رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

278 تن عسل در قم تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به افزایش تعداد کندوهای زنبور عسل در سال جاری گفت:278 تن عسل در زنبورستان های استان تولید شد.

278 تن عسل در قم تولید شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛طلایی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اجری طرح آمارگیری از زنبورستان‌های استان قم اظهار کرد: آمارگیری از زنبورستان‌ها در اواخر مهرماه سال جاری همزمان با سراسر کشور با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، کارشناسان پهنه و شرکت تعاونی زنبورداران انجام شد.

وی به نتایج این آمارگیری اشاره کرد و افزود: در سال ۹۵ تعداد ۱۸ هزار و ۲۳۹ کندوی عسل در قم وجود داشت که از این تعداد کندو میزان ۲۱۸ هزار ۵۰۰ کیلوگرم عسل و ۹/۳ کیلوگرم ژل رویال تولید شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد:در سال ۹۶ تعداد ۲۱ هزار و ۷۵۳ کندوی عسل در استان آمارگیری شد که از این تعداد کندو میزان ۲۸۶ هزار و ۹۰۲ کیلوگرم عسل و ۷۹/۶۶ کیلوگرم ژل رویال برداشت شده است.

طلایی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج این آمارگیری میزان تولید عسل حدود ۳۱ درصد و تولید ژل رویال ۱۷ برابر شده است، ادامه داد: تعداد ۷۴۰ کندو در قسمت زنبورستان های ناشناس قرار گرفته و حدود ۱۶۰۰ کندو در زمان آمارگیری در استان های دیگر مستقر بوده اند.

وی با اشاره به موارد تأثیرگزار در افزایش تولید عسل و ژل رویال در سال جاری، گفت: برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی مکرر توسط اساتید بر جسته کشوری، افزایش میزان بارندگی سال زراعی گذشته، افزایش سطح زیر کشت کلزا، پیگیری این معاونت به منظور مرتفع شدن بخشی از مشکلات شرکت تعاونی زنبورداران با صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور، معرفی زنبورداران استان به منظور بهره مندی از تسهیلات سرمایه در گردش مناطق محروم، ارتباط مطلوب تر مجموعه مدیریت حال حاضر شرکت تعاونی زنبورداران با مدیریت امور طیور و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و تاثیر مثبت فعالیت کارشناسان پهنه در این زمینه از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش تولید می باشد.

طلایی با اشاره به طرح‌های مصوب اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، تصریح کرد: افزایش تعداد کندوهای زنبورعسل به میزان ۲ هزار عدد در سال جاری بوده که همان‌گونه که اشاره گردید تعداد کندوها نسبت به سال قبل حدود ۳ هزار و ۵۰۰ عدد افزایش داشته و با توجه به اینکه بر اساس نرم های موجود هر ۴۰ کندو زمینه اشتغال یک نفر را فراهم می‌نماید، این میزان افزایش کندو برای ۸۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ش

افزایش کندوهای زنبور عسل در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.