوند و در کنار بیکار شدن نیروهای داخلی شاهد از بین رفتن زیرساخت‌های خدمات پس از فروش که نتیجه سال‌ها سرمایه‌گذاری است خواهیم بود و از سویی دیگر با مشکل مطالبات در بحث جایگزینی اقلام نیز دچار مشکل خواهیم شد که دودش به چشم مراکز درمانی و مردم می‌رود.

رئیس اتحادیه بازرگانان انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی گفت: ظاهرا بخش قابل توجهی از موضوعاتی بین بیمه و وزارت بهداشت مطرح شده است که وقتی با مسئولین بیمه صحبت می‌کنیم می‌گویند دولت گروهی را مورد پوشش بیمه‌ای قرار داده و حق کارفرما که به بیمه باید پرداخت می‌شده را به تعویق انداخته و برخی هزینه‌‌ها به بیمه تحمیل شده است، از سوی دیگر در کشور ما طرح تحول سلامت که طرح خوبی است کلید خورد و این طرح ملی نیاز به حمایت ملی دارد ولی وزارت بهداشت در شرایط موجود تنها گذاشته شده و اعتباراتی که باید برای حمایت این طرح ملی پرداخت شود کامل پرداخت نشده و وزارت بهداشت با تأمین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی دچار برخی از مشکلات شده است.

رئیس اتحادیه بازرگانان بیان کرد: درخواست ما از رئیس جمهور این است که طرح تحول که به سلامت جامعه می‌اندیشد در اولویت باشد و همه مراجع ذی‌ربط اولویت اول را حمایت متولیان سلامت و نهادهای وابسته به این طرح بدانند.

صانعی گفت: سالانه حدود 500 میلیون دلار تجهیزاتی داریم که ارزش افزوده به آن می‌خورد اما بسیاری از کشورها به دلیل اهمیت درمان بابت هزینه‌های درمان سوبسید می‌دهند اما در کشور ما این موضوع نیست و نباید ارزش افزوده از حوزه درمان دریافت کنند و هزینه درمان را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: در این رابطه حدود 18 ماهی است که از سیستم و مراکز درمانی شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی پولی دریافت نکرده‌اند و از طرفی هر سه ماه یکبار باید مالیات ارزش افزوده پرداخت کنیم و بابت پولی که خودمان دریافت نکرده‌ایم متضرر شویم.

صانعی اظهار کرد: موضوع استاندارد موضوعی جدی است که اخیرا تصمیم‌گیری شده نظارت تجهیزات پزشکی به سازمان استاندارد واگذار شود و بدون تعریف ساز و کار و بدون اینکه اطمینان داشته باشیم استاندارد زیرساخت‌های لازم نظارت بر تجهیزات پزشکی را داشته باشد نباید ای موضوع را بپذیریم زیرا استاندارد در یک سطحی می‌تواند به تولید داخلی آسیب بزند چراکه استاندارد کف الزامات را تعریف می‌کند و کف الزامات فضا را برای ورود اقلام چینی باز می‌کند که این موضوع تهدیدی برای تولید داخلی، بیکار ماندن جوانان کشور، افت کیفیت تجهیزات پزشکی، ملزومات و اقلام یکبار مصرف و تهدید سلامت است.

رئیس اتحادیه بازرگانان یادآور شد:‌ سلامت مردم امری مهم است که از آنجا که وزارت بهداشت سختگیری و استانداردهای لازم و نظارت عالمانه بر شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی را عهده دارد امیدواریم با هم‌اندیشی متولیان سلامت شاهد رفع مشکلات باشیم و گام بلندی در راستای کیفیت تجهیزات پزشکی کشور و خدمات سلامت بپرداریم.

انتهای پیام/

نظارت سازمان استاندارد باز کردن پای کالاهای چینی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار