حکم شرعی احراز عدالت امام جماعت

یکی از شرایط امام جماعت، داشتن عدالت است، که حکم شرعی این موضوع را ادامه مطلب را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از شرایط امام جماعت، داشتن عدالت است، و بر کسانی که اقتدا می‌کنند واجب است تا اگر از عدم عدالت امام جماعت اطمینان دارند، به او اقتدا نکنند، برای خواندن حکم شرعی این موضوع، ادامه مطلب را بخوانید.

  مقام معظم رهبری

سؤال: چگونه می‌توان به عدالت امام جماعت پی برد؟

جواب: از هر راهی که اطمینان به عدالت حاصل شود، اگر چه با اقتدای عدّه‌ای از اهل بصیرت و صلاح باشد، کافی است؛ بلکه حسن ظاهر نیز کفایت می‌کند و در صورتی که عدالت محرز بوده، شک و تردید فعلی مانع اقتدا نیست.

سوال: آيا «عدالت» و «صحت قرائت» دو شرط اساسى براى امام جماعت مى‌باشد؟

جواب: عدالت شرط اساسى براى امام جماعت است که مأموم بايد آن را قبل از ورود به جماعت ـ  ولو از راه حُسن ظاهر ـ احراز نمايد، ولى اگر پس از نماز، کشف خلاف شد، ضررى به نمازهاى قبلى نمى‌‌زند ولى صحت قرائت را مى‌شود قبل از ورود به جماعت با اصالة الصحة احراز کرد.

سوال: آیا اقتدا به امام جماعت بدون شناخت واقعی او جایز است؟

 جواب: اگر عدالت او نزد مأموم به هر طريقى ثابت باشد، اقتدا به او جايز و نماز جماعت صحيح است.

سوال: اگر شخصی اعتقاد به عدالت و تقوای فردی داشته باشد و در همان زمان معتقد باشد که شخص مزبور در مواردی به او ظلم کرده است، آیا می‏تواند او را به‌طور کلی عادل بداند؟

 جواب: تا براى او احراز نشود که عمل آن امام جماعت که او آن را ظلم مى‏شمارد، با علم و اختيار و بدون مجوّز شرعى بوده، مجاز نيست که حکم به فسق او نمايد.

  آيت الله سيستانی

سوال: در نماز جماعت باید چه شرایطی در امام جماعت محقق شود تا بتوانیم به او اقتدا کنیم؟

جواب: مهم در امام جماعت احراز عدالت وصحت قرائت است و عادل کسى است که کارهایى را که بر او واجب است بجا آورد ، و کارهایى را که بر او حرام است ترک کند .

و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبى باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانى که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند ، خوبى او را تصدیق نمایند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار